don Larsson
Veteran
Med anledning av nedanstående tråd tänkte jag att även denna fråga kunde vara intressant...
Jag blev mycket upprörd när jag såg Starship Troopers, framför allt över hur monumentalt korkad krigsstrategin är. I vilken fantasivärld lever den general som tycker att det är en bra idé att skicka ner ett hundratal soldater till ytan på en planet, som man inte är intresserad av att erövra och låta dem bli styckade av en miljard insekter. När man dessutom har resurser att bara spränga bort skiten! Senare förklaras det att man letar efter en smart insekt på planeten, men då har soldaterna redan glatt "nukat" insektshål och riskerat att spränga den till atomer, så det håller inte som förklaring.Läste nånstans att "Starship troopers" är en film man antingen älskar eller hatar, om jag tvingas välja så får jag väl säga hatar då, men så illa är den inte...
Rätt OK, men TV-serien suger grovt.Starship troopers
Det fårvånar mig inte. Är det inte Rei på din bild?Räknas 'Neon Genesis Evangelion' som scifi klår det förvisso Solaris, men det är ju en tv-serie snarare än en film, till att börja med, och knappast scifi i traditionell bemärkelse, iaf.
Jo, den är i en klass för sig. Det är den enda serie jag sett om som helhet (förutom neverwhere, men den är ju bara som en lång film (3 timmar)).Jo, själv är väl anime-stuket (humorn) den aspekt jag uppskattar minst med NGE, egentligen. Men jag är ett hängivet fan, den har några av de bästa personskildringar jag sett och dess dramaturgi och sätt att närma sig karaktärerna lär ha influerat mitt spelledande mycket under åren.