Bästa tärningen

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Problemet med T12:or i dagsläget är att man ofta behöver köpa dem i ett set med olika tärningar. Alltså blir de orimligt dyra – särskilt om man ska ha flera.
Jaså? Jag har inte alls haft några problem att köpa lösa T12:or. Har köpt ett stort antal eftersom min egen regelmotor bygger på just T12. 5 kr/st har jag för mig att tärningarna brukar kosta. Är det norrländska tärningsutbudet så mycket bättre?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag har annars alltid trott att T6 var populärast.
T6 är mest välanvänd, men det är mest för att den är mest välanvänd, inte för att folk gillar den. Den har inte alls samma dreglande fanboyskara som T12:an. Av folk som har en favorittärning är T12:an klart vanligast.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Egentligen... problemet med d12 är inte att det fattas ett spel som favoriserar eller är baserat på d12. Problemet är att många spel med flera tärningar inte alls använder d12, och andra spel som inkluderar d12 använder den extremt sällan.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
t10 är den bästa och allt man behöver är en röd och en svart. röd för tiotal svart för ental. Det är sen gammalt
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Jaså? Jag har inte alls haft några problem att köpa lösa T12:or. Har köpt ett stort antal eftersom min egen regelmotor bygger på just T12. 5 kr/st har jag för mig att tärningarna brukar kosta. Är det norrländska tärningsutbudet så mycket bättre?
I alla fall på Sfbok i Stockholm finns lådor med tärningar i "lösvikt". Ingen koll på priserna dock.
Såpass! Vad bra då – fler t12:or åt folket!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
T10 är ju inte ens en tärning. Det är sen gammalt.
Jag tog fram min tärningspåse och tittade i den för jag blev rädd att du hade rätt. Shit, är det inte ens en tärning...
Men du måste sett fel, för det är en tärning och helt klart den bästa. Den funkar dessutom bäst i typ alla spel jag spelar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Mm, T10 är ju lite av tärningarnas underdog. Den har lyckats ta sig in i finrummet på egna meriter, trots att de andra tärningarna rynkar på näsan och säger att den inte är en platonsk solid. Men den har arbetat sig upp, och visat mer flexibilitet och arbetsvillighet än de andra snobbarna. Fan, T10 är skön. Du kan ha den för sig själv, du kan slå två stycken för enkelt adderad klockkurva eller procenttärning, och du kan göra tärningspölar av den. Den är tillräckligt annorlunda från T6 för att stå ut, men tillräckligt vanlig för att till och med jag ska ha en hel drös av dem.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
t12 rullar för länge, precis som t20. Bläh.
t10 är inte en av de platonska kropparna. Bläh.
t4 för svår att plocka upp. Bläh.
t8:an är för kantig. Bläh.
Återstår t6. Det finns anledning till att den är vanligast – den är bäst!
 
Last edited:

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Min bästa tärning är min trogna gröna genomskinliga T6:a som jag köpte som allra första tärning till mig själv. Men i allmänhet gillar jag T20, skönt rull, känns lite mjuka, otäckt brett spann med resultat.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Är så klart T12an, som är det närmsta vi kommer en hexagon* i 3 dimensioner med sina pentagonala ytor.

Nu kanske någon säger T6or, men det är säkerligen baserat på dess popularitet, vilket är, som alla vet, ett logiskt felaktigt argument. T6or är bara vanligare för att de är enklare för primitiva samhällen att tillverka, därför har fler dem, fast de är sämre än T12or.

Prisa T12an.

*(bästagon)
T12 finns förutom som platonsk kropp även dom en catalansk med rombiska sidor.
 

Attachments

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
d8 med d12 som 'runner up'.

Sen är det något med det simplistiska och igenkänningsfaktorn i utfallet på d10.

Alla som röstat på d4 i tråden är rapporterade. Det måste vara någon sorts brott mot forum-reglerna 😜

Cog
 
Top