Bästa rollspelsillutratörerna

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Angus McBride. Finns inget bättre eller mer fullständigt hundraprocentigt. Något med dem. Kan sjunka in. Drömma mig bort. Och ingen annan har kommit i närheten att visuellt visa upp Midgård som känns rätt för mig.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
Eftersom de flesta verkar köra på nostalgi-spåret så slänger jag in Erol Otus och Jeff Dee i ringen.

Jag menar - Caldwell, Easley och Elmore i all ära. De målar onekligen snyggt. Men de hör till det glassiga 80-talet, när rollspel försökte se proffsiga ut. De har inte den där riktiga pionjärkänslan. ;)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Erol Otus
för den råa vansinneskännslan som senare illustratörer som t.ex. Larry Elmore inte kom i närheten av.

Ska man hitta något liknande Erol Otus får man leta efter saker som MADs Basil Wolverton, men det kommer inte i närheten eftersom Wolverton gjorde humor.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Mark Smylie - Artesia RPG
Brom - Dark Sun
Martin Grip - Symbaroum
Nils Gulliksson - Drakar och Demoner, Mutant
Tillägg:
Alvaro Tapia - DoD/Trudvang
David Petersen - Mouse Guard RPG
Johan Egerkrans - DoD16, Vaesen
Thomas Feiner - Mutant 2089
Jon Hodgson - The One Ring RPG
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Att ta med illustrationer som inte är ursprungligen gjorda för rollspel känns som lite fusk. I så fall antagligen Simon Stålenhag (Ur varselklotet) och Jodorowsky (Metabarons). Detsamma gäller omslagsbilder (Whelans Stormbringer, återigen Stålenhag till Svärdets sång).
I övrigt:
Peter Bergting – Kult 2nd ed, Mutant 2089, Mutant Chronicles, DoD6
Zak Smith (tyvärr) – A Red and Pleasant Land, Maze of the Blue Medusa
Gary Chalk – WFRP, Cadwallon
Stefan Kayat – Svavelvinter
Tony DiTerlizzi – Planescape
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
För egen del tycker jag Symbaroum är det bäst illustrerade svenska rollspelet just nu så jag måste lyfta fram Martin Grip och Gustaf Ekelund där. Fantastisk stämning och känsla i de bilderna och väldigt få svaga punkter i produktionen. Kan nog inte komma på något som slår det alls även om enskilda illustrationer är lika bra eller bättre.

Johan Egerkrans är en annan favorit men där tycker jag opopulistiskt att DoD 2016 faktiskt slår Nordiska väsen .
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Ronja Melin och Frida Bergholz. Alla andra kan gå på kafferast.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
Hur kommer det sig att Martin Grip är så hemlig på nätet? Hans bilder är lätta att få fram, men jag får inte upp någon webbsida eller ArtStation-sida.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Hur kommer det sig att Martin Grip är så hemlig på nätet? Hans bilder är lätta att få fram, men jag får inte upp någon webbsida eller ArtStation-sida.
Nä vem vet. Verkar ju hålla sig väldigt mycket till sitt folk så att säga. Järnringen och nu Ligan. Har han någonsin gjort något för något annat förlag? Inte ens de åren Järnringen inte fanns tycks han ha tagit andra uppdrag (som syns på nätet). Med den inställningen är väl behovet av att synas minimalt. Men jag gissar bara.
 
Last edited:
Top