Nekromanti Bättre rollspelande utan komplicerade regler?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Et tu, Brutus

"Det känns som du reducerar spelledaren till en ICA-handlare."

Jag vet. Det är aldrig lätt för en diktator att inse sin sårbarhet. Men även Caesar har fiender, och i valet mellan en enkel butik och en dolk i ryggen så föredrar jag definitivt det förra. :gremwink:

"Sedan kan man ju också tillägga att få rollspelare är pålästa gurus med lika mycket insikt och självsäkerhet som en viss Herr Sundelin."

Och? Det är knappast nödvändigt för att spelledaren ska ha en mer serviceinriktad spelledarstil. Det räcker faktiskt med lite grundläggande servicekänsla.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Et tu, Brunte?

"Och? Det är knappast nödvändigt för att spelledaren ska ha en mer serviceinriktad spelledarstil. Det räcker faktiskt med lite grundläggande servicekänsla. "

Det är rätt mycket lättare att genomdriva och motivera förstås. Hur bemöter du de spelare som faktiskt självmant gett upp en del av sitt medbestämmande till förmån för spelledaren? För sådana finns, vill jag lova.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Stårytelling kontra stårykreäjting

"Jupp. "

Tja, det där var väl inte precis ett inlägg fyllt av självkritik. :gremwink:

Har du någonsin fått hyfsat berättigade klagomål ifrån människor som har en högre mental ålder än tolv år?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Farbror Funkus är ett geni!

Du är otroligt vältalig och säkert lika stilig också. Sanna mina ord om vi inte beskådar vad som en dag kommer att bli en ny Krille. En ny, klart lysande sol på rollspelsvärldens himmel. Det är så man blir tårögd *snörvel*. :gremsmirk:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Et tu, Brunte?

"Hur bemöter du de spelare som faktiskt självmant gett upp en del av sitt medbestämmande till förmån för spelledaren?"

"Läs en bok." Eller något i den stilen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Stårytelling kontra stårykreäjting

"Har du någonsin fått hyfsat berättigade klagomål ifrån människor som har en högre mental ålder än tolv år?"

Ska jag tolka det där som att du inte anser att kritiken jag får höra här (inklusive den av dig) är berättigad, eller att du anser att de som framför den inte är mentalt äldre än tolv? :gremwink:

Men nej, jag har inte fått några klagomål på principen "kundnyttan framför allt", inte vad jag kan minnas från de senaste åtta åren i alla fall. Däremot har jag fått ren teknisk kritik, huvudsakligen angående berättarteknik.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Et tu, Brunte?

""Läs en bok." Eller något i den stilen. "

Kanske inte det mest övertygande argumentet för att få dem att byta spelstil. Så du menar alltså att de som väljer att till fullo lita på sin spelledare lika gärna kan läsa en bok som att spela?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Et tu, Brunte?

"Så du menar alltså att de som väljer att till fullo lita på sin spelledare lika gärna kan läsa en bok som att spela?"

Det beror väl på till vilken grad de litar på spelledaren. Kan de ta egna initiativ så tänker jag väl inte klaga fullt så hårt, så länge de faktiskt tar initiativ*. Däremot, är det "heil spielführer, wir folgen Ihnen!" för hela slanten så kan de följa spelledaren någon annanstans.

*Jag har upplevt spelare som faktiskt inte har kunnat ta egna intiativ, som följd av en överdos stårytelling eller nåt. Men jävlar vad lydiga de har varit!
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Angående berättarteknik

Däremot har jag fått ren teknisk kritik, huvudsakligen angående berättarteknik.
Jaså? Vågar spelare verkligen klaga på sådant. Själv skulle jag aldrig få några såna klagomål och min berättarteknik är så långt från max som man kan komma. Nästan.
Vad var det för kritik då? Tog du åt dej av den? Förbättrades spelet?

/BD, som själv vill ha några tips om berättarteknik men är för trött för att skapa en ny tråd.
 

Calil-Gandir

Veteran
Joined
8 Dec 2002
Messages
98
Location
Kalmar
Re: Angående berättarteknik

Jaså? Vågar spelare verkligen klaga på sådant.
Det är väl bara bra att spelarna klagar, ialla fall till en viss mån.
Det kan ju faktiskt leda till att man som SL utvecklas, när man vet lite mer vad ens spelgrupp förväntar sig etc.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: Men men

Inte just nu, någon gång i framtiden kanske. Det är dock ganska ovanligt med rollspel med både starka monarker och republikaner. Det vore runt franska revolutionen, i början av förra seklet, kanske runt Alexander den Stores erövring av Grekland och dess stadstater (en tid jag inte vet så mycket om), eller varför inte en lite udda fantasy/sci-fi värld.

En sådan rollspelsvärld skulle helt klart vara intressant, även fast upplägget med republikanens kidnappning av prinsessan inte känns så givande (jag vet att jag skrev det, men jag var väll inte så seriös då kanske). Vad jag menar är att jag inte skulle skriva ett äventyr med upplägget "låt-republikanen-försöka-kidnappa-prinsessan", men om den som spelar sagda republikan skulle känna för det, eller se det som en lösning på de problem han ställs inför, så varför inte...
 
Top