Bästa svenska omslaget?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Går inte? Visst tusan går det om man vill. DoD är väl inte det bästa systemet för att spela Elric, men nog går det.
Absolut. Du kan skriva helt egna regler för allting du behöver. Vi kan till och med se hur mycket jobb det är för DoD är generiskt BRP och det finns Elric spel som använder BRP som grund. Men att säga ”Du kan skriva om spelet helt, då är framsidan inte sjukt opassande!” så kan jag också sätta samma framsida på Vampire eller Mutant Undergångens arvtagare med samma argument. För det är lika långsökt men på något sätt mindre lögn.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Absolut. Du kan skriva helt egna regler för allting du behöver. Vi kan till och med se hur mycket jobb det är för DoD är generiskt BRP och det finns Elric spel som använder BRP som grund. Men att säga ”Du kan skriva om spelet helt, då är framsidan inte sjukt opassande!” så kan jag också sätta samma framsida på Vampire eller Mutant Undergångens arvtagare med samma argument. För det är lika långsökt men på något sätt mindre lögn.
Det finns som sagt Elric spel som använder BRP som grund, och de ändrar inte mycket alls från generiskt BRP.
Det enda som behöver justeras är magisystemet, och det måste man för precis alla fantasy rollspel som skall användas till en specifik setting de inte ursprungligen är skrivna för. För den delen kan man nog använda magisystemet som det är om man nöjer sig med Elric-känsla snarare än att simulera Elric i detalj.
Så att säga att man behöver skriva om spelet helt är bara en halmdocka.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Det finns som sagt Elric spel som använder BRP som grund, och de ändrar inte mycket alls från generiskt BRP.
och det måste man för precis alla fantasy rollspel som skall användas till en specifik setting de inte ursprungligen är skrivna för. För den delen kan man nog använda magisystemet som det är om man nöjer sig med Elric-känsla snarare än att simulera Elric i detalj.
Så att säga att man behöver skriva om spelet helt är bara en halmdocka.
Man behöver skriva om spelet massivt mycket. Det enda Drakar och Demoner ger är ett extremt generisk låg fantasy system som inte klarar av att simulera Elric historierna alls. Det hade varit betydligt lättare att skriva om spelet för att vara Star Wars ”Det enda man måste justera är magisystemet” är precis lika sant där.

Man har tagit en namn och bild för att lura till köp med lånta fjädrar och det är fult. Det gör att det är en dålig framsida.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Man behöver skriva om spelet massivt mycket. Det enda Drakar och Demoner ger är ett extremt generisk låg fantasy system som inte klarar av att simulera Elric historierna alls. Det hade varit betydligt lättare att skriva om spelet för att vara Star Wars ”Det enda man måste justera är magisystemet” är precis lika sant där.
Jag håller inte alls med om ett endaste dugg av det där. Inget av det stämmer.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Jag håller inte alls med om ett endaste dugg av det där. Inget av det stämmer.
Det är helt sant oavsett om du håller med eller inte.

Varför inte sälja ett generiskt superhjältespel med Flex Mentallo på framsidan?! Lika ärligt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Det är helt sant oavsett om du håller med eller inte.

Varför inte sälja ett generiskt superhjältespel med Flex Mentallo på framsidan?! Lika ärligt.
MODERERING

Och så tar vi alla tillsammans och läser trådstartens titel.

Nu ska vi se ...

Bästa svenska omslaget?

Ok, då är alla påminda om det. Och så styr vi tillbaks till det också.

Tack på förhand

/Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
EDIT: Och vad är grejen med att använda kapitäler förutom på 'f':et i "of"?
Huh har aldrig tänkt på det förut. Kollade lite på nätet och det är så CoC-loggan sett ut sen åtminstone andra upplagan. Troligen något med att amrisar gillar att skriva titlar med versal i varje ord men inte i små skiljeord (Call of Cthulhu) och sen har väl kapiätlerna sett coola ut.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Huh har aldrig tänkt på det förut. Kollade lite på nätet och det är så CoC-loggan sett ut sen åtminstone andra upplagan. Troligen något med att amrisar gillar att skriva titlar med versal i varje ord men inte i små skiljeord (Call of Cthulhu) och sen har väl kapiätlerna sett coola ut.
Det är klassisk rubriksättning vad jag förstår att använda Versaler som första bokstav på alla ord utom småord. Åtminstone var det vad jag fick lära mig när jag läste engelska på högskolan.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Det är klassisk rubriksättning vad jag förstår att använda Versaler som första bokstav på alla ord utom småord. Åtminstone var det vad jag fick lära mig när jag läste engelska på högskolan.
Jo, men det är inte klassisk rubriksättning att använda kapitäler på alla ord utom småord. Det ger ett rätt spretigt intryck, tycker jag, speciellt när det bara finns ett "småord", och det består av två bokstäver där den ena ser likadan ut i gemen och kapitäl. Det ger exakt en gemen i hela titeln.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Rent apropå frågeställningen i andra tråden så skulle jag diska omslag som är hämtade från ett översatt utländskt spel. Det vill säga CoC Sverige kan tävla, det det har ett nytt omslag för sin svenska utgåva - översättningarna av Sagan om Ringen (MERP) och Stjärnornas krig som behållit sina originalomslag får inte vara med. Och självklart behöver det inte vara av svenska konstnärer, eller ens ett original för spelet ifråga (som med Wheelan).
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Jag gillar även Svavelvinter för utförandet. Jag älskade när jag insåg att jag kunde lägga ihop böckerna och få en landskapsbild:

Nisse Gulliksson och Stefan Kayat designade det omslaget, och Steven Hägg målade utifrån deras förlaga. Tanken var att få känslan av en dåtida filmaffisch.
 
Top