Nekromanti Bästa svenska rollspelet någonsin?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Kanske en populistisk tråd men något jag av funderat en del över på sista tiden efter att ha fått frågan i ett sammanhang. Det börjar ju bli en del spel som man avverkat genom åren, även om jag inte på länga vägar testat alla, så det var inte helt lätt att bestämma sig. Hur som, efter moget övervägande går min röst går till… Mutant Undergångens arvtagare.

Med risk för att låta som en prisjury blir min motivering:
För att spelet ger en mer fullständig, levande och sammansatt version av Pyri-samfundet än vad Äventyrsspel någonsin lyckades med. Med huvudkampanjen Undergångens arvtagare skapas även en suggestiv berättelse om spelvärldens uppkomst som knyter an till och belyser spelets övergripande teman. Visst finns det regelmässiga brister, men i mina ögon bleknar de vid sidan av det komplexa och trovärdiga världsbygge som erbjuds spelgruppen.

Vilka andra spel vill ni andra lyfta fram och vilken är i så fall motiveringen till varför är de bäst?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag tycker Undergångens Arvtagare tillsammans med Konfluxsviten och Upsalasviten är de bästa kampanjerna som skrivits på svenska (förmodligen det bästa som skrivits överhuvudtaget), men däremot så är regelverken (MutantUA och Drakar och Demoner) enligt mig långt ifrån de bästa. Bästa regler på svenska tycker jag snarare går till Fria Ligan för Svavelvinter RPG, Mutant År Noll (och för Upsalasviten - Kutulu).

Med detta sagt är min ambition att någon gång spela de tre bästa svenska kampanjerna, men de tre bästa svenska regelmotorerna. :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Galan behöver en ny kategori hör jag, Bästa regler. Bästa kampanj verkar vara en annan. :)

Nu finns det lyckligtvis inget som tvingar en att hålla fast vid delar man inte gillar, men om du måste se till helheten (regler, spelvärld, kampanjer m.m.) vad är bäst i så fall?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Western 3. Lite väl regeltungt, men kul system för karaktärsbygge; ett dödligt och detaljerat (på ett bra sätt) stridssystem; i en närmast mytisk historisk miljö; med otroligt välskrivna äventyr (bra berättelse, bra twister; bra karkatärer; snygga kartor) gör att Western blir min vinnare. Systemet är dock svagheten; äventyren den verkliga styrkan; settingen är svår att misslyckas med.

Gör en poll sen, Bifur!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Om jag bara visste hur... men jag kan sammanställa så småningom.
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Det bästa svenska rollspelet är Svart av kval vit av lust.

Det är bäst för att det alltid levererar. Och det det levererar är förstås blodopera. Bokstavligt talat. Jämt.

Också vill jag nämna:
Den yttersta domen, för att det kan ställa så viktiga frågor till både rollpersoner och spelare.
Nerver av stål, för att det håller vad det lovar.
Svavelvinter, för att det verkar cool även om jag aldrig spelat det.
Kutulu, för att det gör sin grej, även om det inte är min grej.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det kanske varken spelades som det var tänkt eller har ett regelsystem som ens touchar att förvalta möjligheterna i settingen och var på köpet traditionellt i en av de tidsperioder när jag tycker rollspel nog var som sämst. Men vad spelar det för roll när spelet är så magnifikt, har en sådan självlysande identitet och ikonisk status som gör allt annat irrelevant?

Jag talar såklart om KULT.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Värmedöd.

Det är kort, snyggt, och framförallt ett otroligt bra spel med oändligt av omspelsningsvärde.
 

RedMoon

Veteran
Joined
13 Aug 2017
Messages
144
KULT. En fantastiskt rik och skrämmande värld som ser ut att få ett riktigt grymt regelsystem i nyutgåvan av Helmgast!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Oj oj oj vilken svår fråga.

Om vi pratar bästa regler i synk med värld är det nog Mutant: År Noll, första boxen. Regelsystemet har aldrig synkat lika bra med världen efter det, men devils inside my tiny box vad det sitter fint där. Jag har hittills inte sett några regler som sätter stämningen bättre än dessa, även utanför Sverige (men där har jag inte lika stor koll, skall erkännas)

Bästa kampanj vette fanken. Jag har hört otroligt mycket gott om Undergångens Arvtagare, men har aldrig spelat eller läst den själv. Jag har mest spelat hemmabyggen och känner nog att jag inte riktigt är kvalificerad att ha en åsikt. Men boken Arizona till Western 3 är nog vad jag skulle säga om någon skulle ställa mig mot väggen.

Men om vi ska prata bästa allround är jag nog böjd att säga Eon. Det finns en gigantisk värld, väl utbyggd och med stor variation. Det finns stöd för att spela alltifrån baroner och grevar till lågbudgetpirater till rena skräcksekvenser. Det finns en skock bra äventyr, mängder med bra världsböcker och så vidare. Det enda problemet är en rätt träig text i äldre versioner, och inte direkt vackra illustrationer här och där. Men Eon IV är helt klart den bästa iterationen hittills, med en mycket högre lägstanivå.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Min nominering går till Symbaroum med motiveringen:

Järnringen har i Symbaroum lyckats bygga upp en tät, sammanhållen, trovärdig och intrigfylld värld där illustrationer och beskrivningar på ett föredömligt sätt kompletterar varandra. Spelet bjuder in till utforskande, moraliska övervägande och med Törnetronen-kampanjen, även till att vara en del av ett episkt skeende. Det finns ett väldigt djup i spelvärlden. Regelsystemet är enkelt och även om det inte är utan brister, så fungerar det mycket bra med resten av spelet. Törnetronen-kampanjen växer för varje del och bjuder in både SL och spelarna till att utforska Symbars mörka hemligheter, känna Davokars mörker och i sanningen bli en del av Symbaroums spelvärld.

Hedersomnämnande till Mutant: År Noll som jag tycker fångar Mutant-känslan till och med bättre än vad Äventysspels original gjorde.

I barnklassen tycker jag att Sagospelet Äventyr skapar fantastiska förutsättningar för barn och ungdomar att växa in i rollspelslivsstilen (för det är ju mer än en hobby) och ha väldigt roligt under tiden.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Bästa spel:
Få röster på mer än ett spel, Kult leder på 2... Jag vill ha fler motiveringar, varför är t.ex. Chronopia, Oktoberlandet eller Svavelvinter bäst?

Kult2
Mutant Undergångens arvtagare1
Svart av kval vit av lust1
Svavelvinter1
Eon1
Värmedöd1
Oktoberlandet1
Drakar och Demoner Chronopia1
Mutant Chronicles1
Symbaroum1
Western 31
Svärd & Svartkonst1


Din röst Henke är inte med eftersom jag är osäker på den.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Svavelvinter är bäst eftersom det låter mig sätta skräck i en hel stad med min necromantiska makt... genom att spendera 1 enda poäng under karsktärsskapandet. Det är high fantasy madness med ett fokus på melodramatiska karaktärer och relationer klätt i ett smutsigt lågfantasy förklädde. Oavsett vem du är så kan du vara intressant i relationer, oavsett vem du är så är du badass och om du spelar försiktigt och inte går för att mätaren ska vara på 11 hela tiden så straffas du hårt och brutalt. Om du försöker vara en grisodlare eller bry dig om nonsens kommer spelet örfila dig.

Magiker och icke-magiker är helt balanserade men magikerna känns som vandrande stormar av vad de håller på med. En enda poäng i en typ av magi ändrar fundamentalt inte bara vad du kan göra utan också vad du är.

Skuggspelet är fucking cool också, om än inte super viktigt eller balanserat. Men det känns rätt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Bästa svenska kampanj vinner Konfluxsviten knappt före Undergångens arvtagare, huvudsakligen för att den förra i jämförelse erbjuder större bredd och i större grad låter spelarna ägna sig åt olika aspekter av rollspelandet. Men båda är fantastiska och står sig starkt internationellt. Jag har svårt att komma på några som är mycket bättre, fast urvalet och mörkertalet för en själv är givetvis större. The Enemy Within är med och tävlar men är ojämnare i kvalité än de svenska. De stora kända som ofta nämns till ex. CoC har jag tyvärr för lite erfarenhet av.

Upsalasviten är enastående och ett fynd för mig så här på senare år (efter reklam här, tack wrnu), däremot tycker jag den faller ifrån som kampanj eftersom den aktivt är skriven för att inte spelas med samma RP, dessutom tycker jag inte delarna länkar samman tillräckligt tydligt (speciellt från del 1 till 2 är kopplingen svag och kan nog för spelarna framstå som obefintlig). Törnetronen kanske kan vara med och tävla längre fram när den är avslutad.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag lägger också min röst på Mutant Chronicles. Gamla utgåvan, då.

Jag tycker det är en av de mest intressanta spelvärldarna någonsing där du har allt ifrån cyberpunk och företagsespionage, till rena deckaräventyr, kultistjakt upp till rent krig, både mot andra korporationer och mot "ondskan". Allt ifrån typ 40-tals noir upp till futuristiska rymdresor. TIll och med mutanter =)

MC har typ allt, ihopbakat på ett sätt jag verkligen gillar, plus att det var typ min första introduktion till rollspel så jag kan inte hjälpa att ha en ganska rosenskimrande nostalgisk bild av det hela.

För mig kommer nog MC alltid vara nr 1.
 
Top