Nekromanti Böcker/år

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Från person till person

Antingen rör det sig om ett ganska sunkigt bibliotek (de flesta jag besökt har det mesta jag är intresserad av) eller så är du ute efter "skumma" böcker. Eller är det de andra låntagarnas fel (dvs att böckerna sällan är inne)?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Re: Från person till person

Jag är nog mest ute efter "skumma" böcker. Det som biblioteken har, har jag oftast redan läst.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Hjälp!

Jag brukar läsa en drös böcker och mangas samtidigt, eller som Kvante sa, parallellt. En man har i väskan, två vid huvudsidan av sängen, en i köket, en vid TVn osv osv.
Jag tycker det är det enda sättet att läsa på, men lera personer jag stött på hävdar att de inte skulle kunna minnas alla detaljer i böckerna om de läste på det viset. Go figure.


Storuggla, knaprar böcker
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Hmm... Låter som att det är läge för att se vem som kan fälla den mest träffande, läs taskiga (läs sanna) omdömmet om Eddings verk. Vad sägs om denna? "Ett kväkande från litteraturens träsk".

Kan nån toppa den?/images/icons/devil.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Inte så illa. Men jag gillar fortfarande mitt eget påstående om att man borde gräva ner hans böcker i komposten och slänga bort nyckeln.

-JPS- blandar metaforer
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Hjälp!

men [f]lera personer jag stött på hävdar att de inte skulle kunna minnas alla detaljer i böckerna om de läste på det viset

Det har jag också fått höra ibland, men jag har aldrig förstått vad de menar. Det är ju olika böcker, ju!

-JPS- allmänt oförstående
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
ang. kompostering av eddings verk...

Tja, eller varför inte gräva ner nyckeln och slänga bort komposten!/images/icons/grin.gif
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Komposten [OT]

Vi har ingen nyckel till vår kompost (och inget lås heller).

Har du inte tänkt på att jorden kan bli skämd om den innehåller Eddings-molekyler
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Hahaha, eftersom jag är kungen av matematik fick jag för mig att du läste i genomsnitt två böcker om dagen. Suck, jag som tänkte skriva en begåvad ironisk kommentar om saken.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Variabler

Mitt snitt ligger på ett 20-tal böcker per år (heltidsjobb gär att man inte var så mycket tid över), men jag anser att antalet lästa böcker egntligen är ett otillfredsställande sätt att mäta hur mycket man läser. Släng in ett par variabler, som antal sidor per bok och antal ord/sida, så får man genast en ny vinkel. Det är skillnad på att under två veckor klämma fyra 250-sidorsböcker med relativt få ord per sida, gentemot att läsa en 1000-sidorsbok tryckt i liten stil på en månad. Med andra ord så är den här tråden helt meningslös! /images/icons/wink.gif
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Re: Variabler

Det rätta sättet att mäta vore alltså att räkna tecken/år ? Hmm ... låter jävligt jobbigt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
"Britney Spears: Musikvärldens motsvarighet till David Eddings."

(eller tvärtom, men Eddings var ju först)
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Variabler

Varför skall man egentligen räkna överhuvudtaget? Varför inte istället nöja sig med att konstatera "jag läser mycket" istället för "jag läser i snitt fyra böcker i veckan, men det blir fem om det är en extra röd dag, eller om jag är sjukskriven".

Det är ju ingen tävling...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Hjälp!

Jag håller med dig. Jag håller mig också bara till en bok. Är den bra så brukar jag sträckläsa den tills jag läst ut den, vilket sällan tar mer än tre dagar om inte boken är mycket svårläst. En normal Pratchett bok avverkar jag på en till en och en halv dag. Är den dålig så brukar jag läsa slutet och lite snuttar ifrån mitten. Eller så tvingar jag sakta mig igenom den.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Hjälp!

Jag har dem redan i pocket. Bortsett ifrån de två senaste.
Jag har upptäckt att det finns en liten nackdel med att läsa böckerna på orginalspråk. Ofta ligger man en bit före de som läser den översatta versionen. Det gör att det kan vara svårt att diskutera spännande eller mystiska partier i boken eftersom de inte har kommit så långt än.
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Ja, fast han har ju numera erkänt, eller vad man nu ska kalla det, att det egentligen är hans fru som skriver böckerna... Han kanske inte heller gillar dem?!/images/icons/sad.gif

Här följer ett utdrag ur en avlyssnad konversation mellan David och hans fru:

frugan: Hördö gubbe, nu få du allt ta å skriv en ny en bok, ja ska ut å shoppa i eftermidda!

David: Nä, ja örk int. Förext'n ä ja så råjävla trött på ä dän Garion. Skriv sjålv, vetja!

frugan: Huvva gösse kar, ska jäg skriv? Ä du tokät?

David: Skriv nö för pörschkar'n, ingen kom till å se na skillnad!

frugan tyst för sig själv: Huvva, karn ha blivi direkt tyllet. Bäst å göra som han säg... (i bakgrunden hörs britta spears senaste blottarhit not a girl, not yet a writer
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
LOL

David Eddings med hiskerlig dialekt... /images/icons/laugh.gif DET var banne mig humor!


Storuggla, grät nästan
 
Top