Nekromanti Bästa svenska rollspelsomslaget?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Glömde:



...och visst är de gamla Äventyrsspels-omslagen trevliga ur en historisk synvinkel, men de är bara stockart (utom i sällsynta fall, som Svavelvinter) kombinerat med halvdan typografi. De har ingen chans om man jämför med till exempel Järn, om man tar bort det nostalgiska filtret.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Kul att så många spelmakare tycker att deras eget spel har finaste omslaget evvvah. Det är ju bra när man är nöjd, menar jag.

Själv har jag inget eget omslag att hiva upp, så jag får nöja mig med någon annans. Vildhjarta till DoD6 har jag alltid gillat omslaget till. Gjort av Peter Bergting har jag för mig. Mörkt, mysigt, trolskt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Alla omslag i Drakar och Demoner 6-serien. Sedan gillar jag speciellt även Drakar och Demoner Expert (EDD, 1985), Sci-Fi och nya Fantasy! väldigt mycket.

Av de äldre prylarna tycker jag bäst om Tvillingbergens omslag.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Om jag bara ser till själva omslagsbilden så är det nog Khelataar-boxen som vinner för mig, <3 Royo. Men formgivningen är stökig, och precis som på Äventyrsspels DoD så har omslaget inte så mycket att göra med innehållet.

Skall jag se på bilden, formgivningen och hur väl omslaget matchar innehållet så är jag med PAX, omslaget på första Western.

Bland mina egna spel ligger Okult (formgivet av DeBracy) bra till.
 

Henkedge

Veteran
Joined
8 Dec 2015
Messages
36
Location
Lund
roboman;n161664 said:
Vildhjarta till DoD6 har jag alltid gillat omslaget till. Gjort av Peter Bergting har jag för mig. Mörkt, mysigt, trolskt.
Mycket bra omslag, dock gjort av Paul Bonner.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Henkedge;n161749 said:
Mycket bra omslag, dock gjort av Paul Bonner.
Det har du rätt i. Jag fick för mig att det fanns ett omslag som Bonner inte gjort och att det var Vildhjarta. Undrar vad jag fick det ifrån, har Bergting gjort något annat omslag?
Eller var det kanske att Bergting gjorde illustrationerna till grundregelboken, och så har jag blandat ihop det med Vildhjarta på något mystiskt sätt?

Kan komma på att omslaget till Osthem inte var serverat Bonner utan Justin Sweet. Det tycker jag också är superfint.
 

Galten

Veteran
Joined
10 Feb 2013
Messages
125
Location
Stockholm
Osthems omslag är inte av Paul Bonner men inte av Peter heller utan av Justin Sweet. Jorges Bestiaruim är av Dan Algstrand.

Men back on topic: Tycker 1:a utgåvan till Kult är cool.

// G
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag är väldigt svag för Stormbringer, och bäst tycker jag bilden kommer till sin rätt på DoD3 ("DoD87"). Annars är Jorges i en klass för sig också. Dantes skinnjacka slår det mesta.
 

andersb80

Veteran
Joined
4 Sep 2008
Messages
124
Senaste Mutant år noll: Maskinarium kan mycket väl kliva in och ta första platsen tycker jag. Läckert!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Alla Riotminds DoD-omslag är rätt bra, betydligt bättre än Äventyrspels. Men å andra sidan är de flesta svenska omslag spm producerats efter typ 2002 bättre än de flesta Äventyrsspel gjorde. Med vissa undantag.
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Både Järnringen och I reptilmännens klor till (ur)gamla Mutant har urläckra omslag. Har tyvärr ingen länk till dem dock.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
roboman;n161773 said:
Det har du rätt i. Jag fick för mig att det fanns ett omslag som Bonner inte gjort och att det var Vildhjarta. Undrar vad jag fick det ifrån, har Bergting gjort något annat omslag?
Eller var det kanske att Bergting gjorde illustrationerna till grundregelboken, och så har jag blandat ihop det med Vildhjarta på något mystiskt sätt?

Kan komma på att omslaget till Osthem inte var serverat Bonner utan Justin Sweet. Det tycker jag också är superfint.
Bergting har gjort alla illustrationer i inlagan av Vildhjärta. Sedan har han gjort inlageillustrationer till så gott som alla DoD6-böckerna. Vad gäller omslag till just Drakar och Demoner har jag för mig att Peter bara gjort till ett par stycken i Chronopia-serien. Bland annat har han gjort omslagen (och inlagorna) till Altors baksida, Blodsband och Cirkus Kad.

Kort sagt, förutom Morwhayle (of course) som också har ett awesome omslag, har Peter bara gjort några stycken och det till Chronopia. Annars har han varit med och illustrerat inlagorna till flera rollspelböcker från Target Games & Co från typ -90.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
mo.;n161830 said:
"VAAAD ÄR DET SOM HÄÄÄNDER!?!"
(Obs, finns andra bra omslag också!)

Underbart! "Vad det är för något som står och skjuter gatlingkulspruta vet inte ens jag faktiskt", som ansvarig tecknare Steven Stahlberg sa..
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
zonk;n162747 said:
Underbart! "Vad det är för något som står och skjuter gatlingkulspruta vet inte ens jag faktiskt", som ansvarig tecknare Steven Stahlberg sa..
Den stjäl showen från de andra iaf. Babianen med geväret och killen med spjutet.
 
Top