Nekromanti Bästa sandbox-setting?

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Jag gillar sandboxspel och jag vill göra min fantasysetting StormRing till ett himmelrike för sandboxspel!
Massor av äventyrsuppslag, intressanta politiska förvecklingar, färgstarka NPCs, gott om ruiner och äventyrsplatser, inspirerande kartor etc etc etc...

Var finner man bra inspiration? Vad är din favvosetting eller plats i rollspel (inte bara fantasy)? Vad är det för ingredienser/byggstenar? Och vad är viktigt? Vad skall man undvika?
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Varför gillar du sandboxspel?
Vilka sandboxar har du kört som varit bra?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag har aldrig sett en sandbox setting som gör precis det jag vill ha. Rythlondar-kampanjen beskriver dock något som känns ungefär som vad jag skulle gilla. En värld med ett antal dungeons och liknande äventyrsplatser, där det både pågår saker i settingen (nån demon är på väg tillbaka, religioner växer fram, rövarbaroner tar över områden och avsätts, magikergillet råkar i luven på prästerna, etc) och det finns enorma dungeons man kan hänga runt i, med olika svårighetsgrader och teman.

Den som är bäst av de jag läst är Carcosa, mest för att den både är en cool setting, och för att det finns två saker i varje hex.

Det jag skulle ha om jag gjorde en egen skulle vara:
- Ryktestabeller
- En karta där man faktiskt kan se saker direkt på kartan man vill interagera med (balla namn eller ikoner för intressanta platser etc)
- Ett par spirande konflikter mellan olika intressen som man antingen kan lägga sig i eller låta utvecklas i bakgrunden

Jag skulle framförallt undvika mega-NPCs som dominerar settingen (a la Forgotten Realms).
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
What Eksem said.

Något jag gärna också ser i sandlådor är verktyg och stöd för spelledaren, förutom en massa göttig setting alltså. I idealfallet tycker jag att en sandbox ska gå att köra utan vidare meck. Ett spel som gör detta ganska bra är Mutant: År Noll. Spelet är i princip helt byggt runt sandlådskonceptet. Problemet är väl att det är en del läsning för SL innan spelet ät "pick up and play"-färdigt.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Tre solar;n70650 said:
Varför gillar du sandboxspel?
Vilka sandboxar har du kört som varit bra?
Vårt spelgäng har alltid kört mycket spelarstyrt sandoxaktigt spel. De äventyr och kampanjer som jag gillar bäst har tillåtit och uppmuntrat olika lösningar. Vad jag vill göra är en setting som uppmuntrar till äventyr och samtidigt ger väldigt bra stöd till spelledaren för att skapa egna äventyr.

Exempel på äventyr är faktiskt "Ravenloft"... visserligen rätt rälsigt på sina ställen men samtidigt väldigt open-ended.
Även det gamla "Isle of Dread" som ju egentligen är hexcrawl.
Samtidigt har jag aldrig kört en "riktig" hexcrawl".
Många fantasystäder har ju en hel del sandbox-tänk. Exempelvis Waterdeep i Forgotten Realms. Detaljerad karta, mycket NPCs, många äventyrsuppslag, politik etc.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
As svenska rollspel goes är det helt klart Eon. Eon är här på forumet lite mobbat därför att det har flera företeelser som inte är inne: dels ett aningen tunggrott regelsystem, och dels en hyperdetaljerad värld utan ett tydligt koncept och ett tydligt "vad gör man" - helt enkelt, Eon är en sandbox, och den enda svenska fantasysandbox (aka dockskåp) som fortfarande har en levande produktlinje. And how! Mundana är en grandios och immersiv värld vars skribenter och illustratörer över lång tid bara blivit bättre och bättre och bättre, och som därmed hela tiden växer som skapelse och blir mer och mer djup och fascinerande, och i nuläget utan tvekan är den största (i textmassa mätt) fiktiva värld som någonsin publicerats på svenska. Jag har all förståelse för att Eon inte är allas kakbit, men likförbannat är det en sandbox som hette duga.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
The Hexenbracken om du vill ha en liten Sandbox för en kampanj: http://save.vs.totalpartykill.ca/grab-bag/hexenbracken/

Carcossa om du vill ha en stor sandbox för en kampanj.

Kingmaker om du vill ha en kampanj i en sandbox.

Dark Sun om du vill ha en setting att sandboxa runt i och är beredd att göra jobb själv.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Jag blir mer och mer förvirrad kring vad sandbox innebär i sammanhanget!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag håller med Vimes här! Vad gör vi för skillnad på "setting", "sandbox" och "fisktank" i sammanhanget? Framförallt: hur skiljer sig "setting" ifrån de två andra?
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
http://tusenmilbort.blogspot.se/2014/02/instant-skelett-till-fisktank-eller.html här är allt du behöver ;)

http://tusenmilbort.blogspot.se/2011/08/withering-lands-exaltedkampanj.html här är allt du behöver i ett annat format.

http://tusenmilbort.blogspot.se/2012/03/pang-pa-kaften-i-karle-mutant-ua.html det här kan du tänkas behöva...

http://tusenmilbort.blogspot.se/2012/04/pang-pa-kaften-i-karle-del-2-ranad.html om du mot förmodan skulle behöva mer.

Jag skämtar givetvis, men det kanske kan inspirera lite till ditt skapande.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
I min värld så är Eon väldigt mycket men någon sandbox är och har det aldrig varit. Var är hexagonkartan liksom? Däremot är settingen helt ypperlig att bygga en sandbox av.

Liksom Vimes så skulle jag dock också vilja efterlysa en definition på sandbox. Satt och googlade lite men hittar inget enhälligt. Problemet med att säga att Eon är en sandbox är att då är tamefan allt en sandbox.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Mitt förslag till setting vs sandbox vs fisktank:

Setting är en värld. Du kan placera din sandbox i en setting eller din fisktank i en setting.

Sandbox är location based. Fokus är player agency och exploration. Kräver antagligen en hexkarta.

Fisktank är relation based. Fokus är player reaction på skeenden och NPC interaction. Kräver antagligen relationskarta.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ymir;n70794 said:
As svenska rollspel goes är det helt klart Eon. Eon är här på forumet lite mobbat därför att det har flera företeelser som inte är inne: dels ett aningen tunggrott regelsystem, och dels en hyperdetaljerad värld utan ett tydligt koncept och ett tydligt "vad gör man" - helt enkelt, Eon är en sandbox, och den enda svenska fantasysandbox (aka dockskåp) som fortfarande har en levande produktlinje. And how! Mundana är en grandios och immersiv värld vars skribenter och illustratörer över lång tid bara blivit bättre och bättre och bättre, och som därmed hela tiden växer som skapelse och blir mer och mer djup och fascinerande, och i nuläget utan tvekan är den största (i textmassa mätt) fiktiva värld som någonsin publicerats på svenska. Jag har all förståelse för att Eon inte är allas kakbit, men likförbannat är det en sandbox som hette duga.
Jag vill hemskt gärna höra din definition av sandbox.
På vilket sätt är Eon en sandbox som inte Symbaroum eller Svavelvinter är?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Caligo;n70644 said:
Jag gillar sandboxspel och jag vill göra min fantasysetting StormRing till ett himmelrike för sandboxspel!
Massor av äventyrsuppslag, intressanta politiska förvecklingar, färgstarka NPCs, gott om ruiner och äventyrsplatser, inspirerande kartor etc etc etc...

Var finner man bra inspiration? Vad är din favvosetting eller plats i rollspel (inte bara fantasy)? Vad är det för ingredienser/byggstenar? Och vad är viktigt? Vad skall man undvika?
Ett spel som är bra för sandboxspelande ha några features:
  • Lätt att statta upp NPC/monster on the fly. Sandboxande måste tillåta att rollpersonerna drar iväg åt olika och oväntade håll och en situation kan utvecklas i oväntade riktningar. Behöver man lägga massa tid på att få ihop en NPC för att systemet kräver massa värden baserade på andra värden baserade på andra värden alternativt en petig balans för att vara bra så är det olämpligt för sandboxande.
  • Utrymme för improvisation. Sandlådor ska det lekas och experimenteras i. Om hela världen är detaljerad är det svårt att få plats med sin sandlåda och måste man varje gång något händer fundera på om man plötsligt gör massor av detaljerade världen "inkorrekt" så blir det plötsligt väldigt mycket arbete.
Sen tycker jag att det hjälper att fokusera på verktyg för hur man bygger färgstarka NPCer, organisationer och platser än att ha massor av sådana med. Dina intressanta politiska förvecklingar kan vara en enda gäspning för 95% av alla spelgrupper som spelar spelet, men är det du detaljerade bara ett exempel på vad som går att få fram med verktygen som finns med så är det lätt fixat.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ja, on the fly content generation är väldigt skönt att ha i en sandbox-kampanj tycker jag. MEN...

Vad det gäller Eon och Mundana vet jag för lite för att uttala mig om dess sandboxighet, men jag undrar om det inte är en annan typ av sandbox än det jag assoscierar till? Ymir använder begreppet dockskåpsvärld som jag, om jag minns diskussionerna rätt, skiljer lite från vad jag tycker en sandbox är och som jag tycker fyller en lite annan funktion (men som också är väldigt besläktat, kanske som att det är olika approacher till samma grej kanske?). Samtidigt tycker jag till skillnad från chrull inte nödvändigtvis att en detaljerad värld alls är konceptuellt i konflikt med sandbox-kampanjer, snarast tycker jag det ofta underlättar.

Jag har också ideal om exploration som är att det inte bara får vara improvisation och on the fly content-generation, att jag faktiskt utforskar en planerad plats är en trots allt en del av kicken för mig både i hex- och dungeoncrawls. Generation tools är bra för att fylla ut saknade detaljer på ett sätt som är "rättvist" och "objektivt" vilket jag gillar, men om det bara random vad som fanns i varje hex skulle det kännas lite "tomt" eller "meningslöst", för mig.

Vi har diskuterat ganska mycket om det här på IRCen tidigare (bland annat i en diskussion om hur detaljerade stadskartor behöver vara, vid t.ex. en jakt, om jag minns rätt), och det är en intressant aspekt av det här med sandbox. Hur mycket är preplanned, hur mycket är content generation on the fly? Vad lämpar sig bäst till vad, och när?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Varför behöver man ha en hexkarta till en sandbox?

Funkar det inte med en karta, där intressanta noder finns utplacerade?

// har i bland svårt att skilja på begreppen sandbox och fisktank..
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det är ju inte solklara begrepp, men jag skulle påstå att en sandbox är mer "crawlig" och "location" based, medan en fisktank är mer "snackig" och "relation" based. Så sandbox-kampanjen är lite mer: "Vad finns i skogen?" och fisktank-kampanjen är lite mer "Vad har baronessan för sig egentligen?".

Med det sagt så kan väl en sandbox spelas som pointcrawl likaväl som en hexcrawl, så en karta med intressanta noder kan nog funka lika bra. Däremot går man ju miste lite om "vad finns i den här dalen?"-faktorn som man får med en hexkarta, alltså lite mer överraskningsmoment och lite mer faktisk exploration. Så jag skulle säga att för mig känns det sandboxigare med hexkartor än med point of interest-kartor, men att det behöver såklart inte vara sant för alla, och de fyller såklart liknande roller (och hexkartor har ju inte sällan också points of interest markerade).
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Swedish Chef;n70894 said:
Varför behöver man ha en hexkarta till en sandbox?

Funkar det inte med en karta, där intressanta noder finns utplacerade?

// har i bland svårt att skilja på begreppen sandbox och fisktank..
En fisktank fokuserar på relationer mellan SLP:er och grupper med olika agendor. Den kan lika gärna utspela sig på en enda plats som över ett område. Poängen är att kasta in rollpersonerna i ett trassligt nät där olika grupper har kolliderande agendor och se vad för reaktioner som uppstår när intressen ställs mot varandra. Relationskarta är väldigt användbart.

En sandbox tycker jag snarare i huvudsak handlar om geografisk utforskning av ett område, helt styrt av rollpersonernas val. Det kan finnas med några grupper med kolliderande agendor i en sandbox, men det är inte det huvudsakliga fokuset i spelstilen. Jag tycker nog inte att man måste ha just en hexkarta till en sandbox, men fokus ligger på utforskande och då är en hexkarta ett väldigt bra sätt att uppnå det fokuset. Sedan är hexkartan bättre än en karta med fyrkanter eftersom du slipper problemet med att du kan gå en längre sträcka "diagonalt" i en kvadratkarta än horisontellt/vertikalt. Spel där man använder en karta utan rutor eller hexes, med vägar och platser utplacerade brukar i jargongen kallas för pointcrawl (istället för hexcrawl alltså).

Så typ vad Eksem skrev i sitt inlägg alltså. Fast med lite fler ord.

EDIT: Syftar alltså på följande:
Eksem said:
Sandbox är location based. Fokus är player agency och exploration. Kräver antagligen en hexkarta.

Fisktank är relation based. Fokus är player reaction på skeenden och NPC interaction. Kräver antagligen relationskarta.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Warhammer 40k är den bästa sandboxen.
1. Trassliga nät av motstridiga syften är standard.
2. Du kan ha med vad som helst. Galaxen är stor och på grund av Imperium of Mans filosofi så kan teknologinivån på en planet ligga någonstans emellan "fullt mekaniserad planet som styrs av biologisk AI" och "Skarpa stenar är hightech".
3. Det finns alltid ett hot någonstans.
4. Allt detta stöds av settingen på ett relativt genomtänkt sätt om man fiskar i 40ks backstory.

Nackdelen med 40k är att man måste sålla i dess backstory, och med ett stort antal böcker (noveller, regelböcker till Epic, 40k, Battlefleet Gothic, Rogue Trader, Dark Heresy etc) så är det mycket material att läsa igenom (vilket kan bli dyrt och tidskrävande. Plus att materialet är av....minst sagt varierande kvalitet).
 
Top