[B/X] Hålla koll på turns

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Idé: ta escalation die från 13th Age men lägg den på turns istället. Dvs varje turn stegar en sexsidig tärning upp ett steg. Rollpersonerna får värdet på tärningen i plus på alla slag (låter det för kraftfullt? Lägg det på bara på death save eller nåt istället). Då får spelarna ett incitament att påminna dig om att det går en turn.

(och på 6, återställ tärningen och rulla encounter check)
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Det tar alltid en turn per nytt rum. Och på den sjätte turn:en vilar man. Så fem rum är en timme. Och en fackla.
Oj, det var generöst. Är inte "standard" en turn per ruta genomsökt? Har alltid tänkt på att det kommer att bli sjukt många facklor och random encounters för grupper som prompt ska genomsöka allt. Tänker att det väl är tanken - du kommer aldrig överleva utnötningen i att genomsöka alla rutor - för många random encounters...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
När jag kör i Old-School Hörnan så har jag ett laminerat ark med info för alla pregens och rutor för Rundor på ett ställe och Turns för ett annat. Tänder folk facklor markerar jag i vilken turn de gör det så jag snabbt kan se när den kommer slockna. Samma sak för spells och liknande.
Resettas allt är det bara att stryka bort OH-pennan jag använder och börja om.
Använder ungefär samma variant hemma, även om jag då sällan har ett preppat ark för ändamålet utan använder en post-it, min A5-whiteboard eller liknande.

Såfort någon gör något utanför strid kryssar jag en turns-ruta. Om inte det som görs sker samtidigt som något någon annan gör och jag redan kryssat den rutan. Jag gör det för att själv påminna mig själv om när jag ska rulla för random encounters. Facklor och liknande är bara en bonus.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Oj, det var generöst. Är inte "standard" en turn per ruta genomsökt? Har alltid tänkt på att det kommer att bli sjukt många facklor och random encounters för grupper som prompt ska genomsöka allt. Tänker att det väl är tanken - du kommer aldrig överleva utnötningen i att genomsöka alla rutor - för många random encounters...
Om de ska vänds upp och ned på varandra grej kan det såklart ta längre tid, men för att måtta ut dimensioner och peta på lite saker så tycker jag att tio minuter är helt rimligt.
 
Top