Nekromanti Bästa snabbmaten!

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
pingas;n49565 said:
Rättning i tråden. Falafel är inte bäst i gbg eller sthlm. Den är alldeles för dyr och man kan knappt välja några roliga tillbehör.

Malmö is the place to be om man ska käka Falafel! ;)

Mmm friterad mozzarella eller grillad haloumi i falafelrullen.
Fast det här är det väl ingen som ifrågasatt? Alla vet väl att falafel är bäst i Malmö? Jag pratade bara om att ifall en ska äta falafel i gbg så är det jag föreslog ett helt ok ställe.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Sapient;n49530 said:
I beg to differ!

Alltså pizzan är i grunden världens vanligaste maträtt. Kombinationen av en potatis- eller spannmålsdeg och kött + ev mer finns i alla upptänkliga former - piroger, lasagne, pizza (+ tarte flambée), dumplings, palt, kreplach, knödel, baozi, dussintals pajer etc.

Det kallas olika saker, men inte fan spelar det någon roll för vad de "är"...

http://alvor.wordpress.com/?s=same+same+but+different
Jag tycker den här tråden är ett utmärkt exempel på varför det är bra att skilja mellan olika rätter istället för att påstå att det är samma sak. För alla deg+kötträtter är definitivt inte snabbmat, och då är det ju bra att ha ord som beskriver de maträtterna vi pratar om. (Om det nu var mig du svarade på, det är ju inte så lätt att veta med platta forum).
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Om en räknar alla rätter som sammanför kött + deg så är antalet mycket riktigt väldigt högt.

Men den skillnad jag gör, i det här perspektivet, är ffa om köttet och brödet förs ihop efter tillagning (varmkorv, hamburgare etc) eller fogas ihop före/som en del av tillagningen (hela pirog-palt-spektrat).

Visst finns det även där "outliers" som kanske gör att indelningen inte är hermetiskt monophyletisk. (Jag tänker tex på att pajer av olika slag kan vara mer avancerade bakverk som ibland bara råkar innehålla just kött och bröd, men egentligen är en helt annan sak.)

Men den enkla kött+deg-kombinationen är världsomfattande i alla sina varianter. De enda kulturer där den inte existerar alls, är de som saknar tillgång till brödsäd alt. annan stärkelserik basmat. (Arktiska kulturer tex.)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
En mixad kebab/falafel/kyckling-rulle är RIKTIGT gott!!
Pizza eller en hamburgare ifrån BK funkar helt ok också.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Sapient;n49378 said:
Men alltså, nu pratar vi snabbmat. Visst, cigaretter förkortar livet, diamanter är värda sin vikt i blod, vapen dödar osv. osv. Det vet alla.

Men snabbmat alltså. Det är väldigt mycket bra karma redan där. Ett snabbmatställe som serverar valfritt utrotningshotat djur (fångat av barnarbetare, skeppat till Sweden i oljeslukande båtar, inlindat i asbest osv osv), friterat, på en pinne, går karmatiskt plus om de antingen är billiga eller har okej service. Det räcker så.

Om de är både billiga och har bra service? Äsch, ingen människa saknar den arten i alla fall.
jag skiter i miljön, den är fucked oavsett givet hur galet mycket västvärlden lever över sina tillgångar och hur hårt Kina, Indien och Afrika eftersträvar att också göra det. Doles problem är grova kolonialistiska övergrepp mot mänskliga värden och staters suveränitet, bland prakt-dåden räknas annekteringen av Hawaii och hela "Bananas"-skandalen; det är den typen av människovidriga aktiviteter som förtjänat Dole (och därmed tyvärr BK) dess höga position bland företag värda att bojkottas.
 
Top