Nekromanti Bästa svenska rollspelsomslaget?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
God45;n161548 said:
Det vore lätt att inte ha fattat det här beslutet från början. Det finns inget över tiden som gjort det mer eller mindre okej. Man borde inte döpt spelet till något liknande ett mer känt spel för att lura folk att köpa det heller.
Jajaja, det var väl tur att vi inte hängav oss sådant negativa resonemang 1984-85, ty då hade vi inte skapat så mycket gamerlycka som vi faktiskt gjorde. Och det hade inte blivit något Svavelvinter heller. ;-)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
God45;n161548 said:
Det vore lätt att inte ha fattat det här beslutet från början. Det finns inget över tiden som gjort det mer eller mindre okej. Man borde inte döpt spelet till något liknande ett mer känt spel för att lura folk att köpa det heller.

Ja det är ju en åsikt....
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Mekanurg;n161554 said:
Jajaja, det var väl tur att vi inte hängav oss sådant negativa resonemang 1984-85, ty då hade vi inte skapat så mycket gamerlycka som vi faktiskt gjorde. Och det hade inte blivit något Svavelvinter heller. ;-)
Det är inte så mycket negativt resonemang som det är ett intellektuellt ärligt resonemang. Varför valde ni att ta en bild som inte hade ett dugg med ert spel att göra utan kommer från ett verk som inte har något med ert att göra? Och när vi ändå är igång, varför valde ni ett namn som lätt förvånansvärt likt Dungeons & Dragons?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
God45;n161558 said:
Det är inte så mycket negativt resonemang som det är ett intellektuellt ärligt resonemang. Varför valde ni att ta en bild som inte hade ett dugg med ert spel att göra utan kommer från ett verk som inte har något med ert att göra? Och när vi ändå är igång, varför valde ni ett namn som lätt förvånansvärt likt Dungeons & Dragons?
Båda besluten fattades ett par år innan jag började på Ä-spel så jag var inte delaktig i besluten. Men det handlade om att skapa omslag som fick kunden att vilja ta spelet från hyllan och titta närmare på det. Hela Ä-spelsgänget var Whelan-fans så vi tyckte att det blev jättehäftiga framsidor med ett enhetligt tema. Svårare än så behöver det inte vara. När det gäller namnet, vad är problemet? Det låter så häftigt att det har blivit ett etablerat begrepp. Varför skulle vi avstå från något vi gillade bara för att någon annan hade gjort något snarlikt?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Mekanurg;n161562 said:
Båda besluten fattades ett par år innan jag började på Ä-spel så jag var inte delaktig i besluten. Men det handlade om att skapa omslag som fick kunden att vilja ta spelet från hyllan och titta närmare på det. Hela Ä-spelsgänget var Whelan-fans så vi tyckte att det blev jättehäftiga framsidor med ett enhetligt tema. Svårare än så behöver det inte vara. När det gäller namnet, vad är problemet? Det låter så häftigt att det har blivit ett etablerat begrepp. Varför skulle vi avstå från något vi gillade bara för att någon annan hade gjort något snarlikt?
För att ni härmade någon annan på ett förvirrande sätt och drog nytta av deras varumärke? Både med bilden och med namnet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
MODERERING

Hur man tänkte på Äventyrsspel när man valde namn och omslagsbild till Drakar och demoner är inte ämnet för den här tråden. Återgå till att diskutera det bästa svenska rollspelsomslaget, tack!
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
God45;n161559 said:
Det är inte så mycket en åsikt som exakt vad som hände.

Jo, du hade en åsikt inbakad i det hela. Den gick ut på att Äventyrsspel inte skulle välja ett omslag med Elric. Inte välja ett produktnamn som var i närheten av D&D och naturligtvis valde de även fel regelsystem....
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Moderering:

STOPP!!!

Har Gurgeh modererat och sagt att ni INTE ska fortsätta att älta hur Äspel tänkte när de valde namn och omslag, utan att ni ISTÄLLET ska återgå till att prata vilket omslag som är bäst, så SKA NI INTE FORTSÄTTA ATT ÄLTA HUR ÄSPEL TÄNKTE! För då blir moderatorerna sura.

Nästa inlägg som fortsätter älta leder till 48 timmars utkastning i närmsta förbjuden zon!

Ni har några sekunder på er att ta bort eventuella ält-inlägg efter den här modereringen medan jag går på toa.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Frazetta är hårdast.



Fast fan vet om inte Whelans Elric till grundboxen vinner ändå.
 

Sir Alex

Veteran
Joined
7 Feb 2015
Messages
39
Elric till Drakar och Demoner tycker jag är snyggast. Men jag är säkert också hyfsat nostalgiskt indoktrinerad där kanske. Annars tycker jag omslaget på min gamla Eon Deluxe är ok (vet inte hur man klistar in bilder och sånt här). Omslaget på Khelataar tyckte jag var snyggt när jag var mer tonåring skulle jag tro.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Har inte läst igenom hela tråden innan jag postade så jag missade modsens meddelanden. Radera det här.
????
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Paal;n161606 said:
Frazetta är hårdast.



Fast fan vet om inte Whelans Elric till grundboxen vinner ändå.
Death Dealer är otroligt häftig.
 
Top