Niklas73 said:
			
		
	
	
		
		
			Vilket spel tycker du har en bra rollpersonsgenerator, varför och ge gärna exempel på hur det går till?
		
		
	 
Med risk för att befästa min position som forumets mest förhärdade stofil... Rolemaster (Andra utgåvan).
Karaktärsskapandet som vi brukar köra det ser förenkalt ut så här: 
Välj 		(Grovt) vilken typ av karaktär man ska spela.
Välj 		Ras 
Välj 		Yrke, (och indirekt magisk inriktning) 
Välj 		Namn, kön, ålder
Slå  		Egenskaper, sätt ut dem, byt ev mot yrkesegenskaperna, slå egenskapsbegränsningar
Välj 		Att höja egenskaper med bakgrundspoäng eller speciella förmågor
Räkna ut 	Egenskapsbonusar
Räkna ut 	Utvecklingspoäng (för att få färdigheter)
Välj 		Vapentyper
Skriv upp 	Startspråk
Välj 		Färdigheter för Lvl 0 (inkl språk, besvärjelselistor, besvärjelser)
Slå 		För att få besvärjelselistor
Välj 		Färdigheter för Lvl 1 (inkl språk, besvärjelselistor, besvärjelser)
Slå		För att få besvärjelselistor och skadepoäng
Räkna ut 	Färdighetbonusar
Välj 		Vad resterande bakgrundspäng ska användas till: förmågor, föremål, status, rikedom
Räkna ut 	Sekundära värden (motståndsvärden, magisk kraft)
Erhåll 		Mynt, utrustning och köp ytterligare utrustning
Räkna ut 	Rustningsskydd, försvarsförmåga, sköldbonusar
Slå eller välj	Vikt och längd
Välj		Bakgrund, familj, historia m.m.
Välj		Personlighet, Motivation och moralisk hållning
Välj 		Utseende och uppdträdande
Rita 		Porträtt
Välj 		Färdigheter som ska tränas inför Lvl 2.
I stort sett alla steg är frivilliga 
Motivering: Man har oändliga möjligheter att variera och detaljpilla på sin karaktär om man tycker det är kul (och det är det). Samtidigt som principerna för det är väldigt enkla (även om sifferexercisen inte är det). Bra blandning mellan slump och val, man har hyfsat goda chanser att skapa en karaktär ungefär som man tänkt den.
Det är lite som Gran Turismo (Bilspelet) - vill man pilla på bilens alla inställningar kan man göra det i oändlighet. Vill man köra med fabriksinställningar går det utmärkt. Allting kokas sedan ner i en lättbegriplig färdighetsbaserad form.
Även om Companions tillför en jädra massa fånerier och powerslide så tillför de också valmöjligheter och variation, även inom "klasserna" har man i princip oändliga variationsmöjligheter:
Raser			Beroende på setting, ofta 20+ st
Yrken 			Beroende på vilka Companions som körs, 20-100 st
Färdigheter		Beroende på vilka Optional rules / Companions som körs, 20 - flera hundra st
Bakgrundsförmågor	Beroende på vilka Companions som körs, 20 - ett par hundra st
Besvärjelselistor	Beroende på vilka Companions som körs - hundratals
Besvärjelser 		Beroende på vilka Companions som körs - tusentals
Men skippar man alla optional rules och Companions är systemet otroligt litet och primitivt. 
Kort sagt - helt omodernt och med en tuff inlärningskurva men oslagbart när det kommer till hur kul det faktiskt kan bli när man kan det.
  
 
//EvilSpook