Bakgrundskapandet

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Det finns en del som med entuiasm sätter sig och skapar en lång bakgrund och andra som skyr det som pesten. Men, hur ställer ni er till hjälpmedel för bakgrundsskapandet. Det har funnits en del generiska hjälpmedelsböcker (mest listor att rulla på), Pendragons variant där de listar tiden före spel (plus listor att rulla på för sina anfäder). Vi har ju även Traveler som gör liknande under rollpersonsskapandet (men utan direkt historiskt kopplat). Finns ju fler exempel, som brädspelslösningen som spelas innan spel, så bakgrundsskapandet blir ett spel i sig.

Men, till frågan. Vill man ha sånt? Hur vill man i så fall de är och vad ska de generera/ge?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag vill ha sånt. Jag vill att det är knutet till spelvärlden och inte generiskt, och jag vill att det är frivilligt så att man inte måste använda det om man redan har en ide. Det ska inte kunna "förstöra" tidigare steg i rollpersonsskapandet, så det är bra om man kan använda det tidigt i processen.

Det är också bra om resultatet inte blir "för random". Men det problemet tycker jag mest uppstår om den genererade bakgrunden är för detaljerad.

Så bästa lösningen tycker jag är att ha ett par tabeller att slå på som ger lagom detaljerade förslag som man kombinerar ihop och gör en bakgrund som är lämpligt för spelgruppen.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Vill man ha sånt?
Det beror väl på. Ska man spela "personlig skräck" a la Vampire får ju rollfigurerna gärna ha lite kött på benen. Det går säkert att hitta många fler exempel. Men spelar man OSR där man dör på 0 HP, en gubbe kan börja med 1HP, sällan har mer än 6HP och ett vanligt vapen gör 1d6 eller 1d8 i skada är det ju inte så lönt. Jag kanske ska kör Judge Dredd framöver, eftersom man är domare först och en person sen så spelar bakgrund ingen större roll, tänker jag.

Sen gillar jag ju frontstory. Det är ett grepp jag vill testa.

Hur vill man i så fall de är och vad ska de generera/ge?
Jag gillar om det påverkar spelvärden, t ex genom att bryta mot andra regler, och/eller skapar personlighet. T ex kan man ju tänka sig att man börjar med ett högre värde i Svärd eller Stickning än vad andra rollfigurer kan ha för att ens mamma var en svärdsmästare eller en ens pappor ledande sticknings-influencers. Gillar hur man i Pendragon får Traits och Passions av bakgrundssystemet. Din pappa dödade av irländare, så din gubbe börjar med Hate (Irish) 3d6.
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag vill ha bakgrund som Spelledare oavsett spel så vill jag sätta spelarna i fokus. När vi körde Tjurmannen bytte jag ut en kultist mot en spelarares bror och vävde in den andra spelarens mormor som hjärnkontrollerad av Mi-Go
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Det är väl väldigt olika för olika spel, men jag gillar i regel när spelet kan bidra med oväntade saker som jag som spelare eller spelledare förväntas ta med mig in i spel. Det kan handla om slump, det kan handla om begränsningar i val eller att andra spelare gör val som påverkar min karaktär direkt eller indirekt och påverkar vad jag kan/vill/inspireras att välja framåt.

Ex.
Burning Wheel/Empires: Även om du väljer dina Lifepaths så är systemet styrt så att du kan tvingas få egenskaper och ta vägar genom lifepathsen som du inte kanske hade gjort om du varit friare att välja. Du väljer vidare relationer och annat, skriver övertygelser som riktar dig ut mot den större situationen i världen likväl som gentemot dina relationer.

Sorcerer: Att skapa en karaktär innebär att skapa en bakgrund för vem du är, vad du vill, och varför att frammana en demon var ett rimligt sätt att garantera dig själv att uppnå detta framgångsrikt.

Cyberpunk/Mekton: Lifepathsystemet här är i allra högsta grad slumpat, men få gånger jag skapat en karaktär har det inte utmynnat i fantastisk såpopera av relationer och problem.

Några exempel på spel som förser spelledaren med massa göttigt material att utgå från, du får direkt en massa SLPs att dra in i eventuell förberdelse av situationen och fundera kring och sen bara spela dessa och se vad som händer. Men tror det är grundbulten för mig, att det ska användas och bli spelbart. De ska utgöra viktiga delar av spel och inte bara något som jag nämner i förbifarten när jag beskriver hur min karaktär är klädd. Istället för "svart skinnjacka, svart byxor, kängor, solglasögon, hans älskade mördad så han är lite ledsen och sur" och sen drar vi ut på vilket äventyr som helst, så dra in mordet i förberedelserna? Vem gjorde det? Varför? Har snuten gjort sitt eller har det ignorerats? Någon annans relation kanske är en högt uppsatt politiker, väv in den politikern som ansvarig för coverupen för mordet? Eller lite mer indirekt om en inte vill att allt i bakgrunden ska dras in i spel heller.
 
Last edited:

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Några exempel på spel som förser spelledaren med massa göttigt material att utgå från, du får direkt en massa SLPs att dra in i eventuell förberdelse av situationen och fundera kring och sen bara spela dessa och se vad som händer. Men tror det är grundbulten för mig, att det ska användas och bli spelbart. De ska utgöra viktiga delar av spel och inte bara något som jag nämner i förbifarten när jag beskriver hur min karaktär är klädd. Istället för "svart skinnjacka, svart byxor, kängor, solglasögon, hans älskade mördad så han är lite ledsen och sur" och sen drar vi ut på vilket äventyr som helst, så dra in mordet i förberedelserna? Vem gjorde det? Varför? Har snuten gjort sitt eller har det ignorerats? Någon annans relation kanske är en högt uppsatt politiker, väv in den politikern som ansvarig för coverupen för mordet? Eller lite mer indirekt om en inte vill att allt i bakgrunden ska dras in i spel heller.
Det här är också relevant för mig som spelare, eftersom att det här är ett samspel. Spelar jag nån vars älskare blev mördad så vill jag att det påverkar hur jag agerar i spel. Hur exakt påverkar det här mordet mig? Vet jag vad som hände och hur hanterar jag det? Vad tycker jag om polisens agerande och hur hanterar jag det? Om vi istället förväntas dra ut på vilket äventyr som helst (gärna någonstans där ingen ens har hört talas om det här mordet och där jag har svårt att få kontakt med folk som har med mordet att göra) så blir det här svårt att få in i spel för mig. Och det känns också väldigt konstigt/tråkigt/frustrerande om jag försöker dra i det här och SL reagerar med nonsens/icke-svar och ingenting liksom händer.

Übereil
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Just det, en sak som slog mig.

En bra sak med att ha ett system som genererar content är att det jämnar ut spelfältet mellan de som gärna skriver bakgrunder på hundratals eller tusentals ord och de som knappt förmår får ur sig någonting. Min förra kampanj tyckte jag led lite av att två spelare hade skrivit jättebra bakgrunder med många krokar som jag som SL kunde använda för att skapa saker till bordet med, medan andra inte hade gett mig något alls. Det innebar att just de två spelarnas rollfigurer blev lite av kampanjens huvudpersoner. Om vi istället använt ett system som gjorde så att alla rollfigurer började med samma antal krokar/flaggor så hade detta fenomen kanske inte uppstått.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Jag vill ha sånt. Jag vill att det är knutet till spelvärlden och inte generiskt, och jag vill att det är frivilligt så att man inte måste använda det om man redan har en ide. Det ska inte kunna "förstöra" tidigare steg i rollpersonsskapandet, så det är bra om man kan använda det tidigt i processen.

Det är också bra om resultatet inte blir "för random". Men det problemet tycker jag mest uppstår om den genererade bakgrunden är för detaljerad.

Så bästa lösningen tycker jag är att ha ett par tabeller att slå på som ger lagom detaljerade förslag som man kombinerar ihop och gör en bakgrund som är lämpligt för spelgruppen.
Yes. Detta. Eller på sista punkten beroende på hur du tänker. Tänker att sådana här tabeller inte gör några anspråk på att vara kompletta, utan snarare generera ett antal krokar och förslag som man kan använda om man vill. Sedan behöver man i och för sig inte mer för en bakgrund - funkar bra att skriva med bullet points tycker jag.

Men just tabeller som ett sätt att knyta spelvärlden till rollpersonerna, och få spelarna att "äga" en bit settinginfo, tycker jag är tokintressant!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Ex på bakgrund från Mekton II som jag slog fram lite snabbt nu:

Båda föräldrarna i livet, jag kommer överens väldigt bra med en av dem men den andra tål inte att se mig och min känsla för dem är lika.

Familjen, en gång rika och högt uppsatta på något vis, har nu förlorat alls och lever i fattigdom.

Mitt mål är att rädda vad som är kvar av min familj.

Jag har sex syskon. Av dem så ogillar tre mig, en hatar mig och två neutrala. Hmm, vad fan har jag gjort egentligen?

Jag har fyra vänner. En är en fd fiende, en en fd älskare, en annan är en gammal vän till familjen. Sista är en lärare eller mentor.

Jag har tre fiender.

En fd älskare - Jag tackade nej till att börja arbeta i dennes familjeföretag. Blev dumpad och nu hatad. Träffades vi så skulle denne antagligen skada mig indirekt eller försöka motverka mig.
En fiendeagent eller mektonkrigare - Orsakade en fysisk skada, en förlorad arm. Möttes vi skulle det antagligen bli all out krig och våld.
En släkting - Jag orsakade en förnedrande omständighet för denne släkting.
Träffades vi så skulle denne antagligen skada mig indirekt eller försöka motverka mig.

Jag är singel, återhämtar mig från någon tragisk kärlekshistoria, Släktingar och social påverkan höll oss isär och fick det att brista. Jag är fortfarande förälskar, men hon hatar mig.

Jag har långt rakt grönt hår och lika gröna ögon. Jag har rätt växlande humor, envis och handlar innan jag tänker mig för. Det mest värdefulla är något slags smycke. Jag värderar kärlek över allt annat. Och den person som betyder mest för mig är en förälder (antagligen den som inte hatar mig).

I vart fall jag när jag slår fram denna får en extremt stark bild av vem denna individ är, utsatt, ensam, endast en förälder som bryr sig och tar hand om karaktären medans syskon och en förälder till är i bästa fall neutrala och i värsta fall rakt ut hatar oss. Verkar vara extremt omständigt kärleksliv och en släkting som blivit förnedrad. Sen faller allt på plats med humörsvängningar, envis och handlar utan eftertanke! Såklart jag är ansvarig för massa skit här, kanske rent av ansvarig för hela familjens öde? Jag vill direkt spela den här personen, försöka vinna över min släkt och familj igen, försöka få deras förlåtelse, lappa ihop det trasiga kärlekslivet kanske... eller komma över den här kvinnan som jag ännu är djupt förälskad i, och antagligen är det väl en mor eller farförälders bröllopsring som är smycken jag håller kärt och ämnat ge till henne men nu har fastsatt på en bit tugummi på instrumentpanelen i min mech...

En sådan har karaktär kräver ju i princip att det är dennes liv vi spelar! Dessa SLPs är ju allt som behövs. Sure, vi kan ut på uppdrag också och panga andra mektons, men är det var den här karaktärens liv är? Är det var värderingarna finns? Första rubriken säger allt: Danger! Romance! Giant Robot Combat!

Edit: och målade med flit inte ut resultaten så mkt förens senare, för de är ju alla också öppna för tolkningar, inläsning av tidigare händelser och relationer, osv.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
jag gillar Neotech Edge:s backgroundtabeller där man har en del av världsbyggandet i själva tabellerna och man som SL o spelare får en känsla för världen, personnamn och gäng namn.

Att de flesta resultat har en bestämd regeleffekt men sedan olika alternativ till hur du kom till den är också bra för man känner sig inte lika låst då.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
jag gillar Neotech Edge:s backgroundtabeller där man har en del av världsbyggandet i själva tabellerna och man som SL o spelare får en känsla för världen, personnamn och gäng namn.

Att de flesta resultat har en bestämd regeleffekt men sedan olika alternativ till hur du kom till den är också bra för man känner sig inte lika låst då.
Tycker att Pendragon får till det här också med sitt system för att skapa familjebakgrund. Det berättar om större politiska händelser före kampanjen nu och hur det hänger samman med gubbens far och farfar. På köpet löt man sig namn, slag, händelser och om sådant som arvfienderna saxarna. Kunde säkert gjorts bättre, men sett till sin tid tycker jag det är bra gjort.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Pendragons variant där de listar tiden före spel (plus listor att rulla på för sina anfäder).
Även RuneQuest gör numera detta, och bakar in saker som din egen rollperson har varit med om (dina förfäder men inte du själv kan dö i processen).

I bägge fallen handlar det här om att lura spelarna att ta till sig settingens historia.

Kommer ihåg att det var hemskt kul att rulla upp sin släkt i Western 1st Edition.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Jag gillar bakgrundstabeller. Det är typ det tradspel gör bäst. Bra bakgrundsgenerering ska ha mycket slump och lämna utrymme för spelaren att koppla ihop de olika delarna. Jag vill få en rollperson jag inte hade gjort själv. Men jag älskar också att bara sätta igång och spela, gärna inom tio minuter från dess att vi har valt vilket spel vi ska köra. Sedan kan man utveckla rollpersonens bakgrund under spelets gång. Här tycker jag finns en underutnyttjad nisch. Vi har spel som har mekanik och regler för att skapa rollpersonens bakgrund innan man börjar spela, och så har vi spel som låter rollpersonens bakgrund vara blank och kör igång direkt, och så vår den "växa fram under spel". Men den senare typen har sällan mekanik och regelstruktur för att hjälpa detta. Det skulle jag vilkja se mer av.

Se & göra i Aliatra har en hel del av detta. Man gör en väldigt enkel slumpning av bakgrunden innan spelet börjar (man slumpar fram en känsla och ett objekt, och funderar över hur de kan hänga samman). Sedan konfronteras man under spelets gång av frågor som gör att man genom prompter börjar veckla ut rollpersonens bakgrund. Den skapas inte så mycket innan spel, men man är heller inte helt fri att hitta på som man vill under spelet, utan styrs av spelets slumpade prompter.

It's Complicated är också ett bra exempel på detta. Spelet handlar i princip om rollpersonsskapande. När vi har lärt oss vilka rollpersonerna är och hur deras bakgrunder ser ut så är spelet slut.

Så jag tror att det här är min favoritgrej. Det ger både en massa spelmekaniskt kul input och slump och låter oss sätta igång och spela direkt utan att spendera en timme med att göra rollpersoner. Men båda de andra varianterna funkar också. Slumptabeller eller bara tabula rasa. Vad som inte är ballt är när folk får eller ska hitta på bakgrund själva innan spel. Det är expressbiljett till Suglunda.
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Det är expressbiljett till Suglunda.
:ROFLMAO:
Skämt å sido, du har klara poänger. Inklusive världens just nu bästa eufemism.

Vad som enligt petite moi brukar vara fallgropen med invecklade (förskrivna) bakgrundshistorier är sakerna två.
1 - Suglunda är statiskt. Det blir en massa krokar som egentligen inte är krokar utan predisponerar spelaren att följa en agenda skapad utifrån en statisk historia. "Ursäkta mig, jag är intresserad av att uppleva vår framtida historia, inte din baktida historia som bara du fick uppleva".
2 - Superlunda är dynamiskt. Det givna i att diskutera fram en bakgrund om hur gruppen är formerad, vilka roller medlemmarna har, relationer till varandra etc ja, det blir ju allt annat än dynamiskt för att inte säga omöjligt. Sen krymper utrymmet för att situationsdrivet (ergo på volley) skapa sin baktida historia på så den spelar in och bidrar till vår upplevelse.

Återigen - jag är inte så himla intresserad av din upplevelse, det är den vi gör tillsammans som räknas. Visst ska vi vara lyhörda för varandra, det är inte det, men när vi ger oss själva frihet kan vi vara just lyhörda. Inte sitta och spela efter noter i din egen konsert. Vi ska lira frijazz - håll i dig!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,461
Location
Helsingborg
Här tycker jag finns en underutnyttjad nisch. Vi har spel som har mekanik och regler för att skapa rollpersonens bakgrund innan man börjar spela, och så har vi spel som låter rollpersonens bakgrund vara blank och kör igång direkt, och så vår den "växa fram under spel".
På ett sätt så har faktiskt D&D det, i och med att man bygger builds och kan planera hela sin rollpersons resa från level 1 till 20. Har gjort tre karaktärer nu i femman och har fått schyssta utvecklingsmöjligheter och teman för rollpersonen. OK, det kanske inte är direkt en bakgrund, men folk brukar mer snacka om att karaktärens personlighet växer fram under spel, inte bakgrunden.

Vill köra It's Complicated en dag...
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag vill ha det. Jag vill även att det binder min rollperson till världen och placerar den i en kontext. Jag vill även att redskapet utmanar mig och, nu kommer jag låta lite motsägelsefull, bygger på slump! Jag vet att mina idéer är inkörda hjulspår och för att bryta dessa mönster behöver jag in-put utifrån. Helst från spelet i sig självt. Bakgrunden får gärna ge uppslag till varför min rollperson satts i rörelse också, behöver inte vara något avancerat utan kanske mer två drivkrafter som står i kontrast till varandra.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Det finns en del som med entuiasm sätter sig och skapar en lång bakgrund och andra som skyr det som pesten. Men, hur ställer ni er till hjälpmedel för bakgrundsskapandet. Det har funnits en del generiska hjälpmedelsböcker (mest listor att rulla på), Pendragons variant där de listar tiden före spel (plus listor att rulla på för sina anfäder). Vi har ju även Traveler som gör liknande under rollpersonsskapandet (men utan direkt historiskt kopplat). Finns ju fler exempel, som brädspelslösningen som spelas innan spel, så bakgrundsskapandet blir ett spel i sig.

Men, till frågan. Vill man ha sånt? Hur vill man i så fall de är och vad ska de generera/ge?
Jag har landat i att jag vill ha lite, men tydligt begränsat, med bakgrund. Jag tycker ofta det är svårt att skapa bakgrunder som sen funkar i spel, det är ofta mycket bättre att spela fram bakgrunden utifrån några enstaka meningar eller stödord. I värsta fall kan man bli låst till sin bakgrund när man spelar och därför hämmas i situationen för att man funderar mer på om det passar att göra X mot ens bakgrund än om det skulle kunna passa den sortens RP man vill spela framgent.

Tabeller och dyl tycker jag är bra för det gör att spelare skapar ungefär lika mycket bakgrund till sina RP. Det kan annars bli lite obalans i gruppen om spelare A skrivit en halv roman om sin RP samtidigt som spelare B med viss möda lyckats klämma fram en mening.
 
Top