Nekromanti Börd: 99

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vad händer egentligen om man slår detta resultat? I mina ögon är det egentligen inte helt kompatibelt med Mundana. Resultatet säger att man blir hertig, alternativt prins, prinsessa eller motsvarande. Problemet som uppstår är då att två av Mundanas mycket begränsade antal regelrätta klyschmonarkier, Soldarn och Consaber, har hertigar som alla är officiella karaktärer och saknar såväl prinsar som prinsessor, såvida man inte råkar vara syskon till kungen, vilket inte lär gå då varken Sachar eller Constantin XIV verkar ha några syskon, iaf inga som inte är officiella karaktärer. Kanske, kanske (föga troligt) kan man vara syskon till Sachar eller Constantin en gång, men skulle man sedan slå resultat "99" igen så bara måste man väl komma från Drunok? :)

Nej ok, alltför seriöst var väl inte detta inlägget, jag ville egentligen bara säga att Mundana imho är en för liten värld med för få länder (och då främst monarkier) för att resultat 99 skall kunna fungera till fullo. resultatet borde skrotas, mao.

- Ymir, lite grinig idag
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Kanske man kan ommodifiera det till högadlig som nedärvt ur
vasallsystem? Som Sverige hade förr alltså. Även om Kungen har jättemakt så orkar väl inte han hålla reda på allt som sker inom gränserna varför ansvaret delas upp för olika delar: Som vasall har man ju jättemakt och väldigt högadlig börd samtidigt som man inte behöver vara besläktad med Kungen själv. IMHO är detta nog lite smidigare att bearbeta. Angående makten man får kan man nog banta ned den med någon form av lokal riksdag... Vad tror ni?
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Det kanske kommer en ny tabell för börd i Eon Expert. Jag har nämligen också lite vårt med det där. Det är mycket irriterande att bli hertig i ett land där det inte finns några hertigar. Laxmacka, någon?

/Erik, Cola och lax.

__________________________
an'Lofir
I'm haunted by my own mind
 

kboman

Veteran
Joined
19 Aug 2000
Messages
49
Location
Malmö
Det står mycket om vasallsystem osv. i Asharien & Soldarn, jag antar att detsamma eller liknande gäller i övriga Mundanska monarkier.

En spelare i min grupp fick det här resultatet, men med lite kreativt SL-ande går allt att lösa /images/icons/smile.gif

Vi gjorde så här: först sa vi att RPn (en sabrier) var hertigens son, eftersom the real thing blir lite jobbig att äventyra med. Sedan, på familjenäringen som vi slog på skoj visade det sig att han kom från en officerarfamilj. Alltså: Alla söner från den familjen gick en officerarutbildning för att lära sig att leda och även lyda. För att sedan legitimera äventyrande över hela världen så fick han, i hemlighet, ingå i ett specialförband med diverse känsliga uppdrag i fjärran land - sabotage i Thalamur ligger nära til hands. Utåt sett ingår han i kungens personliga livvakt, och alla de hemliga uppdragen får han direkt från hans majestät.

Hittills har detta funkar skitbra, men inte för själva RPn =) Han fick ett uppdrag att bege sig till Asharina och omintetgöra ett gryende uppror som allvarligt hade kunnat rubba maktbalansen och ge Jargien en utmärkt ursäkt att invadera både Asharien och Damarien. Sagt och gjort. Efter mycket om och men lyckades han faktiskt med uppdraget, men på vägen hade han förlorat hela sitt kompani och 25 man förutom 2 - varav en försölskade sig på vägen och stannade nånstans i Västmarks träsk: de led skeppsbrott utanför Västmarks kust och de två RPna i äventyret och två soldater överlevde. Efter detta var de tvungna att gömma sig hos en köpman - egentligen sabrisk spion - i Damariens huvudstad innan du kunde fortsätta uppåt kusten och inåt djungeln, där de fullföljde sitt uppdrag, mer eller mindre.

Efter detta började motgångarna... /images/icons/wink.gif Efter minst sex månader har han fortfarande inte kommit hem än, och han har inte ett öre på fickan. Han följer med resten av gruppen enbart för att han inte har råd med varken hemresa, mat eller logi annars. På ambassaden i Camard tror de inte på att han är den han säger ("han är ju död!"), så där finns ingen hjälp att hämta =)

Detta för att illustrera att det går jättebra att få resultat 99 på Bördtabellen!

- Kalle, SL med skrivarklåda

kboman@passagen.se | <A HREF="http://hem.passagen.se/kboman" target="_new">http://hem.passagen.se/kboman</A>
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Problemet är beror inte på tabellerna utan på er ofrälse som ej kan slå på rätt...
Ni primitiva varelser som ej lever i en monarki ska självklart slå på tabellen för primitiv kultur..

WHaLe

http://come.to/whale - Eon + Datorer = sant
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Nej ok, alltför seriöst var väl inte detta inlägget, jag ville egentligen bara säga att Mundana imho är en för liten värld med för få länder (och då främst monarkier) för att resultat 99 skall kunna fungera till fullo."

Nåja, regelboken är trots allt anpassad till världen Mundana, inte den lilla smala bit som kartan råkar uppta. Mundana är bra mycket större än så.

Jag vet att det är en dålig förklaring, men en dålig förklaring är bättre än ingen. Istället för att skrota resultatet, bygg ut resten av Mundana. Du har nitton tjugondelar ungefär att leka på.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Spelledaren

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
17
Location
Trollhättan
Vore coolt och praktiskt om det kom med en enskild börd tabell i landsböckerna. så kan man slå på den som ens karaktär kommer ifrån och få en mycket bättre och anpassad bakgrund.

/spelledaren
-Skulle vilja spela lite mer.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re:Mundana Hov/fältkampanj= falskt

"Du har nitton tjugondelar ungefär att leka på."

Jo, jag har redan fått göra det lite grann. När jag ville köra en kampanj med en ung regerande drottning som var manipulerad av sin onde demonbesatte visir fanns det liksom inte så mycket val annat än att skapa ett nytt litet land öster om Alarinn. (Östmark döpte jag det för övrigt till, utan att ha en aning om att ett hertigdöme i Soldarn hette så). - Just detta betraktar jag för övrigt som en ganska allvarlig svaghet hos Eon. Det finns helt enkelt för lite länder och härskare för att hov- och fält-kampanjer skall kunna fungera till fullo, och minsta krig skulle rubba den otroligt känsliga maktbalansen och riskera att förstöra spelvärlden helt och hållet.

Lösningen att bygga ut världen har jag egentligen inget emot, men den känns likväl...tja, jag vet inte...den känns iaf fel, på något sätt. Att alla som har börd:99 skulle komma från något obskyrt dimhöljt land utanför den ordinarie världskartan känns helt enkelt aningen skumt i mina ögon och öron. Men en lösning är det ju ändock.

För övrigt menar du alltså att kartan bara utgör EN tjugondel (!!!) av Mundana? Stentufft, isåfall. Har ju alltid tänkt att världen känns otroligt pyttig...

- Ymir, tycker att Mundana har för lite länder och härskare<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ymir on 2000-10-01 14:26.</EM></FONT></P>
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
*Humtidum*

Har NG några planer på att släppa resten av världen?
Annars är det ju bara att börja vara kreativ...
Fast en komplett världskarta hade iofs inte varit helt fel.

- Lycan
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: *Humtidum*

Det skall ju komma en Atlas någon gång i framtiden...
Och vad jag har hört så skall delar av världen lämnas obeskriven så varje spelledare kan skapa sina egna länder där.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: *Humtidum*

Det allra bästa vore väl att skapa egna länder? NeoGames skulle ju kunna göra "frivilligt material" som spelledaren kan välja om det ska gälla eller ej. Jag menar, det är nog inte stor chans att spelarna tar sig an resten av världen med en gång, och det är ju en stor fördel om man kan lägga in vad man vill..

/Hans vapen är blodade, hans fötter slitna. Hans ögon har sett sällsamma ting. En Äventyrare.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: *Humtidum*

...spelledaren kan välja om det ska gälla eller ej.

Så du tar allt som Neogames skriver som lag just nu alltså? Som spelledare väljer jag vad som gäller och modifierar alltid saker.

/Azagthoth
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Dito, faktiskt.

Men att "få" lite fakta skadar ju inte heller, allt orkar jag inte komma på själv. Dessutom skulle det bli alldeles för mycket "Ymir" då. *le antydande*

- Ymir, håller iofs på med en egen kampanjvärld, men spelar gärna andras (i det här fallet neogames) också...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hmmm....

Jag antar att han vill säga att Mundana är enormt?
(Fast jag kan ju ha fel. /images/icons/wink.gif)

/Hans vapen är blodade, hans fötter slitna. Hans ögon har sett sällsamma ting. En Äventyrare.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vad elak du är!

Jag förnekar inte att vissa gör det. Men om NG gör klart att mycket är lämnat öppet, och ger förslag och inspiration, så skulle ju fler fundera på egna varianter.

Föresten så har jag nu uppdaterat min signatur (O så stolt jag är!) Fast den låter inte så mäktig som den kunde... Kanske förändras..

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Vadå elak?

Jag förstår inte vad det var för elakt jag skrev? Var god förklara.

Det står (förmodar jag i alla fall) klart och tydligt i första kapitlet i Eons grundregler att om man inte gillar någonting så stryk det och hitta på eget.

/Azagthoth
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: En soldat [OT]

Ehm? Det var OT till och med för att vara OT... Antingen har det väl någon sorts anknytning med min signatur eller så... Äh.

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat
 
Top