Niklas73 said:
Vilket spel tycker du har en bra rollpersonsgenerator, varför och ge gärna exempel på hur det går till?
Med risk för att befästa min position som forumets mest förhärdade stofil... Rolemaster (Andra utgåvan).
Karaktärsskapandet som vi brukar köra det ser förenkalt ut så här:
Välj (Grovt) vilken typ av karaktär man ska spela.
Välj Ras
Välj Yrke, (och indirekt magisk inriktning)
Välj Namn, kön, ålder
Slå Egenskaper, sätt ut dem, byt ev mot yrkesegenskaperna, slå egenskapsbegränsningar
Välj Att höja egenskaper med bakgrundspoäng eller speciella förmågor
Räkna ut Egenskapsbonusar
Räkna ut Utvecklingspoäng (för att få färdigheter)
Välj Vapentyper
Skriv upp Startspråk
Välj Färdigheter för Lvl 0 (inkl språk, besvärjelselistor, besvärjelser)
Slå För att få besvärjelselistor
Välj Färdigheter för Lvl 1 (inkl språk, besvärjelselistor, besvärjelser)
Slå För att få besvärjelselistor och skadepoäng
Räkna ut Färdighetbonusar
Välj Vad resterande bakgrundspäng ska användas till: förmågor, föremål, status, rikedom
Räkna ut Sekundära värden (motståndsvärden, magisk kraft)
Erhåll Mynt, utrustning och köp ytterligare utrustning
Räkna ut Rustningsskydd, försvarsförmåga, sköldbonusar
Slå eller välj Vikt och längd
Välj Bakgrund, familj, historia m.m.
Välj Personlighet, Motivation och moralisk hållning
Välj Utseende och uppdträdande
Rita Porträtt
Välj Färdigheter som ska tränas inför Lvl 2.
I stort sett alla steg är frivilliga
Motivering: Man har oändliga möjligheter att variera och detaljpilla på sin karaktär om man tycker det är kul (och det är det). Samtidigt som principerna för det är väldigt enkla (även om sifferexercisen inte är det). Bra blandning mellan slump och val, man har hyfsat goda chanser att skapa en karaktär ungefär som man tänkt den.
Det är lite som Gran Turismo (Bilspelet) - vill man pilla på bilens alla inställningar kan man göra det i oändlighet. Vill man köra med fabriksinställningar går det utmärkt. Allting kokas sedan ner i en lättbegriplig färdighetsbaserad form.
Även om Companions tillför en jädra massa fånerier och powerslide så tillför de också valmöjligheter och variation, även inom "klasserna" har man i princip oändliga variationsmöjligheter:
Raser Beroende på setting, ofta 20+ st
Yrken Beroende på vilka Companions som körs, 20-100 st
Färdigheter Beroende på vilka Optional rules / Companions som körs, 20 - flera hundra st
Bakgrundsförmågor Beroende på vilka Companions som körs, 20 - ett par hundra st
Besvärjelselistor Beroende på vilka Companions som körs - hundratals
Besvärjelser Beroende på vilka Companions som körs - tusentals
Men skippar man alla optional rules och Companions är systemet otroligt litet och primitivt.
Kort sagt - helt omodernt och med en tuff inlärningskurva men oslagbart när det kommer till hur kul det faktiskt kan bli när man kan det.
//EvilSpook