Nekromanti Bakgrunder

Basti-kun

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
13
Location
Svea Rike
Hur mycket tid slänger ni ut på att skriva bakgrunderna till era karaktärer i D&D? Jag skriver väl kanske i några minuter, men min e ju inte någon berättelse direkt, bara lite sammanfattning vad som hänt...
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Det beror på. Allt från 20 minuter till flera dagar (då större delen går åt till funderande samtidigt som jag gör andra aktiviteter). Tycker det är det roligaste med skapandet av en karaktär.

/Azagthoth
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,573
Location
Stockholm
Dito. Det är meningslöst att skriva ner allting, då jag ändå har det i huvudet. Jag brukar mest skriva ner stolpar.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Dito. Det är meningslöst att skriva ner allting, då jag ändå har det i huvudet. Jag brukar mest skriva ner stolpar.

Blir det inte svårt för spelledaren att ev. utnyttja roliga detaljer från denna historia om den bara finns som stolpar?

/Azagthoth
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Nu spelar ju aldrig DoD, så jag kan inte egentligen svara på det /images/icons/smile.gif
Men, rent generellt så brukar jag skriva runt en-två sidor A4 (även fast den längsta bakgrunden nådde upp till 21 sidor). Detta för att jag dels ska komma in i min karaktär, att SL ska komma in i den och det tredje för att SL ska kunna göra något kul med RP. Långt är bra, men inte nödvändigt. Det beror på tillfällena...

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
21 SIDOR?
Puh, om jag skulle skriva något sådant skulle jag inte hinna med att spela :)

Robin "Det måste gå fort! FORT!" Rönnlund

"Gud är död" - Friederich Nietzsche
"Nietzsche är död" - Gud
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Asså det där är jag så brutalt värdelös på! Hur går man sånt?! Det blir ju så himla mycket roliga om det händer saker rollpersonerna känner igen eller om det händer saker dom känner sej delaktiga i!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
inte för mycket, gärna ofullständig

Det varierar enormt mycket. Jag har gjort karaktärer utan bakgrund och karaktärer med utförlig bakgrund. Jag tror min mest "nedskrivna" karaktär hade en bakgrund på tre maskinskrivna sidor.

Min favoritmetod är att göra det mesta verbalt med SL och bara skriva ned litet minnesanteckningar. Det går snabbt, blir anpassat till spelvärlden och undanröjer missförstånd på ett tidigt stadium.
Ett knep kan vara att fråga "varför" ett par gånger när karaktären beskrivs:
- "Jag är en riktigt duktig svärdsfighter"
- varför är du så duktig?
- "för att hmm, min adelsman till far anställde de bästa lärarna"
- varför gjorde han det?
- "hmm, jag är den förstfödde sonen och måste försvara släktens heder"
- varför är du inte hemma om du är förstfödd?
- "jag tröttnade på ansvaret och smet"
osv...

Det jag vill ha i en bakgrund är inte en fullständig historia från dag ett av killens liv av vad han gjort och varför. Jag vill hellre ha ett fåtal små intressanta detaljer och en vag skiss av resten, för det är vad jag har användning för, som spelare eller SL. Man kan ju alltid fylla på bakgrunden under spelets gång, även om vissa inte gillar den metoden ;)

Överhuvud taget tycker jag att för mycket bakgrund kan vara mera störande än för litet. Det är svårt nog för en spelledare att hålla ordning på fem nya karaktärer. Om varje karaktär dessutom har en bakgrund på tio sidor så finns det en överhängande risk att Sl dör av pappersförgiftning :)
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Det är väldigt olika men i medel 1-2 dataskrivna sidor. Mitt rekord är en khelataar karaktär med 8 sidor. Fast sen brukar de växa eftersom tiden går, jag brukar lägga till små äventyrs krönikor till karaktären efter varje äventyr.

Per
 

Fanatic Assasin

Veteran
Joined
28 Sep 2000
Messages
143
Location
Stockholm, Sverige
Ni som skriver 21 sidor är ju helt dumma i hövvet!En bra karaktär är en som man kan spela med länge och som växer med äventyren. Mina favorit karaktär var helt värdelös i början (fast grundvärdena var ok) men nu är han en fullfjädrad äventyrare. Den som börjar med heltäckande rustning och bakgrund förstör allt med rollspelandet.
Men det är ju såklart bara min åsikt......

/ Fanatic Assasin
Säg emot och få en kniv i ryggen....
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Först och främst, vårda tonen. Sedan undrar jag varför du svarat på mitt inlägg när du i själva verket riktar kritik mot ett annat.

Varför skulle man inte kunna spela länge med en karaktär som har en väl uttänkt bakgrund? Karaktären kan fortfarande växa med äventyren och hur länge man spelar med den beror på olika faktorer.

Sedan undrar jag vad du får snacket om heltäckande rustning ifrån. Bara för att man skriver en detaljerad bakgrund (dvs vad som hände innan personen började äventyra/vad man nu vill kalla det) behöver det inte betyda att man börjar spelet med en heltäckande rustning.

Dessutom undrar jag varför en heltäckande rustning skulle förstöra allt med rollspelandet. Låt säga att jag vill spela en riddare (som faktiskt är en av mina favoritkaraktärer), är det då inte ganska normalt att min karaktär då har en heltäckande rustning? Det kommer liksom med yrket.

/Azagthoth
 

Fanatic Assasin

Veteran
Joined
28 Sep 2000
Messages
143
Location
Stockholm, Sverige
Jo visst, men...

Ok ok förlåt jag har inte hållt på med erat forum allt förlänge så det var inte meningen att klaga på dig. Men eftersom du ändå frågar kan jag ju svara. Jag syftade då på de spelare som i början av spelet får tex. "Arvinge" som ger MYCKET med pengar och sen spenderar dem på den STÖRSTA rustningen, det FARLIGASTE vapnet och den GRYMMASTE hästen. Min kritik riktade mig mot dessa spelare och de Spelledare som låter detta ske. Jag tycker inte att en ny karaktär ska börja med allt detta. Om vi sen går till bakgrunden så tycker jag att vistt skriv 21 sidor men lämna mycket åt fantasin och spelledaren. Jag har själv gjort längre bakgrunder men de har endast varit "förtexten" så att säga. Och det är väll självklart att om du skapa en "Spjuthök" (från serien "Elenien" och "Tamuli") så gör det men jag tycker att rollspelande är att föllja sin karaktär från den värdelösa starten till den stora triumfen (eller döden). Sen kan jag ju tillägga att jag i slutet i meddellandet skrev : "men det är bara min åsikt"....
Det som står i slutet på minna meddellande ska tas mer (eller mindre) som ett slämt.

/ Fanatic Assasin
Säg emot och få en kniv i ryggen....
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
En...

...till två A4:or brukar det bli för min del. Med stora partier lämnade öppet, så att SL får utrymme i bakgrunden också...

/Gollum - som dock spelleder mest

Rollspel på internet - http://www.slangkappan.com/
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Jo visst, men...

Jag vet inte riktigt vad "Arvinge" betyder, antar att det hör hemma i Chronopia (som jag inte spelat mer än en eller två gånger). Men det är antagligen inte särskilt vanligt att resultatet dyker upp, så när det väl gör det kan man säkerligen göra en rolig rollperson utav det.

Det du menar med "förtexten" menar jag med bakgrundshistoria. En bakgrundshistoria är just vad som hänt karaktären innan denne börjar äventyra. Allt från uppväxt, nära vänner till intressanta möten och platser som karaktären besökt.

Det kan vara svårt för läsare av dina inlägg att förstå att det sista alltid skall betraktas som skämt. Tänk på att allting är baserat på skrift, vilket kan vara svårtolkat.

/Azagthoth
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Fast betänkt dock att det skedde runt ett halv år - år innan vi skulel börja spela så det varm itt sätt att peppa upp mig /images/icons/smile.gif

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jo visst, men...

"Jag syftade då på de spelare som i början av spelet får tex. "Arvinge" som ger MYCKET med pengar och sen spenderar dem på den STÖRSTA rustningen, det FARLIGASTE vapnet och den GRYMMASTE hästen. Min kritik riktade mig mot dessa spelare och de Spelledare som låter detta ske."

Mitt beröm till de spelledare som vågar lita på sina spelare att de vågar låta det ske, och mitt beröm till de spelare som klarar av det.

En av mina favoritrollpersoner var kommendör Tylassa Perania Jenna i Star Wars RPG. Hon började spelet med en Imperial Star Destroyer. Slå det i form av "grymmaste vapen, häst och rustning" om ni kan!

Resultatet blev en tämligen intressant kampanj där kommendör Jennas samvete som officer i Kejserliga Flottan ställdes mot de illdåd som Imperiet utförde. Till slut klarade hennes samvete inte av det längre, utan hon rymdade stormsoldatskontingenten ombord, sänkte sköldarna på den andra Star Destroyern i roten med en välriktad bredsida mot kommandotornet och kapitulerade till Alliansen. Sen blev det krigsrätt så småningom.

Över huvud taget var det en av de absolut mest intressanta kampanjer jag spelat, till stor del på grund av förmånen att få vara fartygschef på en Star Destroyer.

"Om vi sen går till bakgrunden så tycker jag att vistt skriv 21 sidor men lämna mycket åt fantasin och spelledaren."

21 sidor bakgrund är iofs jefligt mycket, men rent principiellt så ser jag inte 21 sidor bakgrund som en tvångströja för spelledaren, utan som en resurs. Kampanjer där spelledaren hämtar idéer och äventyrsuppslag ur rollpersonernas förflutna tenderar att bli mer intressanta än andra.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Sure bax

Visst. Men jag förstår inte riktigt vad du menar, var du någonsin "oförlåten"?

/Azagthoth
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Inte mycket alls faktiskt. Sånt kommer fram ju mer man spealr med karaktären. En mognasfråga.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 
Top