Bästa tärningen

Max Raven

Prisa Maskinguden
Joined
20 Oct 2009
Messages
3,520
Location
Malmö, Skåne
Är så klart T12an, som är det närmsta vi kommer en hexagon* i 3 dimensioner med sina pentagonala ytor.

Nu kanske någon säger T6or, men det är säkerligen baserat på dess popularitet, vilket är, som alla vet, ett logiskt felaktigt argument. T6or är bara vanligare för att de är enklare för primitiva samhällen att tillverka, därför har fler dem, fast de är sämre än T12or.

Prisa T12an.

*(bästagon)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
7,856
Location
Linköping
Ja, T12 är bäst. Det enda felet med den är att vi inte har 12 fingrar. Om vi haft det hade vårt räknesystem antagligen varit baserat på 12 och inte 10, och då hade T12 och T6 varit mycket mer naturliga för oss att använda.

Men det är inget vi kan lasta T12:an för, utan vi får skylla på Gud, eller evolutionen.
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
29,692
Location
Nynäshamn
Formmässigt gillar jag t12:an; den rullar bättre än t6:a. Om man nu ska hålla på och krångla med fysisk plast alltså, något jag egentligen gärna undviker.

Däremot gillar jag att bygga spel som man inte måste köpa nya tärningar för att spela, ens om man är en total noob. Så jag bygger mina spel med enbart t6:or.

Lösningen? Köpa såna här.
 

Genesis

Quando eu desço igual terremoto
Joined
17 Aug 2000
Messages
8,335
Location
Göteborg
Jag är lite för anti för att kunna gilla T12:an. Hade det inte funnits andra människor hade det nog varit min favorit, men varenda jävel och hens morsa tycker ju att T12:an är så fin och bra och sexig att jag reagerar negativt. Så då blir det nog T8:an.

Sedan gillar jag ju inte riktigt tärningar i rollspel. Har länge känt att det är ett erkännande att man inte kunde skapa ett bra tärningslöst system. För vissa applikationer behövs det och är motiverat, men det är lite inelegant speldesign.

EDIT: Eller, det är inte riktigt rätt. Inte så att jag ogillar tärningar, men tärningslösa system är elegantare och mer imponerande för mig som regeldesigner. Det är snyggare, helt enkelt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
1,953
T1. Alla andra tärningar är överflödiga.

 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
13,331
Om jag bara får välja en tärning, väljer jag legotärningen:


Alltså, bara tänk på alla möjligheter. Man skulle kunna exempelvis skapa världens coolaste mekaniker med 0, 0, 1, 1, 2, 2 (medelvärdet ligger runt antalet tärningar man slår) och man skulle kunna ha regler för att levla sin tärning!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
7,856
Location
Linköping
Om jag bara får välja en tärning, väljer jag legotärningen:


Alltså, bara tänk på alla möjligheter. Man skulle kunna exempelvis skapa världens coolaste mekaniker med 0, 0, 1, 1, 2, 2 (medelvärdet ligger runt antalet tärningar man slår) och man skulle kunna ha regler för att levla sin tärning!
Den utnyttjas inte alls i det spel jag sett den i, utan där är den bara en vanlig tärning som man bygger själv. Jag vill minnas att det finna någon gammal tråd på forumet där det fantiseras om ett spel där man bygger sin gubbe som en legotärning och sätter på pluppar när man blir bättre. Röda pluppar är attack, blå är försvar, gröna extra skada, till exempel.
 

Genesis

Quando eu desço igual terremoto
Joined
17 Aug 2000
Messages
8,335
Location
Göteborg
Om jag bara får välja en tärning, väljer jag legotärningen:


Alltså, bara tänk på alla möjligheter. Man skulle kunna exempelvis skapa världens coolaste mekaniker med 0, 0, 1, 1, 2, 2 (medelvärdet ligger runt antalet tärningar man slår) och man skulle kunna ha regler för att levla sin tärning!
Kallade du just genesistärningar för världens coolaste mekanik? :gremgrin:
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
3,064
T1. Alla andra tärningar är överflödiga.

D1 - when coin flipping has has too many outcomes
 

Svarte Faraonen

Champion
Joined
12 Oct 2000
Messages
8,475
Location
Värnhem, Malmö
Ja, T12 är bäst. Det enda felet med den är att vi inte har 12 fingrar. Om vi haft det hade vårt räknesystem antagligen varit baserat på 12 och inte 10, och då hade T12 och T6 varit mycket mer naturliga för oss att använda.

Men det är inget vi kan lasta T12:an för, utan vi får skylla på Gud, eller evolutionen.
Du får börja räkna med tummen på fingerlederna, som en babylonier.
 

svumpyn

Restless Lorekeeper
Joined
9 Feb 2008
Messages
327
Location
Örebro
Självfallet är alla mina tärningar oavsett form jämlikar varandra, skulle någon av mina tärningar våga yttra motsatt åsikt så hamnar de i den mytomspunna tärningspåsen i norr varifrån få tärningar någonsin återvänt. Skapa ojämlikhet mellan mina tärningar går ju inte för sig...

Mer seriöst dock, jag skulle nog vilja säga D8 och D6, jag gillar yatzy och jag gillar formen på D8. Säg inget till mina tärningar bara, utan låt dem leva i illusionen att de har en rättvis ledare som strävar efter jämlikhet mellan alla sina tärningar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
2,029
T12, lätt. Synd att den inte är vanligare i spel. T100 är också bra eftersom den är så flexibel. Men det är ju ingen riktig tärning.

Jag är lite för anti för att kunna gilla T12:an. Hade det inte funnits andra människor hade det nog varit min favorit, men varenda jävel och hens morsa tycker ju att T12:an är så fin och bra och sexig att jag reagerar negativt. Så då blir det nog T8:an.
Jag har annars alltid trott att T6 var populärast.
 

zo0ok

Warrior
Joined
13 Sep 2020
Messages
298
Finns det något coolt enkelt fantasy-RPG som är T12-baserat?

EDIT: Hittadehttp://dominionrules.org
 
Last edited:

ceruleanfive

Fummelpoddande bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
1,419
Location
Eskilstuna
Problemet med T12:or i dagsläget är att man ofta behöver köpa dem i ett set med olika tärningar. Alltså blir de orimligt dyra – särskilt om man ska ha flera.
 
Top