Nekromanti Böcker/år

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Re: Hjälp!

Sanning. Har råkat sabba många läsupplevelser för mina vänner just p g a det. Men nu, i Jordans fall, har ju översättningen hunnit ikapp originalet.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Variabler

Va? Är det ingen tävling? Att läsa böcker är det enda jag är bra på och så kommer ni och säger att det inte spelar någon roll och att det bara är roligt att jämföra... /images/icons/frown.gif Och jag som höll på att vinna och allt.

-JPS- spelar över
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: I skrivande stund...

I skrivande stund parallelläser jag följande böcker/manga:
Eagle (Kaiji Kawaguchi),
Everyday Tao (Deng Miing-Dao),
The Long Goodbye (Raymond Chandler),
Sanctuary (Sho Fumimura),
Dagon and other Macabre Tales (Lovecraft) och slutligen;
Byzantinsk Historia (Alf Henriksson).

Jag har inga problem att hålla isär varken handlingarna eller namn, och jag ser det heller inte som ett svaghetstecken hos någon av titlarna att jag inte bara läser just den.
...den tjomme som kommer hit och säger att Eagle eller R. Chandler är obra, den rackarna kommer jag att damma till med en falukorv minsann! /images/icons/mad.gif

Men var och en blir salig på sin religion, som tysken sa.


Storuggla, rekommenderar detta!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Så Eddings kommer ifrån Norrland./images/icons/laugh.gif
Det förklarar en del. Han har antagligen fantiserat ihop alla sina historier under något fyllerus när han var inlåst i sin bastu.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Såja, såja.

Det finns andra saker som du är bra på. Skriva meningslösa Off-Topic inlägg till exempel(join the club). Det har du ju själv sagt. Upp med hakan

"Och jag som höll på att vinna och allt."

Man kan hävda att det är tämligen svårt att bevisa hur många böcker man läser om diskussionen för på ett internetforum. Jag skulle kunna hävda att jag läser tio böcker om dagen och ni hade inte kunnat motbevisa mig. Ni hade förstås kunnat kalla mig en knäpp, mytomanisk galning, men det vet alla redan att jag är./images/icons/grin.gif
 

sarsassel

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
46
Location
Lilla Silpinge, Sveriges kulturella, millitära och
Är jag den ende?

...som inte avskyr stackars Eddings?
Visserligen, det var ett par år sedan jag läste böckerna senast så min smak kanske ändrats sen dess, men.... "en kväkning från litteraturens träsk"? "Litteraturens motsvarighet till Britney Spears"?
Har den stackars gamle mannen verkligen gjort sig förtjänt av detta?
Nej! Jag känner mig tvingad att storma upp på barikaderna till det försvarslösa parets beskydd, tappert viftande min fana, redo att kämpa ned de anstormande horderna av <big>aa</big>arghhh...
Typ.

Ok, i Rivas skrifter var han ganska dryg, men ändå.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Är jag den ende?

"Är jag den ende...som inte avskyr stackars Eddings"

Ja. Men gråt inte över det. De flesta wannabe litteraturkritiker som oss är ganska svaga och mesiga och dessutom så vet vi inte var du bor./images/icons/laugh.gif
Skämt å sido så är du knappast ensam. Bara för att Eddingshatarna är de mest högljudda här på forumet så innebär det inte att du är ensam. Stå på dig! Bevisa att vi har fel. Övertyga oss om att Eddings är.....urk....br...br..bbrr. Jag klarar inte av att säga det utan att bli fysiskt illamående.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Är jag den ende?

Bevisa att vi har fel. Övertyga oss om att Eddings är.....urk....br...br..bbrr. Jag klarar inte av att säga det utan att bli fysiskt illamående.

...en rymdsparris?


Storuggla, lite rädd
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Är jag den ende?

"...en rymdsparris?"

Om det bara vore så väl. Det hade förklarat en hel del.
Jag tänkte nog säga att han var motsatsen till fruktansvärt urusel.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
inte bäst...

...är han ju men det finns ju sämre
han är "börja läsa fantasy böcker"-författare så han behöver inte vara bra bara han lurar läsare in i träsket så att de kan börja läsa de riktiga tungviktarna... jag tyckte han vara *host* bra *host* när jag läste han första gången, jag har honom i bok hyllan men jag kommer inte läsa om honom
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: inte bäst...

Ja, ska vi ändå vara ärliga så ska jag nog säga att första gången jag läste Herr Förf. D. Eddings, så tyckte jag att han var apbra. Men då var jag ju kanske... ung. Ack min svunna ungdom, vart är du gången?
Hmm... f'låt. Nåja. Och jag har nog en och annan bok av honom (och/eller hans fruga) i bokhyllorna, men de är inget jag skryter med.
Well well well, nu vet inte jag vad jag ska säga så nu slutar jag att skriva.


Storuggla, virrig
 

Daiki

Veteran
Joined
26 Mar 2002
Messages
2
Location
Luleå
Re: Hjälp!

jag läser typ 250-300 böcker /år... tre till fem stycken samtidigt, och när jag läser något bra på svenska blir det ungefär 100 sidor i timmen.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: inte bäst...

"Ja, ska vi ändå vara ärliga så ska jag nog säga att första gången jag läste Herr Förf. D. Eddings, så tyckte jag att han var apbra."

Ack du ljuva ungdom. Även jag läste Eddings när jag var ung (11 år) och tyckte länge att han var bra. Tills jag läste om hans böcker några år senare. Krossade mina illusioner fullständigt.

"Och jag har nog en och annan bok av honom (och/eller hans fruga) i bokhyllorna, men de är inget jag skryter med."

Jag har alla hans Belgarion böcker. Jag skyller på att jag var ung, dum och att de var väldigt billiga.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Hjälp!

När jag satt och räknade lite så blev det ungefär två och en halv timme om dagen, förutsatt att allt du läser är på svenska, är bra och att böcker håller ett snitt på 300 sidor. Fast det är ingen vidare vetenskaplig undersökning eftersom jag är helkass på matematik...

Så då frågar jag istället, hur stor del av dygnet går till läsning för din del? Och läser du sämre böcker snabbare eller långsammare? Själv läser jag texter jag tycker om betydligt långsammare än texter jag tycker är lite tråkiga (jag vill ju komma ifrån eländet), men jag får känslan att du gör tvärtom.
 

sarsassel

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
46
Location
Lilla Silpinge, Sveriges kulturella, millitära och
Against the wind I walk...

Hmm... tycks inte vara någon här på forumet som i skrivande stund upplever Eddings som bra.
Jag borde kanske läsa om Sagan om Belgarion och se om jag upplever en omvälvande upplevelse av krossade illusioner själv...
Jag är lite nyfiken, skulle någon kunna ge en lite mer precis motivering till denna våg av hån och generade "Jo, jag har läst Eddings, men jag visste inte bättre."?

Jag antar att det inte direkt har med ålder att göra, utan snarare hur pass hardcore fantasykonsument man är (min far, till exempel tycker att Eddings är bra, och det kan nog knappast skyllas på att han är ung och dum).
Jag får det intrycket att det kanske inte är riktigt rumsrent i "riktiga" fantasykretsar att uppskatta Eddings. Ungefär som det inte är tillåtet att tycka om DoD Chronopia...
 
Top