Nekromanti Bågar och armborst...

eoz

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
49
Location
Umeå
jag fattar mig inta vad Eon har tänkt sig med sina avståndsvapen.... Vad är egentligen regeltekniskt skillnaden mellan ett armborst och en pilbåge? I verkligheten så är skillnaden otroligt stor! När man skjuter ett armborst så lägger man skäcktan fint på plats, spänner upp strängen, siktar med sitt fina sikte och skjuter. En pilbåge däremot... Man försöker hålla den i hantaget rätt... Man tar pilen, och försöker sätta den rakt mot dem lilla "hyllan" medan man spänner strängen. Man försöker att fortsätta hålla pilen rak, siktar, förmodligen utan något vidare sikte, och skjuter...

Att skjuta armborst någorlunda är så otroligt mycket lättare än att skjuta båge någorlunda... Ett väl spänt armbort tror jag dessutom skulle skjuta mycket hårdare än en båge, eftersom att den sränns upp med en vev, och pilbågar bara spänns med muskelstyrka.

Sista skillnaden är att en skäcka penetrerar rustningar så mycket bättre än pilar! Skäcktor borde göra minst Ob1T6 mer skada mot rustningar, men inte mot personen i den...

EoZ out
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"jag fattar mig inta vad Eon har tänkt sig med sina avståndsvapen...."

Ungefär samma sak som alla andra regelkonstruktörer. Regelkonstruktörer har ytterst sällan någon praktisk erfarenhet av strid, och har därför svårt att applicera några sådana erfarenheter i sina regelsystem. De kan förlita sig på vad andra skriver och säger, förstås, men dessa har faktiskt oftast precis lika lite erfarenheter som regelkonstruktörerna. Båda är väldigt ofta helt enkelt förståsigpåare med i bästa fall teoretiska resonemang om hur det borde funka.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Få se nu...

Att skjuta armborst någorlunda är så otroligt mycket lättare än att skjuta båge någorlunda... Ett väl spänt armbort tror jag dessutom skulle skjuta mycket hårdare än en båge, eftersom att den sränns upp med en vev, och pilbågar bara spänns med muskelstyrka.
Lättare att skjuta? Armborst har mycket bättre räckvidd än bågar, vilket innebär att det faktiskt är mycket lättare att träffa med armborst.
I eon är det bara tunga armborst som vevas upp och deskjuter betydligt "årdare" än i stort sett alla bågar.

Sista skillnaden är att en skäcka penetrerar rustningar så mycket bättre än pilar! Skäcktor borde göra minst Ob1T6 mer skada mot rustningar, men inte mot personen i den...
Här har du en poäng, men i eon system har den här extra modifikationen rationaliserats bort avsiktligt. Varför annars skulle pansarbrytande pilar göra mer skada?

Jag har funderat på om det skulle vara mödan värt att lägga in extra modifikation, för vissa vapen är trots allt gjorda för att slå igenom vissa pansar, men jag antar det får räcka med skadevärdena föör att symbolisera det.

/Joel
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Som sagt så tror jag också att det inte är mödan värt att lägga ner tid och arbete för en sådan regel....
Men dock är bågen mycket kraftig..
Under 1100-talet kunde en bågskytte spänna en båge till en lraft på över 75 kg ( om jag minns rätt :gremgrin: ).
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Låt Båge vara utan grundchans, man får använda den besläktad till Armborst istället när man inte har färdighet.

Om du vill att skäktor/pilar/korpnäbbar/ ska slå igenom rustningar (eftersom de fokuserar all kraft i en punkt) så låt alla hårda rustningar förlora hälften av sitt skydd när de blir träffade av sådana.
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
ööh, hur många ungar tror du har sprungit om kring med sina hemma gjorda pilbågar och lekt?

hur många av dessa tror du gjorde armborst istället( lite dum fråga)?

att skjuta med en båge e piss lätt, det lärde jag mig när jag gick på dagis... att träffa e svårare..
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
att skjuta med en båge e piss lätt, det lärde jag mig när jag gick på dagis... att träffa e svårare..

Vilket ju är ett argument för att båge ÄR svårare än armborst att hantera - kan du inte träffa med bågen spelar det ju ingen roll hur lätt det är att yxa till en. Att armborstet är svårare och dyrare att konstruera är ju irrelevant, liksom det faktum att de bågar ni gjorde på dagis inte lär ha varit särskilt effektiva...

Mvh / Phelan
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Jag håller med dig... Skillnaden i verkligheten är så pass stor så den borde finnas i spelet också. Det är något jag skall tänka på i ett spel jag och ett par kamrater skriver.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
*spinner vidare på Gastonos inlägg nedan*

UNder 1100talet kunde en långbågskytt (speciellt de brittiska) uppmana krafter på upp till 180 pound(~81kg) och i vissa enstaka fall mer... Dessa var långbågar som faktiskt vida överskred armborsten i räckvidd. Glöm inte bort att även om pilbågarnas pilar var mkt längre än armborstens skäktor, var de sistnämnda oftast tyngre. Samt att den kortare skäcktan inte uppnådde samma stabilitet i sin flyckt och kunde därför inte uppnå samma träffsäkerhet på längre avstånd, trots det kraftigare armborstet. Men det är sant som du säger, armborstet är i första hand till för att slå igenom "styv" rustning och pilbågen i första hand för att slå igenom lätt rustning eller ingen alls. Dock skall det sägas att dessa lånbågar som var vanliga, med slagkraft upp till 150 pounds (~67-68kg) gånger vikten på pilen, allt detta sammanlagt till en mindre träffyta än en 50-öring (ja, även kopparversionen) så slår det igenom det mesta om det inte har hunnit tappa för mycket kraft. Det ska med sägas att de flesta hål som slogs i rustning efter armborstskäcktor var nästan knytnävsstora, medans såren som pilarna skapade var i maxdiameter som en normalstor dildo (diameter ca 2,5 cm that is=)...

tre punkter varför Armborstet inte är vida överlägset bågen (bortsett från omladdningstiden):
1a. Den korta skäcktan var tung och inte lika strömlinjeformad som pilen, hade därför större slagkraft på kortare avstånd, men orkade inte de längre avstånden.
2. Den tunga och klumpigare skäcktan, mycket på grund av sin ringa längd, tappade styrsel på längre avstånd och var därför svår att träffa med.
3. Den bredare träffytan var inte fullt lika effektiv på rustningar som inte var "Styva" t.ex. plåt eller annan form av helrustning. Den spred ut kraften mer och kunde på ringbrynja (med vaddering under) och vissa former av bra tillverkad läderrustning ibland endast orsaka benbrott (farligt ja, men inte vida överlägset pilbågen)...

Armborstet skapades för att fotsoldater skulle kunna rå på de tjocka helrustningarna på nära håll, då den "legendariska" långbågen var långt ifrån vanlig i det feodala Europa...
 
Top