[B/X] Hålla koll på turns

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Som någon som inte bara spelar spel där jag behöver hålla koll på turns någotsånär exakt så är det lätt när en väl plockar fram sådana spel att en glömmer bort lite att hålla koll på hur lång tid som går åt när spelarna navigerar runt i grottorna osv. Så, vad vad jag är nyfiken på är sätt att tvinga sig själv att komma ihåg det samt tekniker för att också komma ihåg detta med facklor osv. Läst om allt från tärningar i en kopp mitt på bordet, pokermarker för varje turn, papper och spelkort, osv osv.

Så, vad finns det för formulär för det? Vad finns det för andra idéer? Vad har ni testat och vad har ni gillar/ogillat?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag har sett en massa olika formulär för tidskoll, men jag har aldrig använt dem. När jag väl upptäckte det första sådant hade jag redan en etablerad standard för mitt "spelanteckningspapper" med spelarnas namn, rollpersonernas namn och sånt. Där håller jag reda på alla tider, men kan glömma ibland. Jag kan tänka mig att delegera sådant till spelarna om man har minst en ordentlig/ordningssam spelare.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Har också alltid undrat hur det är tänkt att en ska hålla reda på turns. Äggklocka låter som en bra idé. Känns som att det kan ge lite tempo till spelet också.
 

Lodin2000

Veteran
Joined
10 Jan 2017
Messages
66
Känns det som något jätteviktigt att veta exakt när en fackla är slut? Är det inte roligare att lägga in som en effekt av ett misslyckat slag?

Jag har aldrig förstått det underhållande i att räkna SR, hur mycket någonting väger, hur många meter rep du har osv.

- ”Jaha, tog du bara med 20 meter rep, för du orkade inte bära 25? Synd, för här är det 22 meter du skulle behöva. Exakt 22 meter har jag skrivit här när ni började spela min bok, förlåt min kampanj som jag skrivit. Sorry... kanske bara skulle tagit med 5 facklor istället för 7”
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag hade nog kört på 4-5 facklor/dag och när man man har färre är det intressant att veta när den sista slocknar. Den brinner i 1D3h.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Känns det som något jätteviktigt att veta exakt enbär en fackla är slut? Är det inte roligare att lägga in som en effekt av ett misslyckat slag? jag har aldrig förstått det underhållande i att räkna SR, hur mycket någonting väger, hur många meter rep du har osv. ”Ja ha, tog du bara med 20 meter rep, för du orkade inte bära 25? Synd, för här är det 22 meter du skulle behöva. Exakt 22 meter har jag skrivit här när ni började spela min bok, förlåt min kampanj som jag skrivit. Sorry... kanske bara skulle tagit med 5 facklor istället för 7”
Ja, om man tycker det är roligt att utforska farliga miljöer där planering av resurser är en grej, så kan det vara underhållande. Jag förstår att du inte verkar tycka det men vi är andra som uppskattar det emellanåt. Men vill man ha in mer slump i resursanvändningen kan man alltid använda usage die som i Black Hack.

För att svara på startinlägget så brukar jag egentligen mest bara bocka av turns på ett anteckningsblock, ibland har jag något specifikt turn tracker-papper med rutor att kryssa för. Som andra i tråden ungefär en turn per utforskat rum. Facklor, magieffekter och liknande brukar jag helt enkelt skriva ner till vilken turn de gäller i närheten, eller dra en pil till den rutan med en liten anteckning. Eller så kör jag usage die någon gång ibland (föredrar nog egentligen att bara räkna dock).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag älskar bokföring. Och då menar jag inte dubbel italiensk, som jag bara älskar när mina siffror går ihop, vilket är ibland.

Jag älskar inte tärningar för att se om en har pengar eller facklor. Dels förtar det detta med player skill. Dels skapar det en slags Schrödingereffekt - jag vet helt enkelt inte om min fackla slocknar i nästa rum eller inte förrän jag slår. Kanske brinner den i tusen år till. Igår kunde jag inte köpa en öl, men idag kanske jag kan köpa en häst. Det här pajar min willing suspension of disbelief. Jag föredrar rep som är så långa som de är framför narrativ replängd.

I övrigt hänvisar jag till min signatur.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
För att förtydliga, vad jag vill åt är nog något sätt att tvinga mig själv att faktiskt kryssa turns, plocka bort tokens, lägga till tokens eller vad nu gör. Inte sätt att undvika att kryssa dem och hitta andra lösningar för det. Utan mer tekniker för att inte glömma bort det och falla tillbaka på något slags hippie-på-svamp-perspektiv på tid som kanske fungerar med Primetime Adventures men inte här. :)

Iofs är väl svaret att spela enligt reglerna. Följ benhårt strukturen för utforskande i underjorden så sätter det sig. Antar jag. Men som sagt råd mer för hur en ska få in det här mer noggranna sl:andet som inte faller tillbaka på dirty hippie-beteenden.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag älskar bokföring. Och då menar jag inte dubble italiensk, som jag bara älskar när mina siffror går ihop, vilket är ibland.
Yes! Beroende på spel älskar jag det enormt eller rimligt,mycket, men mitt indiespelande stör mitt fokus och jag landar ibland i "inte fan kommer väl skatteverket och tittar på just min bokföring i år?!" och efteråt förtar det lite känslan av spelet. Vi kanske missade att de bara hade en fackla kvar och skulle behöva bestämma dig då och där om de skulle dra dig tillbaka eller pusha djupare i grottan... Osv
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
För att förtydliga, vad jag vill åt är nog något sätt att tvinga mig själv att faktiskt kryssa turns, plocka bort tokens, lägga till tokens eller vad nu gör. Inte sätt att undvika att kryssa dem och hitta andra lösningar för det. Utan mer tekniker för att inte glömma bort det och falla tillbaka på något slags hippie-på-svamp-perspektiv på tid som kanske fungerar med Primetime Adventures men inte här. :)

Iofs är väl svaret att spela enligt reglerna. Följ benhårt strukturen för utforskande i underjorden så sätter det sig. Antar jag. Men som sagt råd mer för hur en ska få in det här mer noggranna sl:andet som inte faller tillbaka på dirty hippie-beteenden.
BECMI har ju en juste sekvens för utforskande, tror den är baserad på rundor. Går igenom steg för steg varje runda, möten, reaktioner, etc. Jag kopierade den och klistrade in den i min hemmagjorda SL-skärm - och försökte tvinga mig att följa den vare runda i underjorden när jag DMade det.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Tycker det är väldigt beroende på vilken slags kampanj man kör och vilken känsla som eftersträvas. I de flesta spel/äventyr bryr jag min inte ett smack om att räkna resurser. Men i exempelvis Barrowmaze är det ett mervärde, tycker jag, för spelarna att planera sin expedition; hur mycket facklor har de råd med, hur många kan de bära osv. Det är verkligen inte kul att stå utan ljuskälla djupt inne i Barrowmaze.
Jag kör med resurstärningar, tycker att det är en bra abstraktion som ger utrymme för tur/otur. Mitt enda problem är att jag inte har en bra metod för att veta när/hur ofta spelarna bör slå för resurser.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Jag älskar bokföring. Och då menar jag inte dubbel italiensk, som jag bara älskar när mina siffror går ihop, vilket är ibland.

Jag älskar inte tärningar för att se om en har pengar eller facklor. Dels förtar det detta med player skill. Dels skapar det en slags Schrödingereffekt - jag vet helt enkelt inte om min fackla slocknar i nästa rum eller inte förrän jag slår. Kanske brinner den i tusen år till. Igår kunde jag inte köpa en öl, men idag kanske jag kan köpa en häst. Det här pajar min willing suspension of disbelief. Jag föredrar rep som är så långa som de är framför narrativ reslängd.

I övrigt hänvisar jag till min signatur.
När jag spelar älskar jag att någon annan håller koll på det. Alltså, inte spelledaren utan en annan spelare. Liksom, jag kan göra det men det brukar inte vara min roll i gruppen. För om någon annan har koll på det får jag se på dem över bordet och i min bästa präst eller tjuvröst säga ”Har vi nog med ljus?”. Och då får de titta ner på sina anteckningar, titta tillbaka på mig, skaka lite på huvudet och säga ”Bara om allt går perfekt. Låt oss vara perfekta.” I vår grupp brukar det vara samma person som är vatten + mat och loot ansvarig. Och quartermaster rollen är badass.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Tycker det är väldigt beroende på vilken slags kampanj man kör och vilken känsla som eftersträvas. I de flesta spel/äventyr bryr jag min inte ett smack om att räkna resurser. Men i exempelvis Barrowmaze är det ett mervärde, tycker jag, för spelarna att planera sin expedition; hur mycket facklor har de råd med, hur många kan de bära osv. Det är verkligen inte kul att stå utan ljuskälla djupt inne i Barrowmaze.
Jag kör med resurstärningar, tycker att det är en bra abstraktion som ger utrymme för tur/otur. Mitt enda problem är att jag inte har en bra metod för att veta när/hur ofta spelarna bör slå för resurser.
Ja, för mig är det också helt beroende på spel. I Pendragon får spelarna inte hålla på med mycket mer än rustningar och hästar. I övrigt har det vad de borde ha, och i gränsfall kan de slå ett Squire Roll. Pendragon är ett spel om passioner och våld, inte om pinaler och pryttlar. Men i OSR är det helt centralt med tid och resurser.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
BECMI har ju en juste sekvens för utforskande, tror den är baserad på rundor. Går igenom steg för steg varje runda, möten, reaktioner, etc. Jag kopierade den och klistrade in den i min hemmagjorda SL-skärm - och försökte tvinga mig att följa den vare runda i underjorden när jag DMade det.
Precis! Den är ju svinbra. OSE-skärmen har det ju också men är så lätt att börja titta på något annat och glömma bort den. Men ja, hela den här tråden är väl lite som någon (jag) som säger "åh matematik är så svåååååårt!!!" men samtidigt vägrar göra sina matteläxor....
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Precis! Den är ju svinbra. OSE-skärmen har det ju också men är så lätt att börja titta på något annat och glömma bort den. Men ja, hela den här tråden är väl lite som någon som säger "åh matematik är så svåååååårt!!!" men samtidigt vägrar göra sina matteläxor....
Jag tycker skärmar är svåra, för en stor del av infon hamnar lätt i skugga eller för långt bort. Min BECMI-skärm var ett par papper jag hade liggande mitt framför mig. Så ingen skärm alls.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag tycker skärmar är svåra, för en stor del av infon hamnar lätt i skugga eller för långt bort. Min BECMI-skärm var ett par papper jag hade liggande mitt framför mig. Så ingen skärm alls.
Kanske ska testa det istället! Sätta ihop det jag vet att jag kommer nyttja bara. Bra tips! Kan också uppleva att kommer kommer är skevt och en inte så enkelt kan ta den till sig.
 
Top