Bästa rollspelen

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Svaret på alla frågor är Zanguina, bortsett från punkt tre och åtta, på vilka jag inte kan angen något vettigt svar.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Med tanke på att detta har gjorts i en enda produkt känns det väldigt osjysst att peka ut det på de sättet. De övriga äventyren är alla nya.
Mja, nu glömmer du Yawning Portal. Och Curse of Strahd innehåller mest återvunnet material - även om den också råkar vara bättre än det mesta av det nyskrivna.

I vilket fall är den större trenden att de är redaktionellt svaga: de flesta av deras produkter består av disparata bitar som de inte riktigt lyckas sy ihop till en helhet.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Mja, nu glömmer du Yawning Portal. Och Curse of Strahd innehåller mest återvunnet material - även om den också råkar vara bättre än det mesta av det nyskrivna.

I vilket fall är den större trenden att de är redaktionellt svaga: de flesta av deras produkter består av disparata bitar som de inte riktigt lyckas sy ihop till en helhet.
Med en enda produkt menade jag Yawning Portal. Har det kommit nån mer äventyrssamling? Jag kan ha missförstått nån, men visst är alla andra stora äventyr/minikampanjer?

Edit: Jag hade missat att Gosts of Saltmarsch är en äventyrssamling, där man blandat en tidigare äventyrsserie med annat material.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
  • Vilket är det bästa rollspel du spelat?
    • Jag har haft mest skoj med friform-scenarion så det får bli bäst. Det skulle också kunna hamna på listan som det värsta, vilket säger en del.
  • Vilket är det bästa bordsrollspelet?
    • Det oerhört subjektivt bästa spelet just nu är Space: 1889
  • Vilket är det bästa för att spela online?
    • Friform av olika slag. Får gärna vara i en redan existerande setting som alla känner till.
  • Vilket rollspel är det mest intressanta du spelat?
    • Det finska rollspelet Bad Sex är utan tvekan det mest annorlunda jag provat, dock kommer jag aldrig att spela det igen. Ska jag ta något som jag faktiskt gillade att spela så måste jag säga Ökenros.
  • Vilket rollspel tycker du andra borde testa?
    • James Bond RPG. En klassiskt rollspel i den nästa bortglömda "agent"-genren av rollspel. Har den bästa biljaktsmekanismen i ett rollspel och många intressanta mekanismer.
  • Vilket rollspel har roligast mekanik?
    • Jag är inte så intresserad av spelmekanik egentligen, men jag säger Castle Falkenstein. Kortleken är rolig och får för lite kärlek eftersom många andra hatar den.
  • Vilket rollspel stödjer spelledande och äventyrsskrivande bäst?
    • BRP i någon form om det behövs regler. Världen och äventyret hittar man sedan bara på själv.
  • Vilket är det bästa rollspelsäventyret?
    • Oerhört subjektivt säger jag Blood & Lust till Pendragon.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Vilket är det bästa rollspel du spelat?

Det finns många som är bra. Svårt att säga vilket som är bäst. På sätt och vis vill jag säga Star Wars D6. Färgstark rymdopera kombinerat med ett passande och smidigt regelsystem är ett vinnande koncept. Dock tycker jag att mitt eget Världsrymdens vagabonder är snäppet bättre, vilket kanske inte är så konstigt då det är inspirerat av Star Wars D6 men noggrant anpassat till min personliga smak.

Vilket är det bästa bordsrollspelet?

Se föregående fråga.

Vilket är det bästa för att spela online?

Något extra regellätt där spelarna slår alla slag, typ The Black Hack eller mitt eget Blod & bly.

Vilket rollspel är det mest intressanta du spelat?

Den yttersta domen. Det var en omtumlande och intensiv upplevelse. Innan dess visste jag inte att man kunde spela rollspel spelare mot spelare, eller med ett sådant fokus på intriger.

Vilket rollspel tycker du andra borde testa?

Troika! för de absurda rollpersonernas skull.

Vilket rollspel har roligast mekanik?

Jag tycker framförallt att det är roligt med variation men om jag måste välja ett spel säger jag The Black Hack eftersom det var där jag först träffade på smarta lösningar som advantage/disadvantage och usage die.

Vilket rollspel stödjer spelledande och äventyrsskrivande bäst?

Svärd & svartkonst har ett lättläst och informativt kapitel om spelledande och äventyrsskrivande utifrån ett OSR-perspektiv.

Vilket är det bästa rollspelsäventyret?

Svårt att välja men jag säger The Isle of Dread. Superkul hexkräl.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
  • Vilket är det bästa rollspel du spelat? För egen del kan inte ett spel (om vi inte pratar om samberättande) vara särskilt bra om det inte också har en bra setting och bra äventyr, men det är ju andra frågor. Så bäst kombination av regler och tema får bli premissen, även om det lite underkänner frågan för bästa borde ju också vara roligast (men det blir det inte då för mig). Och jag ska ha spelat det hyfsat mycket. Star Wars D6 får det bli i så fall. Ska jag också väga in setting och äventyr blir det Mutant Undergångens arvtagare (utmanat av DoD/Konfluxsviten, Symbaroum/Törnetronen och Call of Cthulhu).
  • Vilket är det bästa bordsrollspelet? Bara spelat bordsrollspel så se ovan.
  • Vilket är det bästa för att spela online? Allt annat lika blir det de som har enklast mekanik. Men det finns ju mycket annat som väger in så.
  • Vilket rollspel är det mest intressanta du spelat? Oktoberlandet ärr väldigt intressant med sin konsekventa spelvärldspresentation.
  • Vilket rollspel tycker du andra borde testa? Tja, alla borde testa att spela en riktigt mastig och bra kampanj från början till slut. Så ett spel med en sådan. Tatters of the King till CoC är ett bra val för något som inte är jättelångt.
  • Vilket rollspel har roligast mekanik? Pass, är nog inte tillräckligt intresserad av frågan.
Fler svar kommer...
Fortsättning:
  • Vilket rollspel stödjer spelledande och äventyrsskrivande bäst? Alla spel som erbjuder en engagerande och suggestiv setting, som har öppningar för egna idéer men samtidigt riktlinjer (det vill säga spelvärldskanon) ta spjärn mot. Ett hyfsat fritt regelsystem (som D6 eller BRP) kan nog hjälpa till men är knappast ett krav. Finns inte något enskilt spel som är bäst men ska jag peka på ett ideal rent strukturellt blir det Mutant Undergångens arvtagare.
  • Vilket är det bästa rollspelsäventyret? Oj svårt. Jag börjar med att stryka allt som har färdiga RP, det är en egen kategori. Hm, jag har tidigare påstått att MUA är den bästa svenska kampanjen någonsin så jag får stå för det även om det inte är ett enskilt äventyr.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
  • Vilket är det bästa rollspel du spelat?
Barbarians of Lemuria, WFRP o Svavelvinter
  • Vilket är det bästa bordsrollspelet?
samma
  • Vilket är det bästa för att spela online?
vet ej.
  • Vilket rollspel är det mest intressanta du spelat?
Svavelvinter. mutant,
  • Vilket rollspel tycker du andra borde testa?
Barbarians of Lemuria o svavelvinter o Väsen
  • Vilket rollspel har roligast mekanik?
barbarians of L. Vaesen, Tales from the Loop, Mutant År Noll.
  • Vilket rollspel stödjer spelledande och äventyrsskrivande bäst?
b..., Svavelvinter, Väsen.
  • Vilket är det bästa rollspelsäventyret?
Svavelvinter, Enemy Within, Lovecraft countyscenarion.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
[...] PUNKTLISTA [...]
Vilket är det bästa rollspel du spelat?
Antagligen Mutant År Noll Vanilj, i alla fall om vi ska hålla oss till någorlunda traditionella rollspel. Ska vi börja prata om mer otraditionella grejer är jag ohyggligt förtjust i Microscope. Jag tycker det är för kontextbundet för att säga rakt av.

Vilket är det bästa bordsrollspelet?
Hm. Återigen kontextbundet. För totala nybörjare? År Noll Vanilj, Hjältarnas Tid, eller Supergänget. Beror på vad man vill spela. Själv lyfter jag återigen Microscope, men det ger en för specifik upplevelse för rekommendera rakt av. Allt beror på hur man definierar "bäst".

Vilket är det bästa för att spela online?
Spel som passar för korta sessioner, och inte kräver långa kampanjer. Engångsscenarion är allra lättast, upplever jag. Att behöva korsreferera till spelböcker är nog ännu mer tidsödande online än vid bordet.

Men ska man vara sån, så är väl DnD5E bäst, i och med alla fina verktyg som finns integrerade i Roll20 och sådär.

Vilket rollspel är det mest intressanta du spelat?
Svårt. Tycker nog att alla som vågar ta steget bort från "göra det som alla andra gör" vinner. Mitt första såna var Extraordinary Adventures of Baron Münchhausen. Det var otroligt ögonöppnande.

Vilket rollspel tycker du andra borde testa?
Så många som möjligt. Det är otroligt kul att testa nytt, och det är i nitton fall av tjugo värt det.

Vilket rollspel har roligast mekanik?
Det beror helt på. Just nu är jag djupt förtjust i Dream Askews motor. Enkel, men smidig. Spelledarlöst, där varje spelare kontrollerar både sin RP och en avgränsad del av världen. Du kan göra vad du vill, men för att göra det du är bra på måste du först göra det du är dålig på. Riktigt, riktigt fint. Men jag gillar också sättet Final Girl simulerar en dålig B-slasher från åttiotalet. Eller hur Hjältarnas Tid verkligen känns som det gjorde att spela BRP back in the day, utan att vara i närheten av lika bloatat eller krångligt som Chronopia et al. var.

Vilket rollspel stödjer spelledande och äventyrsskrivande bäst?
Jag älskar spelledartipsen i Kutulu, och hur de är så direkt tillämpningsbara för hur man ska spelleda just Lovecraftsk skräck. Ramar för äventyrsskrivande vet jag inte om jag sett tillräckligt bra någon gång. Tyvärr.

Vilket är det bästa rollspelsäventyret?
Också helt kontextbundet. Men måste jag välja är jag rätt förtjust i Oraklet i Silverägget till Mutant År Noll. En riktigt fin liten äventyrsplats. Annars har jag haft fantastiskt kul med många konventsäventyr till Fallen Reich och Noir. Men det är svårt att sätta fingret på vad som gjort just de scenariona bra. Jag bara hade roligare med dem än med så gott som alla andra scenarion.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Vilket är det bästa rollspel du spelat?
Jag ändrar favoritspel en gång i kvartalet ungefär. Just nu tycker jag att Kopparhavets Hjältar(och de andra Järn-baserade spelen) har bäst regler men att Symbaroum har mest spännande setting och äventyr.

Vilket är det bästa för att spela online?
5e har bäst stöd men generellt sett funkar regellätta spel bäst som inte kräver kartor och minis.

Vilket rollspel är det mest intressanta du spelat?
Kanske Fiasco för det enastående samberättandet. Eller Upsala Sviten för miljön och stämningen.

Vilket rollspel tycker du andra borde testa?
Gammel-DnD, det är ändå allmänbildning.

Vilket rollspel har roligast mekanik?
MYZ har roligast mekanik med tärningspölar och pressning. Kopparhavets Hjältar är roligast med hur karaktärsförbättring funkar. Black Hack är roligast med resurstärningar och advantage/disadvantage.

Vilket rollspel stödjer spelledande och äventyrsskrivande bäst?
Gammel-DnD/OSR, massor av verktyg och tabeller samt en stark DIY-känsla. Rita en karta, slå lite tabeller och du är igång.

Vilket är det bästa rollspelsäventyret?
Det bästa jag läst är nog Törnetronen (det är en kampanj, men ändå).
 
Top