Nekromanti Böcker/år

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Jag räknade just ut att jag läst i genomsnitt 18,75 böcker per år. Om man bara tar antalet böcker i bokhyllan delat på min ålder. Men eftersom jag inte började köpa böcker förän jag var typ 14 så blir snittet något högre. Typ 45 böcker/år.

Soft.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Om jag bara räknar böckerna i min bokhylla (men det vill jag inte. Ett par små mysterier gör livet värt att leva) får jag väl ungefär samma resultat. Men så måste man ju räkna med alla de böcker jag lånat, hittat, stulit eller på annat sätt kommit över på mer tvivelaktiga sätt. Då blir det nog närmare 100 böcker/år. Det är nästan så man undrar hur jag får tid för något annat (egentligen inte. Jag får inte tid för något annat).

Så. Vad ska vi göra nu? Ska vi se vem som sparkat David Eddings flest gånger?

-JPS-
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Eddingssparkar/år

1.7 per år för min del. Jag försöker tiga ihjäl åbäket.


Storuggla, siter på en gren
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Själv läser jag 4-6 skönlitterära böcker per år.. Gillar att läsa långsamt för att jag hatar när en bra bok tar slut.

/[color:448800]Han</font color=448800> som tyvärr inte har hunnit läsa så mycket på senare tid
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Jag avundas dig. Själv har jag svårt att läsa skönlitteratur sedan jag började på universitetet, när jag läser någonting annat än kurslitteratur så får jag dåligt samvete. Men innan dess avverkade jag nog i runda slängar ett fyrtiotal böcker om året.

Nu läser jag iofs litteraturvetenskap, vilket leder till att jag läser skönlitteratur som kurslitteratur...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jag förösker hålla mig till minst en bok per vecka.... när jag gick på höstadiet var det minst två böcker per vecka men sedan jag börjat läsa böcker på enelska så får snittet ligga på minst en /images/icons/smile.gif
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hjälp!

Tusan var mycketböcker ni tuggar i er! Jag får nästan dåligt samvete. Jag skyller allting på bristen på bra bibliotek där jag bor. Oftast har jag intensiva läsperioder då jag sträckläser stora mängder böcker och sedan kommer långa pauser då jag inte läser tyngre saker än enstaka serietidningar. Kan dock skryta med att de flesta anser att jag läser väldigt fort.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Hjälp!

jag har börjat köpa alla böcker jag läser. dyrt men kul nöje
efter sommarern förra året köpte jag böcker för 3000:-
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Hjälp!

Det borde jag nog också göra. Antagligen är jag för snål. Har funderat på att skaffa alla WoT böckerna inbundna på engelska men det skulle nog gå på ungefär 2500 kr. Även om bokmomsen har sänkt så är böcker fortfarande förhållandevis dyra.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Re: Hjälp!

Jag har en rätt jämn och konstant konsumtion av böcker. Faktum är att jag alltid läser något och har gjort så sedan .. tja ... jag började läsa.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Universitetets påverkan på läsande

Hm. Jag kan inte påstå att mina läsvanor ändrades särskillt mycket av att plugga på univ. (Jag läste också lit.vet. förresten). Faktum är att jag läste _mer_ skönlitteratur då än vad jag gjorde tidigare (tack CSN!).

Däremot påverkade litteraturvetenskapen mitt läsande rätt rejält, om än på ett mycko vis. Under de 2 år jag pluggade litt.vet. ökade min konsumtion av _serier_ med sådär 400%
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Hjälp!

Samma här.

Nu när vi ändå diskuterar läsvanor kan jag ju passa på att fråga hur ni läser. Själv läser jag oftast fem-sex böcker parallellt (tänkte skriva "på samma gång", men det är inte riktigt samma sak), men jag har förstått att många föredrar att läsa en bok åt gången (jag förstår det inte, men jag accepterar er i alla fall).

En snabbenkät, alltså; hur gör ni?

-JPS- hobbysociolog
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Hjälp!

Samma som du, det är helt enkelt mer effektivt, de enskida böckerna tar längre tid att läsa men på det hela taget får man mer läst.
Har man bara en bok har den bara sträckläsnings vänliga peripoder då och då och den kan bara befinna sig på ett ställe villket begränsar tillgängligheten (om den inte är i din hand eller dylikt ställe) har man 5-6 böcker däremot så finns det alltid speciellt länsvänliga avsnitt i dem och placerar man ut den på stategiska platser i omgivningen (väskan, toaletten, matbordet och på databordet till exempel) finns det alltid litteratut tillgängligt och man kan få ut snuttar an läsning då de flesta andra inte ens skulle överväga det.

/elin
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Hjälp!

Tack för att du förstår mig. Jag läser nämligen endast en bok åt gången. Åtminstone skönlitteratur. Ser det som ett svaghetstecken i en bok, om den inte lyckas hålla mig från andra böcker förrän den är färdigläst saknar den någonting.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Från person till person

Tja, jag antar att det är individuellt. Jag tror knappast att alla (med "alla" menar jag de som läser på universitet/högskola) känner att de försummar kurslitteraturen när de läser skönlitteratur men jag känner i alla fall så.

Hur kommer det sig att CSN ökade ditt läsande? Biblioteken har så vitt jag vet inga avgifter för att man skall få låna böcker, lämnar man bara tillbaka dem i tid är det ju gratis så större ekonomisk styrka bör inte öka läsandet. Man måste ju inte äga alla böcker man läser.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Re: Hjälp!

I stort sett läser jag bara en bok i taget. Förr brukade jag läsa två-tre böcker parallellt, men sen slog det mig att det inte finns någon poäng med det. Man får inte mer utbyte av en bok om man läser fler samtidigt och man plöjer absolut inte igenom den snabbare.

Så nu läser jag en bok åt gången. Ja, om man inte räknar t.ex. seriealbum (som man drar igenom på en eftermiddag), diksamlignar (som jag ofta läser i en takt på 1sida/vecka eller något sådant) och rollspelsböcker (som det bläddras i hela tiden). För att inte tala om facklittertur, som kan göra gästspel i mitt läsande vid de mest konstiga tillfällen.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Re: Från person till person

Jag gillar att äga mina böcker.
Och biblioteken har sällan de böcker jag vill ha - och vem orkar väntar på att de ska ta in dem från något bibliotek långt borta i utbyggden?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Inte illa !!

Det låter ju bra !!
Tänk om man bara hade ekonomin, då skulle min bokhylla svämma över av fantasy-böcker !!
 
Top