Nekromanti Böcker som liknar The Hobbit?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Jag har precis läst klar Bilbo för dottern och hon gillade den verkligen. Nu är jag på jakt efter någon liknande bok. Mycket saga, gärna lite mysigt språk, gärna fantasy-ish och inte alltför mycket våld. Vi har redan betat igenom de flesta Astrid Lindgren-böckerna så den behöver ni inte tipsa om... :gremlaugh:

Någon som har något tips?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Elidor, det gyllene landet av Alan Garner är en lite bortglömd klassiker.

..sen finns det ju Narnia-böckerna också.. men ÄR de egentligen så bra? Jag tyckte det när jag var 11, iofs.

Röd måne och svarta berg av Joy Chant är även den klassisk "engelska barn som hamnar i en annan värld-fantasy", men oändligt mycket bättre än Narnia.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Inte för att låta nedlåtande eller så, men böckerna om Mumintrollen? Farlig Midsommar och Kometen Kommer torde platsa som fantasy.
Och språket och handlingen är ju guld!


Storuggla, vid min svans
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
Det blåser på månen?

Den handlar om två flickor som är mycket kreativa och råkar ut för spännande äventyr.

Även om den är närmare Harry Potter än Bilbo. Den utspelar sig i vår värld där saker inte är riktigt som de ser ut på ytan.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,050
Location
Umeå
Hmm, hur gammal är hon? Jag är helt fanatiskt förälskad i Abarat-serien av Clive Barker, men det är något över dem som är rätt, olustigt. De är lite som en ond Mio min Mio, fast jag tror egentligen inte det är så mycket våld eller så, mest att det är en miljö som känns skör.

Men bägge Abarat-böckerna är helt fantastiskt underbara!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,923
Location
Port Kad, The Rim
Min nioåriga Tolkienfantast-dotter gillar också Det blåser på månen. (Samma författare har också skrivit den lika intressanta Djuphavspirater.) Annars kanske Irmelin Sandman Lilius' böcker om Tulavall skulle passa.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Först, tack till alla för svaren!

Dottern är fem år gammal så jag är lite tidigt ute med Bilbo egentligen och vi fick snabbspola en aning här och var. :gremsmile:

Arfert: Narniaböckerna tycker jag är lite för läskiga ännu. Hur är Elidor? Jag har ett svagt minne av att jag läst den när jag var mycket liten, men kommer inte ihåg mer än så... Stjärnfall är mysig och har rätt mycket av det som jag letar efter, men jag tycker att den är lite för komplex och "ospännande" för henne ännu så länge.

Edit: Googlade lite och det fick igång det tröga gamla minnet! Det är ett bra tips, men jag får vänta några år. Jag har för mig att den var lite läskig och involverade män i svart och döda enhörningar... :gremsmile:

Storuggla: Intressant tips! Skall kika lite efter dem på biblioteket.

Den odödlige kejsaren: Det blåser på månen har jag tittat lite på, men jag tror att hon är lite för liten för den. Men jag kan ha fel?

Poppe: Om det är en ond Mio min mio så är den nog för läskig. Jag har skippat Mio och Bröderna Lejonhjärta ännu då de har lite för ruskiga slut.

Mekanurg: Vad handlar böckerna om Tulavall om?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Prova "Shamran" av den danske barnboksförfattaren Bjarne Reuter. Spännande lightfantasy för ungdomar.

Sedan finns ju även Lloyd Alexanders bokserie om Prydain, den som Disney baserade filmen "Taran och den magiska kitteln" på.

/Anders
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,923
Location
Port Kad, The Rim
Elidor är alldeles för avancerad för en femåring och innehåller diverse mardrömssekvenser.

Tulavall-böckerna läste jag för 40+ år sedan ( :gremshocked: ) och har därför alldeles för diffusa minnen för att ens försöka återberätta dem. Men de har ett gott rykte.

Jag rekommenderar nog främst Mumin-böckerna för din dotter med tanke på åldern.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Jo, jag borde nog ha skrivit att hon bara vär fem när jag startade tråden...

Men som sagt, hon ÄLSKADE Bilbo. Språket i den är skönt och många av de händelser som sker är precis lagom spännande för att intressera utan att skrämma.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle rekommendera saker av Lloyd Alexander som inte är Prydain, framförallt 'Prins Jens fantastiska resa' och 'En gång i Arkadien'.

Sedan har vi alltid Eva Ibbotsons böcker, som är lite Harry Potter fast trettio år tidigare typ, fantasifull urban fantasy/saga:ish; 'Hemligheten på perrong 13' måste JK Rowling ha fetrippat.

EDIT: fem? Stryk Lloyd då :gremsuck:

- Ymir, tipsar
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jo, jag borde nog ha skrivit att hon bara vär fem när jag startade tråden..."

Då borde ju muminböckerna vara givna.


Storuggla, snuskmumrik
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
Jag vet faktiskt inte var jag kan hitta en femåring att provläsa för för att kunna ge ett riktigt bra svar på den frågan.

Flickorna i böckerna är väl kring 11-12 eller så, det är lite vridna händelser och en del våldsamheter. Jag TROR att en femåring skulle kunna tycka att den var lite ruskig ibland. Den kanske kan vänta tills tösen börjat skolan.

Förresten. Dahls böcker "Häxorna" och "Stora vänliga jätten". De kanske kan vara något, jag minns inte hur fruktansvärda de var. Vi var väl 9-10 när de lästes för oss i skolan.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,598
Location
Helsingborg
Nu struntar jag i att du ville ha saker i stil med The hobbit.

Bland tomtar och troll gillade jag när jag var fem. Det är flera samlingar av fantasifulla sagor och finns massor av böcker. Liten är fin är en gullig saga om en ödla som började äta mer och mer för att bli stor. Jag gillade också Narniaböckerna.

Alla dessa fick jag lästa för mig när jag var 5-7 år av min farmor.

/Han som sökte på ett av Risings inlägg för att få namnet på Liten är fin
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,050
Location
Umeå
Ram said:
Poppe: Om det är en ond Mio min mio så är den nog för läskig. Jag har skippat Mio och Bröderna Lejonhjärta ännu då de har lite för ruskiga slut.
Vet inte om den är så ond som att det är någon rätt otäck stämning över dem tycker jag. Men, fem år är alldeles för ungt för Abarat, så håll henne borta från dem i fem sex år till, minst. :gremsmile:
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Storuggla said:
"Jo, jag borde nog ha skrivit att hon bara vär fem när jag startade tråden..."

Då borde ju muminböckerna vara givna.


Storuggla, snuskmumrik
Enda nackdelen jag kan se med Muminböckerna skulle väl vara att det är svårt att inte börja prata någon slags pseudofinlandssvenska när man läser dom. (Jag skulle i alla fall inte klara det.)

Lite pinsamt om man behöver ha någon seriös vuxenkonversation precis efter. Men kör man det som godnattsaga funkar det väl...

/Bjorn
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Alla dessa fick jag lästa för mig när jag var 5-7 år av min farmor."

Men så blev du också som du blev :gremwink:


Storuggla, preventiv stenografi
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Poppe said:
Vet inte om den är så ond som att det är någon rätt otäck stämning över dem tycker jag. Men, fem år är alldeles för ungt för Abarat, så håll henne borta från dem i fem sex år till, minst. :gremsmile:
Tycker inte jag. Själv läste jag den första när jag var sju (precis innan jag läste Sagan om Ringen trilogin, så jag kanske har helt vrickad boknivå/ålders uppfattning), och tyckte att den var helt sinnessjukt bra.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,050
Location
Umeå
Petter42 said:
Tycker inte jag. Själv läste jag den första när jag var sju (precis innan jag läste Sagan om Ringen trilogin, så jag kanske har helt vrickad boknivå/ålders uppfattning), och tyckte att den var helt sinnessjukt bra.
Jag tror snarare det har att göra med att jag utgår från mig själv som förälder, inte som mig själv som läsare. Som förälder skulle jag tycka Abarat var direkt olämplig för en sjuåring, men det säger kanske mer om föräldrar och deras vilja att skydda sina barn än om en sjuåring kan ta sig till en texten eller ej. :gremsmile:
 
Top