Bästa rollspelsillutratörerna

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Vilka gillar ni mest? Bäst just nu och historiskt? Varför?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Nils Gulliksson, föga originellt. Hans bilder har en fantastisk känsla och hans figurer utstrålar något särskilt. Tekniskt är många av dagens tecknare bättre, men jag tycker få kommer upp i känslan hans 80-talsbilder.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag vill nog säga Ronja Melin just nu. För hennes bredd och hennes kompetens – hon gör alla möjliga stilar och kan härma det mesta, och är dessutom otroligt bra på att få folk att kännas levande i bilderna. Komposition, rörelse, liv.

Ska jag säga historiskt har jag svårt att komma undan Peter Bergting. Hans Mignola-eska bilder i Mutant Chronicles formade rätt mycket av mina tidiga rollspelsår, och jag tycker fortfarande att de svartvita bilderna är spelets absolut snyggaste (och att Modiphius inte gjorde dem några tjänster genom att få dem färglagda).

Oj, nu blev det bara svenskar. Än sen? Jag kanske helt enkelt har bäst koll på svenskar. Eller så är svenska rollspel helt enkelt snyggare… =)

(EDIT: Jag skulle såklart kunna nämna hur mycket jag gillar Judge Dredd-tecknaren Steven Austin, men informationen att jag gillar illustratören jag valt till mitt eget projekt är kanske inte så förvånande…)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Nu tog jag reda på att Adrian Smith illustrerade "Svartblod i Chronopia" (och säkert många andra böcker också), och den gillar jag ju, så jag lägger till honom på listan.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Mark Smylie - Artesia RPG
Brom - Dark Sun
Martin Grip - Symbaroum
Nils Gulliksson - Drakar och Demoner, Mutant
 
Last edited:

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,182
Location
Borås, Sverige
Nils Gulliksson för klassiska Drakar och Demoner. Det var vad jag växte upp med.
Även naturligtvis Håkan Ackegård, även om han är mer kringillustrationer på konvent för mig.
Krister Sundelin för sina charmiga teckningar i Trollvinter, Västmark och nu en del saker i The Troubleshooters.

Larry Elmore och Clyde Caldwell för klassisk D&D. Elmore gjorde ju även suveräna omslag till Shadowrun.

Gillar Ronja Melin för hennes bredd, och Johan Egerkrans för hans speciella still till Nordiska väsen. Simon Stålenhags bilder är ju cokså riktigt coola, då ger den där rätta retrofuturismen.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jeff Easley, Larry Elmore, Ackegård och Clyde Caldwell. Det här är nostalgisk mysfantasy för mig och de är bra illustratörer rent tekniskt.

Michael Gullbrandsen, Robh Ruppel, Michael Komarck, Paul Bonner. De här faller in i kategorin bra illustratörer, utan att det finns någon stark nostalgi kopplad till dem, den ena är det enda bra med D&D 4E.

De ovan är de som sticker ut extra för mig. Det finns en bunt till som är kompetenta som jag kan namnet på, men för att det inte bara ska bli en massa namedrops så nöjer jag mig med detta.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Historiskt, Nisse Gulliksson för känslan i bilderna.

Nu, FSF-INK för känslan i bilderna. Han är dessutom en riktigt schysst snubbe.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Stefan Kayat Svavelvinter
Lars Krants Hindenburg
Johan Egerkrans Väsen
Ian Miller wfrp
Martin McKenna wftp/coc
John Blanche wfrp
Tim Bradstreet T2000
Bergting Den femte konfluxen
Rosengren MÅ0
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Just nu så blir det Martin Grip efter hans alla hans fantastiska verk i Symbaroum.

Historiskt så går jag på 2 helt olika stilar. Ena blir Paul Bonner och andra Nils Gulliksson.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Ouff, svårt att inte glöma bort någon här men i alla fall:

Andrew Colb
Zak Smith
Alec Sorensen
Luka Rejec
Mun Kao
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Det finns så många fantastiska, men några favoriter för mig är Peter Bergting, Håkan Ackergård, Stefan Kayat och Nils Gullriksson.
 
Top