Nekromanti Bästa SF-filmen???

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Nu kanske jag svär i kyrkan men... Sitter å lurar på vilka science fiction filmer jag sett som varit riktigt ordentligt bra, och får nästan svårt att hitta någon självklar kandidat... Den enda som jag kan säga på rak arm är Starship Troopers. Den har ett djup som få andra filmer i genren imho... Stargate var visserligen häftig, men kanske lite för "gullig" och politiskt korrekt för att falla mig i smaken. Samma med Star Wars filmerna och Independence Day.

Vad säger ni? Vilken är den bästa SF-filmen ni sett???

Den sämsta är nog Barbarella! Har ni nåra sämstingar på lager???
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag får nog säga att Stjärnornas Krig tillhör mina absoluta favoriter när det gäller sci-fi filmer. Men jag har inte heller sett särskilt många. Den sämsta filmen är nog "Lost in Space". Och jag får nog mot bättre vetande säga att jag tycker att den allra första Startrek serien också var tämligen usel.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
att prata om SF-filmer utan att ta upp Alien (och dess uppföljare) är ju helgerån. Andra favoriter är Dark City, Twelve Monkeys, Matrix, Gattaca, Blade Runner, Ghost in the Shell, Terminator... och självklart då också Starship Troopers och Star Wars. Filmer som många dissar, men som jag tycker är sevärda, är Event Horizon, Pitch Black och Species (ettan).

Dålig SF: Men in White (gick på ztv i förrgår (jag stod bara ut i 30 minuter)), Adrenalin: Fear the Rush (med Christopher Lambert), Jason X (Fredagen den 13:e i rymden *suck*)...

nu blir jag säkert flame'ad, men 2001: A Space Odyssey och Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb tycker jag är kassa... likaså Solaris en rysk SF-film som av någon outgrundlig anledning har fått bra kritik - segare film får man leta efter imho.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Men in White (gick på ztv i förrgår (jag stod bara ut i 30 minuter)), "

Var det en parodi på Men in Black eller?
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Hmm, finns ju en del i den genren om man säger som så. Man kan ju även placera dessa filmer i olika fack, t.ex. scifi-action (Total Recall, Robocop och en hel del andra). Jag tror mig komma ihåg en del filmer som Screamers, The Sphere... finns säker mycket fler också, men dessa två tycker jag är rätt OK, sedan är det ju självklart att man även lägger till Alien-serien (Aliens helt klart bäst), Terminator, Pradator (ettan: OK, tvåan: suger)... jaja... finns en del som sagt... kan ju inte komma på alla på rak arm.

/Seinet Wintermute - Trött som fan... undrar om gamla klasskompisen skall ringa så man kan köpa ett Cortégeprogramm av henne
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Starship Troopers tycker jag ine är något vidare. Terminator går inte att se överhuvudtaget. Bäst måste jag säga att Matrix och Star Wars är.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Dubbel protest!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Den sämsta filmen är nog "Lost in Space".

<hr></blockquote>


Jag protesterar mot att någon film med Heather Graham i kallas för dålig. Oavsett filmens övriga kvaliteter eller brist på sådana så kan man alltid vila ögonen på henne och ignorera resten.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Och jag får nog mot bättre vetande säga att jag tycker att den allra första Startrek serien också var tämligen usel.

<hr></blockquote>


Original-Startrek hade tämligen varierande kvalitet. Vissa avsnitt var riktigt usla, medan andra är bland det bästa jag sett i sf-väg (exempelvis City on the Edge of Forever, där en olyckshändelse Bones åker tillbaka till 1930-talets USA och Kirk och Spock följer efter för att hämta honom). Om du menar den första Star Trek-filmen så får jag nog hålla med dig... generellt så är Star Trek-filmer med udda nummer (Star Trek The Motion Picture, The Search for Spock, The Final Frontier, Generations, Insurrection) avsevärt sämre än de med jämna nummer (The Wrath of Khan, The Voyage Home, The Undiscovered Country, First Contact).
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Hmmm... Blade Runner, kanske. Och då menar jag inte directors cut-versionen utan den gamla med voiceover av Harrison Ford.

Jag gillar David Lynchs filmatisering av Dune också. Jag kanske inte sträcker mig så långt som till att påstå att den är bra, men jag tycker om den (men å andra sidan tycker jag om The Crow också, så ta det inte som något slags kvalitetsstämpel...)

Dåliga SF-filmer finns det tyvärr rätt många av, men Waterworld förtjänar nog ett hedersomnämnande. Om man får nämna TV-serier också så blir det antagligen den version av En resa till jordens medelpunkt som kom på TV 4 i julhelgen. Den var rejält dålig.

-JPS-
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
<blockquote><hr>nu blir jag säkert flame'ad, men ---<hr></blockquote>Nja, flamead och flamead... Dom är utmärkta SF-filmer (nja, utom kanske solaris... synd på en bra bok), men några actionfilmer är det ju definitivt inte - man måste hålla isär sina genrer.
 

Mr Gadsby

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
84
Location
Stockholm
Bästa SF-filmen. (och Wild Palms)

2001: A Space Odessey är tillsammans med Blade Runner och Alien helt klart bäst.

Så är det ju förstås "de gamla vanliga" som Terminator, Aliens, Robocop, Brazil, Strange Days, The Road Warrior, Gattaca, Akira, Starship Troopers, The Abyss, Planet of the Apes, Escape from New York, Clockwork Orange, Matrix, Star Wars etc. Ni vet vilka jag menar.

Bland de RIKTIGT dåliga filmerna finner vi förstås redan nämnda Lost in Space (nej, Heather Graham är ju inte ens snygg i denna film. Den enda behållningen är imo Gary Oldman som dock kämpar mot övermäktiga odds), Johnny Mnemonic (tyvärr) och Runaway.

Glöm dock inte bort att det finns en hel del bra äldre sci-fi, det måste inte vara datoranimerat. Jag tänker bland annat på Outland, Silent Running, The Thing, Logan's Run och Tron.

En liten sidenote: hur många har sett Oliver Stones miniserie Wild Palms? En i minna ögon mästerligt berättad sf/cyberpunk-serie med bisarra sekter och virtuell verklighet.

/Mr G
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jaså du.

"Jag protesterar mot att någon film med Heather Graham i kallas för dålig. Oavsett filmens övriga kvaliteter eller brist på sådana så kan man alltid vila ögonen på henne och ignorera resten."

Hör och häpna trots det faktum att jag i allra högsta grad är av hankön så brukar jag välja filmer av andra skäl än att det finns snygga brudar med i dem. Faktiskt. Jag lovar.

"Original-Startrek hade tämligen varierande kvalitet. Vissa avsnitt var riktigt usla, medan andra är bland det bästa jag sett i sf-väg (exempelvis City on the Edge of Forever, där en olyckshändelse Bones åker tillbaka till 1930-talets USA och Kirk och Spock följer efter för att hämta honom). Om du menar den första Star Trek-filmen så får jag nog hålla med dig... generellt så är Star Trek-filmer med udda nummer (Star Trek The Motion Picture, The Search for Spock, The Final Frontier, Generations, Insurrection) avsevärt sämre än de med jämna nummer (The Wrath of Khan, The Voyage Home, The Undiscovered Country, First Contact). "

Den handfull avsnitt som jag har sett är skrattretande i sin uselhet. En massa tjommar i trikåer som glider runt i en förstorad papplåda och landar på en massa världar som verkar bestå av identiska klippformationer och diverse mystiska varelser som alla har stora likheter med människor. Pyttsan.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Bästa SF-filmen. (och Wild Palms)

"Bland de RIKTIGT dåliga filmerna finner vi förstås redan nämnda Lost in Space (nej, Heather Graham är ju inte ens snygg i denna film. Den enda behållningen är imo Gary Oldman som dock kämpar mot övermäktiga odds), "

Håller verkligen inte med. Oldman är så överdriven och platt att man storknar. Däremot är han utmärkt i den flesta andra filmer däribland den helt okej "Femte Elementet".
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Humanåjder

<blockquote><hr>... och diverse mystiska varelser som alla har stora likheter med människor. Pyttsan.<hr></blockquote>Haha! Det gamla problemet! Med en mindre budget (mindre, som i "inte en Star Wars-film", även om det dyker upp där med) får de stackarna nöja sig med lumpna lösningar.

- Hmm... en ytomjårrding... Hur ska vi göra den?
- Som vanligt: ge den en konstig hudfärg, ta bort näsan, sätt på'n en märkligt mössa och låtsas att det är en del av skallbenet, och ge stackarn ett namn som bara består av konsonanter. /images/icons/alien.gif

Jo, man skulle kunna tro att det ute i rymden finns några intelligenta raser med annan uppbygnad än den humanoida...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Förklaring och förklaring. Har helt enkelt aldrig haft något till övers för Arnold och det har medfört att det lilla uns av objektivt tyckande har försvunnit jämtemot de filmerna. Jag tror dessutom inte filmerna tycker särsklit mycket om mig heller. Är nog inte deras typ...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Humanåjder


Jo, man skulle kunna tro att det ute i rymden finns några intelligenta raser med annan uppbygnad än den humanoida...


Daleks från Dr Who måntro? ^_-


Storuggla, EXTERMINATE!
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: Humanåjder

Ahhh... BBC... Vår världsfrälsare! /images/icons/grin.gif
Visst finns det några undandtag, men eftersom datorkraft fortfarande är dyrt, så är det ju enklast att slänga på konstiga kostymer på skådisar...

Hmm... undras om killar i fyrbenadjur-kostymer räknas som icke-humanoida... I så fall finns det ju massa onda aliens (inte bara i Alien, då), som räknas... Ett tjog monster i Red Dwarf eller Lexx exempelvis...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Humm... tål att tänka på. Men om jag ska peka ut en rackarns bra SF-rulle så pekar jag med hela handen på "Wings of Honneamise". Nedrans bra. Tycker jag.


Storuggla, upp i rymden!
 
Top