Nekromanti Bästa sandbox-setting?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tre solar;n71147 said:
@Måns: Jag vet inte om det är den gängse eller ens den bästa, det är min uppfattning. Kan du förtydliga din syn på vad som gör en sandbox?
Eftersom jag känner att min definition kanske inte är så aktuell längre är det nog inte så konstruktivt, men om vi tänker att jag inte på något sätt vill kämpa för att min är den rätta så tänkte jag tidigare att en sandbox var:

En setting som tillåter (kanske tom uppmuntrar) RP att bege sig precis vart som helst, göra vad som helst och ändå känna att de befinner sig i en koherent värld (till skillnad mot rälsade äventyr och lapptäckesvärldear).

Det var typ så vi spelade Eon back in the day.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Då kanske det är så att vi främst har skilda uppfattningar om huruvida Eons setting tillåter och uppmuntrar RP att bege sig och göra vad som helst.

Min upplevelse av Eon är att settingen inte gör detta i någon större utsträckning. Senast jag spelade Eon (tre-fyra år sen, kanske) hade vi en RP som var baron med gods, en som var dömd för osedlighet och en som hade en massa barn. Jag upplever att denna skara är hyfsat representativ för vad bakgrundstabellerna skapar, men kan ha fel på minnet eller matten. Nå, poängen är att för dessa figurer i detta sammanhang fanns det en konflikt mellan att göra vad som helst och deras åtaganden och förutbestämda bagage.

Min upplevelse av Eon (och andra system där ens rollperson blir väldigt detaljerad redan under skapelseprocessen) är att de antingen kräver väldigt vassa plot-hooks eller att rollpersonerna tillåts solo-äventyra. Jag skulle därför vilja lägga till en till viktig punkt för en bra sandbox-setting, nämligen att rollpersonerna -trots sin frihet - har en anledning att interagera. Anledningen kan vara att de inte kan slåss mot draken ensamma, att de har gemensamma mål, eller att det finns något finurligt AW-upplägg som gör att de tenderar att gravitera tillbaka mot varandra.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag vill bara flika in att man som driftig SL givetvis bör försöka kombinera sin sandlåda med en fisktank, för att dubbla mängden kul, både vid prepp och i spel.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Kanonroligt att så många svarade.
För att sammanfatta lite idéer då:
  • Ryktestabeller
  • En karta där man faktiskt kan se saker direkt på kartan man vill interagera med (balla namn eller ikoner för intressanta platser etc)
  • Ett par spirande konflikter mellan olika intressen som man antingen kan lägga sig i eller låta utvecklas i bakgrunden
  • "stor, dynamisk och öppen värld utan ett tydligt vad gör man",
  • Det är antagligen begränsat till en landsända
  • En beskrivning av staden
  • En genomgripande atmosfär av "bygg saker och tjäna pengar" - gryningsandan
  • Regler för att driva företag
  • Mundana inte är en väl genomförd sandlåda.
  • Utmärkt sandlådespel i Nordholmia (Mutant)
  • Eon I-III var helt klart mest sandbox
  • Viktigaste är att det finns något att upptäcka och utforska, som finns där ÄVEN om spelarna aldrig upplever det.
  • Det näst viktigaste för en bra sandlåda är följaktligen att den utformas med sandlådespel i åtanke.
  • Det tredje som behövs är att spelet är utformat med sandlådespel i åtanke.
  • Det måste finnas en drivkraft som får spelarna att agera och det måste vara socialt och mekaniskt acceptabelt att agera.
  • Att hitta saker och ta med dem till sin stad (År noll) är en fungerande drivkraft för sandlådespel,
  • Inte har inbyggda hinder som styr agerandet (till exempel spelledarpersoner med plot-immunity).
  • En värld med ett antal dungeons och liknande äventyrsplatser,
  • Generation tools är bra för att fylla ut saknade detaljer
  • Sandbox är location based. Fokus är player agency och exploration. Kräver antagligen en hexkarta.
  • Lätt att statta upp NPC/monster on the fly.
  • Sandboxande måste tillåta att rollpersonerna drar iväg åt olika och oväntade håll och en situation kan utvecklas i oväntade riktningar.
  • Utrymme för improvisation. Sandlådor ska det lekas och experimenteras i.
  • Om hela världen är detaljerad är det svårt att få plats med sin sandlåda
  • Sen tycker jag att det hjälper att fokusera på verktyg för hur man bygger färgstarka NPCer, organisationer och platser än att ha massor av sådana med.
  • en detaljerad värld är inte alls konceptuellt i konflikt med sandbox-kampanjer, snarast tycker jag det ofta underlättar.
  • Att jag faktiskt utforskar en planerad plats är en trots allt en del av kicken för mig både i hex- och dungeoncrawls.
Llite mer konkreta Idéer till setting:
  • En värld med ett antal dungeons och liknande äventyrsplatser
  • det både pågår saker i settingen
  • Nån demon är på väg tillbaka
  • Religioner växer fram
  • Rövarbaroner tar över områden och avsätts
  • Magikergillet råkar i luven på prästerna
Återkommer med mina egna idéer om min värld :)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Hur jag använder begreppen:
Setting: Den miljö det hela utspelar sig; kultur, arkitektur, politiskt system, fördomar, geografi, osv...

Sandbox: Att det inte finns något spår som måste följas. Spelledaren kan ha ett eller flera äventyr i bakfickan, men det finns noll i socialt kontrakt att följa dem på minsta sätt. En sandbox kan vara reaktiv (ingenting händer i världen om inte spelarna gör något) eller aktiv (det händer en massa i världen utan att spelarna gör något). Det enda Sandbox har med utforskande att göra är att sandlådan tillåter utforskande. En närbesläktad form är Theme Park/nöjespark, där man placerar rälsade äventyr eller grottröjsäventyr i en till synes sandboxad värld.

Fisktank: Ett sätt att generera konflikter och händelser via relationsfokus. Den kan användas som en metod att hantera aktiva sandboxar, men lika gärna till att skapa rälsade äventyr.

Så från mitt sätt att se det är Eon möjlig att köra som Sandbox, eftersom den har en värld att sätta i rörelse. Men det är inte Sandbox, eftersom det blir Sandbox eller rälsat då det är i händerna på spelledarna.

Bästa Sandbox-settingen för mig är det jag fokuserar på för tillfället. Jag spelleder enbart med Sandbox-tänk, även då jag kamouflerar det som rälsat eftersom den/de jag spelar med specifikt efterfrågat rälsat. Men för att Sandboxa måste jag känna att jag förstår välden, sedan kan det vara för att jag köra fantasy-kultur standard 1A.
 
Top