Nekromanti Bakgrunder

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
För länge sedan var det precis som du beskriver, men numera är vi väldigt nogranna med bakgrunden; allt för att det inte ska bli för koboldiskt. Jag låter mina spelare skriva två bakgrunder, en detaljerad som de behåller själva och en sammanfattning av det viktigaste som jag får.

/Erik, DoD heter det.

__________________________
an'Lofir
I'm haunted by my own mind
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Hur...

...gör ni om ni vill spela en gammal karaktär? En person som har levt ungefär 60 år borde rimligtvis ha mer personlig utveckling än vad några korta kommentarer gör gällande?

/Azagthoth
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tja

Måste man verkligen skriva det? Nej, det måste man väl inte... Fast du kanske inte var så kritisk som det verkade, det är ju svårt att läsa det på nätet.

/Hans vapen är blodade, hans fötter slitna. Hans ögon har sett sällsamma ting. En Äventyrare.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Taskigt om karaktären skulle dö i första äventyret /images/icons/wink.gif.

Per
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Hur...

Sant. Fast de karaktärer jag spelat som varit modell äldre vill jag gärna skall ha en någorlunda detaljerad bakgrund. Framförallt för att underlätta för spelledaren, men även för att kunna gestalta personen bättre från start. Givetvis kan man hitta på eftersom, för det mesta blir det en kombination, en skriven bakgrundshistoria plus adderande i efterhand.

/Azagthoth
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Tja

Fast du kanske inte var så kritisk som det verkade...

Kritisk och kritisk, det var mer en intressant frågeställning (tycker jag) som jag undrade hur de löste.

/Azagthoth
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Jo, det är sant... /images/icons/smile.gif
Men nu hade jag turen (?) att inte göra det, utan har kämpat mig kvar. Vi har faktiskt bara förlorat en ur packet och det var nyligen då...

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Rach

Veteran
Joined
12 Sep 2000
Messages
131
Location
Stockholm
Tja sebbe!! du har kommit till forumet iallafall.
min bakgrund tog ca 2tim..men nu är Rac i smeten (död)
men jag tycker inte att det är så viktigt med en bakgrund
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Jepp, jag har aldrig sett en person så knäck som när jag berättade för honom att hans RP hade ramlat ner i ett hål. Han försökte till och med muta mig för att få händelsen ogjord!

"Gud är död" - Friederich Nietzsche
"Nietzsche är död" - Gud
 

Rach

Veteran
Joined
12 Sep 2000
Messages
131
Location
Stockholm
om du nu har skrivit så många sidor som du säger, så tycker
jag att det skulle bli väldigt frustrerande om din karaktär dog. all denna bakgrund allt går i spillror. tänk så mycket tid duslösat på att skriva en bakgrund, istället skulle du kunna SPELS rollspel. det är iaf roligare...

Rach (min vargman som hette Rach är nu avliden). min nya karaktär är en RESE som heter DONK.=)
om det finns nån där ute (på forumet) som skulle vilja hjälpa mig att hitta på ett BRA namn så skulle jag bli glad om ni skrev det här på forumet, men helst att ni skickade det till: svene_max@hotmail.com
tack för er uppmärksamhet.

/Rach, DONK
 

Fanatic Assasin

Veteran
Joined
28 Sep 2000
Messages
143
Location
Stockholm, Sverige
Re: Hur...

Med minna äldre karaktärer har allt jag antecknat allt sådant som kan komma till användning tex. bad guys som har flytt eller människor jag har räddat. Det är inte ovanligt att spelledaren då använder dessa människor som nyckelpersoner och förr eller senare har vi en gigantisk kampanj utan slut eller syfte.

/ Fanatic Assasin
Säg emot och få en kniv i ryggen....
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
"allt för att det inte ska bli för koboldiskt"

Varför skulle det bli Koboldiskt bara för att man har en kort eller ingen bakrund alls????
I våran spel grupp så brukar varje spelare ge SL en mutlig redovisning om bakrunden......Kanske dom skriver ner några ord på en liten lapp för att inte glöma det mest väsentliga.
Det brukar vara tillräckligt.

Sen är det upp till varje spelare att skriva en längre bakrund om dom nu vill...

Dessutom kan det vara roligt att SL utvecklar rollpersonernas bakrunder under kampanjens gång.....Man kommer oftast på mer intressanta saker när man har fått "kännsla" för "gubben"

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Kanske skulle ha varit mer klar. Det blir mer koboldiskt i våran grupp om spelarna bara skriver några rader och inte utarbetar sin karaktär, så det är något som gäller i våran spelgrupp. That's why.

/Erik, bra artikulering.

__________________________
an'Lofir
I'm haunted by my own mind
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Tiden man lägger ner på att skriva en bakgrund är definitivt inte bortslösad tid, snarare väl andvänd tid. En väl beskriven karaktär med en egen "stil" är mycket mer givande än att bara slå fram en gubbe och börja spela. Dessutom brukar jag inte dö så ofta /images/icons/wink.gif.

Per
 

rekryt

Veteran
Joined
6 Oct 2000
Messages
11
Location
Lidingö, Sverige(tror jag)
Re: Jo visst, men...

Om man ska vara sarkastisk eller ironisk kan man använda smileys. /images/icons/wink.gif
//rekryt

--------------------------------------------------
*Du hör en röst i ditt huvud*
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Mina bakgrunder brukar ta mellan 5-10 min.
Jag skriver bara ner varför min gubbe har en ovanlig färdighet, vapen med runor eller en skinande vit rustning i läder(?).

Oftast så skriver inte jag en på en gång för att jag inte hittar den rätta insperationen. Jag har faktiskt skitsvårt för att bara sätta mig vid ett papper och vräka ur mig ord och meningar.

/Han som nog är bland de riktigt få som ens funderar på att skriva bakgrunder i sin rollspelsgrupp
 
Top