Nekromanti Böcker som liknar The Hobbit?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,735
Jag tar väl och tipsar om Dayans första äventyr. Det handlar om katten Dayan som kommer till Wachifield (en såndär magisk värld ni vet!) där han råkar på vänner och äventyr.

Den är liten och mysig och har fina bilder. Det finns en liten hemskhet i det hela men den är samtidigt ganska fin: Dayans mamma blir påkörd men det är för att hon knuffar ungarna ur vägen.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Jag läste Det blåser på månen som liten, låg- eller mellanstadie (jag läste alltså själv) och tyckte att den kändes tråkig men absolut inte olämplig för små barn. Den är däremot tjock och som sagt, lite trist. Om hon inte tycker om att lyssna på saga -länge- är den kanske inte en så bra idé.
Det säljs ganska fina John Bauer-böcker, med gamla sagor samlade. Det kanske kan vara något.
HC Andersens samlade verk minns jag att jag tyckte om när jag var i sexårsåldern, och fortfarande gillade när jag började skolan.
TOlkien har förresten gett ut 'breven från jultomten' som kanske kan vara intressant, den är inte som Bilbo men klart intressant i alla fall. Det är brev 'jultomten' skrev till hans barn under en flerårsperiod, och de berättar en rätt fin historia.

Jag minns också att jag tyckte om Stephen Kings 'Drakens Ögon' när jag var riktigt liten, men den kanske är lite för läskig om du tycker att Narnia-böckerna är det.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
precis innan jag läste Sagan om Ringen trilogin, så jag kanske har helt vrickad boknivå/ålders uppfattning
Bah, icke då. Jag läste trilogin på lågstadiet (började i slutet av ettan, slutade i början av tvåan), paralellt med tvillingarna på sweet valley high, lite böcker om hästar och bilderböcker med fina kattungar och magiska prinsessor i. Du är helt normal, oroa dig inte.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,545
Location
Slätta
DET var ett riktigt bra tips! Jag har dem i någon hylla/låda någonstans... Tackar, den tar vi sa polisen!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Ni kanske ska testa Terry Pratchets "Resan hem"-serie? Den består av tre delar (Vi far, Vi flyr, Vi flyger) och handlar om en koloni hustomteliknande figurer som i hemlighet bor i ett stort varuhus. När varuhuset plötsligen ska rivas måste de finna någon annanstans att bo. Spännande, roligt och inte särskilt läskigt.

/Anders
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,533
Location
Helsingborg
Arfert said:
Redwall-böckerna av Brian Jacques kan kanske vara nåt...? Fabel-fantasy med möss i huvudrollen? Har själv bara läst de första böckerna, men de var OK.
När jag presenterade Mouse Guard för en spelare sade han "Det där känns ju som rippat från Redwall-böckerna". :gremsmile:

/Han som är mer försupen på Klas Klättermus
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Han said:
Liten är fin är en gullig saga om en ödla som började äta mer och mer för att bli stor.
Ja, Liten är fin minns jag med värme från barndomen. Något senare, när jag insåg att den också var en politisk metafor så gillade jag den ännu mer. :gremsmile:

Sen tror jag inte att någon har nämnt Neil Gaimans Coraline ännu.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,987
Location
Ludvika
The Gnole (Gnolen på svenska) av Alan Aldridge är en härlig bok. Den handlar om de mystiska och fantastiska varelser som finns i vår värld, men som dragit sig undan från människan. Huvudpersonen är en gnol (ordet är en kombination och gnome och mole - gnole, vilket är en bra beskrivning) vid namn Fungel, som är shaman och måste lämna sin lilla dal för att ställa allt till rätta i naturen (Eller något sånt, många år sedan jag läste den).

Jag kan varmt rekomendera den, och jag tycker den liger väldigt nära "the hobbit" i stil och innehål: den är spännande, lite lagom "läskig" ibland, gullig ibland och ofta rolig.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Min bokkrängande hustru menar att böckerna om Septimus Heap (finns på svenska) skulle fungera - den första boken är i alla fall inga problem för någon på fem bast. Tydligen.


Storuggla, bisamråttan
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Alvin Eldpojken av Sofia och Peter Bergting är en given bok för en femårig flicka. När jag köpte den fick man dessutom med en CD-skiva med sånger till boken, vet inte om det var något tillfälligt eller om det fortfarande går. En oerhörd favorit både hos flickan som fick den och hennes nykomna lillasyster.

Jag vet att de har gjort flera produktioner tillsammans efter det, men jag har inte kikat närmare på dem och den senaste ska visst vara riktigt läskig, som en barnvariant av The Portent.

http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=50903

Släng med den när du handlar andra nördprylar? :gremsmile:
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Drakens Ögon av Stephen King läste jag för min son när han var 6 år. Jag censurerade bara lite när det var obegripligt men läste i stort sett hela. Han tyckte att den var toppen!
 
Top