Bästa rollspelen

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Lite nyfiken på vad ni klassar som de bästa rollspelen. Besvara valfria (och mer om ni kommer på):
  • Vilket är det bästa rollspel du spelat?
  • Vilket är det bästa bordsrollspelet?
  • Vilket är det bästa för att spela online?
  • Vilket rollspel är det mest intressanta du spelat?
  • Vilket rollspel tycker du andra borde testa?
  • Vilket rollspel har roligast mekanik?
  • Vilket rollspel stödjer spelledande och äventyrsskrivande bäst?
  • Vilket är det bästa rollspelsäventyret?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Vilket är det bästa rollspel du spelat?
Som spelare har jag starka minnen från Gemini, av alla spel. Men som både spelare och spelledare är det nog friform av olika slag—gärna med lite experimentella premisser—som gett häftigast upplevelser.

Men måste ju nämna Star Wars d6 (1st edition; ingen annan).

Vilket är det bästa bordsrollspelet?
För mig är det framförallt två rollspel som sticker ut för att de utvecklade mig som rollspelare. Överlag tycker jag rollspel är ganska mycket samma-lika när de väl träffar spelbordet, oavsett om de kläs i någon trad-/indie-/osr-/neosmurfmantel.

Men 7th Sea och All Flesh Must Be Eaten har väldigt speciella platser i min bokhylla, av olika anledningar. Även om jag är osäker på hur bra de håller idag. :)

Vilket är det bästa för att spela online?
Av dem jag prövat har D&D 5E så mycket bättre stöd att det lika gärna kunde vara en jämförelse av folkhälsan i modern tid (5E) med folkhälsan på 1300-talet (alla andra rollspel). Det förutsätter ju dock att du vill ha det mer involverade regelspelandet. Annars är ju Miro ett helt fantastiskt verktyg för typ vilket spel som helst. Enda nackdelen med Miro är att det inte går att ha asymmetrisk tillgång till information, mig veterligen.

Vilket rollspel är det mest intressanta du spelat?
Tyckte jättemycket om Microscope och dess höga abstraktionsnivå. Även Ironsworn sticker ut av lite samma skäl, men på andra sätt, och är dessutom ett solorollspel.

Vilket rollspel tycker du andra borde testa?
Efter att @Khan sågade min sötnos vet jag inte om jag vågar tipsa folk om rollspel. Annars vill jag nog mest att folk skall testa att ha fler gruppkonflikter och större delar av plot och Ståry von Plot rotat mellan rollpersoner istället för mellan rollpersoner och spelvärlden/spelledaren. Det öppnar dörren för många helt fantastiska upplevelser.

Vill ju även tipsa om att verkligheten många gånger är en coolare skådeplats än fantastiken.

Vilket rollspel har roligast mekanik?
Stort fan av Star Wars d6-reglerna, men just nu skulle jag hemskt gärna testa Shinobigami eller Dishonored. Båda de spelen gör skitcoola grejer!

Vilket rollspel stödjer spelledande och äventyrsskrivande bäst?
Det här känner jag att det beror helt på vad du faktiskt vill ha ut av dylika tips. Amber Diceless har skitbra tips för sitt spel; Everway har skitbra tips för sitt. Star Wars d6 ger dig en grym bild av matinéaction med stjärnkrigssmak.

Många av de OSR-grejer jag läst har svinbra inspiraitonstabeller och -tips. Typ Yoon-Suin.

En del gamla bortglömda spel, som MasterBook-spelen, har regler för att skapa dynamisk "plot" under spelets gång. I de fallen med hjälp av en kortlek.

Skrômt har en del intressanta verktyg för att fokusera på karaktärsutveckling som riktar sig till både spelare och spelledare.

Allt detta går att se som #badwrongfun med den ingången, men faktum är att de ger bra tips på olika sätt. En klassisk grej är ju att strunta i tips men ge dig en lista böcker att läsa och filmer att se—det har större meriter än en kanske först tror. Du får ut andra saker av Call of Cthulhu om du läser det efter att ha läst massor med Lovecraft liksom.

Vilket är det bästa rollspelsäventyret?
Får kämpa lite mot impulsen att skriva "det finns inga bra rollspelsäventyr!" Ytterst handlar det nog om spelstil.

Jag gillar Coriolis olika äventyr. Inte att spela, men som uttryck för hur spelvärlden fungerar. Äventyren till Degenesis, vad jag läst hittills, fokuserar ovanligt mycket på spelledarpersoner och individer—idén där är att det är människor som driver storys och därför behöver de vara i fokus. Det är också rättså intressant, även om händelseförloppen verkar vara rätt brutalt rälsade metaplotsaker i slutänden.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Svarar lite på dem jag har klara åsikter om:

Det bästa för att spela online är helt klart friform. Allting med regler och formulär och bök blir krångligare på nätet. Att friforma går dock alldeles utmärkt och allt man behöver är en röstkanal. Ska jag välja ett mer specifikt rollspel skulle jag nog säga Lovecraftesque, om jag ska vara blygsam, eller Nerver av stål, om jag inte ska vara det. Båda två har få saker som är svåra att få till online. Inga tärningar kortmekaniker eller annat bökigt.

Det mest intressanta rollspel jag spelat är Prosopopée. Det är spelet som mest fått mig att tänka om när det gäller vad man kan göra i rollspel. Det öppnade verkligen mina ögon och har haft en stor påverkan på allt jag spelat sedan dess.

Roligast mekanik kan nog faktiskt vara AW, i sina bästa stunder. Drag med färdiga listor på vad som kan hända är helt enkelt kul att göra, och att få välja nya drag är ett underhållande sätt att bygga upp sin rollperson. Det är lite meckigt, men vill man ha roligt med mekanik så är det ett bra val. Nobilis är nog också med i tävlan här. Öppna klasser är skitkul, alltså att jag får hitta på vad som helst som min rollpersons domän: Bilar, kärlek, minnen, rollspelsforum, och sedan applicera mekaniken på detta koncept och fundera ut exakt vad det innebär att skapa, manipulera, förstärka och dra ifrån olika delar av min domän. Det är skitkul och kreativt. Kanske till och med roligare än AW, när jag tänker efter.

Spelledande och äventyrsskrivande är ju inte så svårt. Nästan alla bra rollspel är ju spelledarlösa eller i alla fall äventyrslösa, så nästan alla rollspel som är med i den här kategorin är rätt tråkiga. Men Den yttersta domen är det strålande undantaget. Det är inte bara ett skitkul rollspel som har en spelledare, det är också väldigt enkelt att skriva bra äventyr till, eftersom rollpersonernas sanningar fungerar som ledstjärnor. Om jag hittar på sanningarna själv kan jag sitta och fundera ut olika sanningar som är i konflikt med varandra, och om jag spelleder för rollpersoner som spelarna gjort själva så kan jag hitta på situationer som driver deras sanningar i konflikt med varandra. Och när sanningar kommer i konflikt med varandra blir det automatiskt bra drama.

Hm, jag tar "spel som andra borde testa" för 500 kronor, också. Många kandidater här, och nog många av dem jag redan nämnt. Prospopopée öppnade som sagt mina ögon, och Lovecraftesque är också ett välgjort spel som är annorlunda på ett sätt som jag tror vore väldigt upplysande för dem som inte kommit i kontakt med liknande spel innan. Jag tar nog Nerver av stål, dock, för det har bitar av båda dessa spel, så jag tror att det kan ge mycket inspiration.

Bästa rollspelsäventyret är Montsegur 1244, om vi räknar det som ett äventyr. Gör vi det inte är det nog något till DYD, som till exempel Söndrade vi falla.
 
Last edited:

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
  • Vilket är det bästa rollspel du spelat?
Svårt att säga att ett spel varit bra. Det är snarast gruppen eller situationen som gör det.
  • Vilket är det bästa bordsrollspelet?
Enligt vilka kriterier? Det som sålt mest? Dår är det D&D eller Drakar och Demoner här hemma i Sverige. Vilket är det mest inflytelserika? Det beror på kontext. Vilket är det mest välskrivna? Det mest välskrivna jag läst är Unknown Armies 2nd ed.
  • Vilket är det bästa för att spela online?
Personligen gillar jag inte VTT så mycket, så jag skulle säga alla som inte kräver sånt. Men, jag har haft mycket kul med Savage Worlds på just en sådan platform.
  • Vilket rollspel är det mest intressanta du spelat?
Intressant är svårt att definiera. Fate är det mest annorlunda spel jag spelat. Det har spelmekanik som är väldigt påtaglig hela tiden, och bygger på väldigt annorlunda koncept än många traditionella spel. Det spel som fått mig att bli mest yr i huvudet och mest ögonöppnande om vad rollspel kan vara är Dogs in the Vineyard.
  • Vilket rollspel tycker du andra borde testa?
Dogs in the Vineyard
  • Vilket rollspel har roligast mekanik?
Jag tycker Legends of the Wulin, Weapons of the Gods har ett jättskoj system. Det verkar mycket bättre i bokform än vid spelbordet dock. Rolig mekanik ger dock inget i sig självt. Driver mekaniken fram en spelstil som i Fate? Är systemet transparent så man kan låta det flyta på utan att komma ivägen som BRP, där man enkelt uppskattar en procentchans?
  • Vilket rollspel stödjer spelledande och äventyrsskrivande bäst?
Alla där du har en tydlig "core activity" som säger vad man gör i världen. Bra motexempel, Mage: The Awakening och GURPS Transhuman Space.
  • Vilket är det bästa rollspelsäventyret?
Det som fått dig och dina medspelare att känna att ni för ett tag var i en annan värld.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
  • Vilket är det bästa rollspel du spelat?
Det här var svårare än vad jag trodde. Jag tolkar frågan som "bästa rollspelsregler för att passa till spelets idé" och då är jag väldigt nöjd med Kult. Med mörka hemligheter och mental balans lyckas spelet tydligt förmedla vad det handlar om. Men på andraplats kommer föga förvånande d20 Modern. Det har verkligen skavanker, men jag gillar det för att det så enkelt låter mig spela ut situationer. Mekaniken är inte felfri men kommer så nära jag kan önska, med en bra blandning av player skill och system mastery. På tredjeplats vill jag placera Call of Cthulhu.
  • Vilket är det bästa bordsrollspelet?
Se ovan. Jag har ingen erfarenhet av andra typer av rollspel.
  • Vilket är det bästa för att spela online?
Svårt att svara på, men jag gillar nog mer "pratiga" spel än hexrutor och minis när vi spelar online. mina grupper som jag spelar med över nätet har varit jättebra, men jag tycker att online-formatet är rätt svårt.
  • Vilket rollspel är det mest intressanta du spelat?
Vad är egentligen "intressant som fenomen i sig"? Jag vill ha följande:

En hel del system mastery/dataspelskänsla när vi gör rollpersoner. Det är kul att "bygga gubbe!". Man ska kunna hitta fördelar i tex val av färdigheter/feats etc. Jag är fortfarande något av en min-maxare, men tycker å andra sidan att det ska finnas fler sätt att "maxa" på än bara genom att bygga en slåssa-gubbe.

OK, om vi med "intressant menar "Bra metaplot, spännande mysterier, intressanta miljöer med mycket att undersöka som SL har förberett" då tycker jag att många rollspel är bra. Det är alltså vare sig en fråga om setting eller regler, utan hur vi spelar rollspel.

Realism och simulationism är inte så viktigt för mig. Alls. Jag har oerhört svårt för culture gaming. Tyvärr. Blir inte imponerad av att andra spelare "kan" spelvärlden i detalj, bara uttråkad. Diskussioner kring huruvida man kan simma i plåtrustning, eller om den Thargiska Bredklingan borde göra mer skada än det Hesapiska Björnspjutet ger mig huvudvärk. "Kan vi inte bara spela ett spel en stund och se om vi lyckas levla?" vill jag säga.

Narrativism gör mig rastlös. Jag blir stirrig av att folk säger saker som "VI skriver ju en berättelse tillsammans!". Jag vill svara med att "VI spelar ett äventyr, det ska bli kul att se om vi klarar det! Och OM vi gör det kan det bli en rätt maffig berättelse, vi får väl se!"
  • Vilket rollspel tycker du andra borde testa?
d20 Modern, rakt av. Modda eller ta bort sånt som är uppenbart skevt (Wealth, vissa feats, inflationen i sprängmedel, ...)
  • Vilket rollspel har roligast mekanik?
3,5/d20. Många rollspelare som har mer förfinad smak än jag värdesätter mekanik, men för mig är detaljerad mekanik bara en distraktion. Nya Neotech är ett bra exempel på ett fantastiskt spel med för mycket detaljer för att jag ska fatta hur det ska spelas. Men bra mekanik har det!
  • Vilket rollspel stödjer spelledande och äventyrsskrivande bäst?
3,5/d20 eller klassiskt BRP (typ Call of Cthuhu) tycker jag. 3,5:an går att jobba med: Red Hand of Doom är ett det bästa exemplet på bra äventyr. Sedan borde Svärdets sång mm vara bra, men det fastnar lite på metaregler kring "slå läger" mm.
  • Vilket är det bästa rollspelsäventyret?
Min senaste favorit är Bittermarken. Jag gillar Den Femte Konfluxen och Red Hand of Doom, men jag skulle verkligen behöva läsa fler äventyr. Korpens klagan verkar lovande, men det verkar bero väldigt mycket på SL och jag är bortskämd med en väldigt duktig och lyhörd sådan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
  • Vilket är det bästa rollspel du spelat?
Det spel där jag verkligen kan säga att det var spelet som lyfte och inte spelgruppen bör vara antingen Mouse Guard eller Solar System. Men den setting jag har haft roligast med är Trakorien, Mutantskandien och Ereb/Kopparhavet. Så Svavelvinter kanske?
  • Vilket är det bästa bordsrollspelet?
Finns ju galet många kriterier men jag brukar ju säga att om jag bara får spela ett enda spel resten av mitt liv så blir det nog Burning Wheel.
  • Vilket är det bästa för att spela online?
Från vad jag har hört, D&D eller någon OSR-klon.
  • Vilket rollspel är det mest intressanta du spelat?
Bliss Stage, kanske?
  • Vilket rollspel tycker du andra borde testa?
Vanligt svenskt jävla rollspel, typ Hjältarnas Tid.
  • Vilket rollspel har roligast mekanik?
Mouse Guard/Burning Wheel.
  • Vilket rollspel stödjer spelledande och äventyrsskrivande bäst?
Mutant År Noll ligger bra till. En bra mix av hexcrawl, sandlåda och metaplott. Inkl en hel del konkreta tips.
  • Vilket är det bästa rollspelsäventyret?
Något av deläventyren till Undergångens arvtagare, antagligen Huvudjägarna (del 1 i Pirit: DIK)
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Kul att se hur redan på några få postningar syns trender och tydlig divergering.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
  • Vilket är det bästa rollspel du spelat? För egen del kan inte ett spel (om vi inte pratar om samberättande) vara särskilt bra om det inte också har en bra setting och bra äventyr, men det är ju andra frågor. Så bäst kombination av regler och tema får bli premissen, även om det lite underkänner frågan för bästa borde ju också vara roligast (men det blir det inte då för mig). Och jag ska ha spelat det hyfsat mycket. Star Wars D6 får det bli i så fall. Ska jag också väga in setting och äventyr blir det Mutant Undergångens arvtagare (utmanat av DoD/Konfluxsviten, Symbaroum/Törnetronen och Call of Cthulhu).
  • Vilket är det bästa bordsrollspelet? Bara spelat bordsrollspel så se ovan.
  • Vilket är det bästa för att spela online? Allt annat lika blir det de som har enklast mekanik. Men det finns ju mycket annat som väger in så.
  • Vilket rollspel är det mest intressanta du spelat? Oktoberlandet ärr väldigt intressant med sin konsekventa spelvärldspresentation.
  • Vilket rollspel tycker du andra borde testa? Tja, alla borde testa att spela en riktigt mastig och bra kampanj från början till slut. Så ett spel med en sådan. Tatters of the King till CoC är ett bra val för något som inte är jättelångt.
  • Vilket rollspel har roligast mekanik? Pass, är nog inte tillräckligt intresserad av frågan.
Fler svar kommer...
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Vad som är bäst beror ju på i vilket avseende:
Bäst skrivet: Oktoberlandet och Tribe 8
Mest fascinerande världsbygge: KULT och Tribe 8
Mest underhållande att faktiskt spela: Over the Edge (2nd ed) och Unknown Armies
Bäst regelsystem: Whitehack (för fantasy) och Cthulhu Dark (för skräck)
Mest nydanande de senaste åren för sin genre: Barkhäxan (skräck) och Mörk Borg (fantasy)
Det vi alltid återvänder till: våra egna hemmabyggda världar och kampanjer
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Vilket är det bästa rollspel du spelat?
Om man i rollspel lägger in system, äventyr och värld. Pendragon och VtM är de två spel jag spelat mest, men bägge lider av stora problem med systemen, så där är det roliga i hur man skapar äventyr och hur världen är. Bäst system i meningen funkar som designat är förmodligen DnD5. Vinnaren för mig blir BECMI, där jag tycker att alla bitar faller på plats nästan perfekt.

Vilket rollspel är det mest intressanta du spelat?
Svavelvinter vidgade mina vyer och är väldigt välskrivet.

Vilket rollspel tycker du andra borde testa?
DnD5 är störst och det var i alla fall ett tungt skäl för mig att plocka upp det: jag vill ha en åsikt och kunskap om det.

Vilket rollspel stödjer spelledande och äventyrsskrivande bäst?
Trail of Cthulhu och Kutulu, tror jag.

OSR är inte ett spel, men om man vill spela OSR finns det otroligt mycket bra bloggposter om hyr man ska spela det.

Vilket är det bästa rollspelsäventyret?
Döda Skogen är min favorit. Några av de gamla 90-talsäventyren till Pendragon är också väldigt bra.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Vilket är det bästa rollspel du spelat
Järn. Oklart i vilken mån det var spelets förtjänst, men det gav oss bästa spelupplevelsen.


Vilket är det bästa för att spela online?
Inte enorm erfarenhet här, men D&D5E var ingen höjdare, verkar kräva massa verktyg för att fungera. Tror att Whitehack var det som fungerade bäst för oss.


Vilket rollspel är det mest intressanta du spelat?
Gemini var intressant för oss ur många hänseenden. Världen var både så unik och samtidigt inte. Vi försökte förstå oss på den på ett sätt som vi aldrig gör idag. Jag är inte säker på om det egentligen ens gick att spela.


Vilket rollspel tycker du andra borde testa?
Suldokar's wake. Sedan får man berätta för mig om det är så genialt som det ser ut! (Jag har alltså inte spelat det själv. Än.)


Vilket rollspel har roligast mekanik?
Lite beroende på humör, men Noir kanske! Jag är egentligen inte säker på att jag tycker att mekaniker ska vara roliga.


Vilket rollspel stödjer spelledande och äventyrsskrivande bäst?
Jag tänker nog svara Svärdets sång här på äventyrsskrivandet. Det är enkelt att konstruera för att det har en så tydlig mall och uppmuntras att vara relativt fristående. Det är enkelt att använda för vilka grupper som helst, eftersom man bara sätter ut den på kartan, låter någon berätta om sägnen och kör.

Bäst på att stödja spelledande skulle kunna vara Nordiska väsen (men nu har jag bara läst det och inte spelat).
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
  • Vilket är det bästa rollspel du spelat?
  • Vilket är det bästa bordsrollspelet?
  • Vilket är det bästa för att spela online?
  • Vilket rollspel är det mest intressanta du spelat?
  • Vilket rollspel tycker du andra borde testa?
  • Vilket rollspel har roligast mekanik?
  • Vilket rollspel stödjer spelledande och äventyrsskrivande bäst?
  • Vilket är det bästa rollspelsäventyret?

Vet inte vad som är skillnaden i de två första frågorna.

Det bästa rollspelet är för min smak, Advanced Dungeons & Dragons 2nd edition. Dess regler ligger på rätt nivå och det finns gott om extramaterial vid behov.

Jag vet inte vad som är bäst för att spela online. Det borde bero på hur man spelar online. Via forum, via röst, via webcam, via en etablerad Virtual Tabletop. Kör man färdiga äventyr, egna, osv. Vill man betala mer för att få färdiggjort stöd, eller vill man kunna klara sig med det man redan har i pappersform? Enklast är förstås fullständig friform.

Intressantaste rollspel jag spelat? Jag gillar verkligen världen i Numenera, men det är avhängigt om det faktiskt finns information om de olika åldrarna för om det enbart är weird så kommer jag inte gilla det i längden.

Vilket rollspel bör andra testa? Ingen rekommendation utan bara testa de man är nyfiken på vare sig det är en premiss, ett system, en värld, eller rollspels historiska utveckling. Testar man en bred av system och systemlöst så kan man komma närmare det perfekta spelet för en själv tror jag.

Inget spel har rolig mekanik. Min upplevelse är att mekanik utanför grundläggande som "slå för att göra något" bara drar ut på tiden, eller lägger till komplexitet som inte behövs, eller blir för speligt.

Jag vet inte vilket spel som stöder spelledande och äventyrsskrivande bäst. Av de spel jag är bekant med så har AD&D 2nd Ed mest material för det. Jag minns WEGs Star Wars och TORG som väldigt bra. Idag kanske man måste säga bra för sin tid.

Jag vet inte vilket som är det bästa rollspelsäventyret. Av de jag spelat så har följande äventyr getts 4/5 i betyg av mig efter att ha spelat det: Temple of Elemental Evil til AD&D 1st Ed. Tantras och Waterdeep till AD&D 1st eller 2nd ed. Adventure with no name till Tales from the Floating Vagabond. Men betyget är mer än reflektion av nöjet under spel än att något i själva äventyret är bättre än något annat.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Kan du inte berätta mer om detta, vad är det för äventyr och varför är det så bra?
Matthew Colville gör det här:

Men jag tycker att RHoD är bra för att:
Det är spännande att behöva förhålla sig till en tänkande och planerande fiende

Det är episkt och har en metaplot!

Jag älskar hur det går från att vara "Jaha, lite busiga hobgoblins som...HJÄLP AKTA SPRING FÖR LIVET DOMEDAGEN ÄR HÄR!"

Väldigt bra planerade encounters.

Inte bara strid, en hel del kluriga saker att "räkna ut" som spelare. Bl a en bas som man ska angripa men som ligger i vatten, vilket försvårar.

Man får slåss mot drakar.

Allt sitter ihop med storpolitik, vilket kräver att spelarna (i slutet på äventyret) både är taktiska och klarar av att hantera mäktiga politiker.

Mest av allt för att RHoD visar på att ett 3.5 äventyr inte bara behöver handla om att slåss.

@Skarpskytten har du spelat det? Vad tycker du?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Matthew Colville gör det här:

Men jag tycker att RHoD är bra för att:
Det är spännande att behöva förhålla sig till en tänkande och planerande fiende

Det är episkt och har en metaplot!

Jag älskar hur det går från att vara "Jaha, lite busiga hobgoblins som...HJÄLP AKTA SPRING FÖR LIVET DOMEDAGEN ÄR HÄR!"

Väldigt bra planerade encounters.

Inte bara strid, en hel del kluriga saker att "räkna ut" som spelare. Bl a en bas som man ska angripa men som ligger i vatten, vilket försvårar.

Man får slåss mot drakar.

Allt sitter ihop med storpolitik, vilket kräver att spelarna (i slutet på äventyret) både är taktiska och klarar av att hantera mäktiga politiker.

Mest av allt för att RHoD visar på att ett 3.5 äventyr inte bara behöver handla om att slåss.

@Skarpskytten har du spelat det? Vad tycker du?
Nej, jag har hört namnet men visste inte ens att det var ett äventyr till DnD.

Låter coolt. Varför gör inte Wizards sånt till DnD5?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Vilket är det bästa rollspel du spelat?
Rotsystem Jag vet inte riktigt. Mutant Chronicles? Jag tycker generellt att när man väl spelar så handlar så ynkligt lite om själva spelet, och så himla mycket om SL och äventyr. Det är nästan så att man kan ignorera själva "vilket spel"-biten, tycker jag. Den spelar som inte så stor roll, utom i vissa fall då spelen aktivt lägger sig i vägen genom plottrig och/eller dålig regelmekanik.

Vilket är det bästa bordsrollspelet?
Rotsystem D&D, obviously. Det spelas ju av flest, då måste det väl vara bäst också? Annars skulle väl inte så många spela det. =D

Vilket är det bästa för att spela online?
Rotsystem Ingen aning. Något som är särskilt anpassat för det, tänker jag mig? Kör man via Roll20 eller så, så lär ju brädspeliga spel kanske funka bäst, eftersom så stor del av interaktionen kan återskapas. Men om man vill köra spel som inte har så mycket visuella komponenter utan mycket av interaktionen ligger kring bordet har jag ingen aning.

Vilket rollspel är det mest intressanta du spelat?
Rotsystem Av de jag faktiskt spelat så… Hm. Jag tyckte att Masks var rätt intressant även om min upplevelse just där och då inte riktigt blev den bästa. Annars har ju jag spelat rätt få spel egentligen, framför allt om man bara räknar såna som är liksom släppta och går att hittas av nån annan. Annars får jag nog säga friformskampanjen Kampanjen – en superhjälte-såpas-kampanj jag var med och spelade i i typ 15 år eller nåt.

Vilket rollspel tycker du andra borde testa?
Rotsystem Mutant City Blues, tror jag.

Vilket rollspel har roligast mekanik?
Rotsystem Jag vet inte, det är en konstig fråga. "Vilken sorts bajs smakar bäst", liksom. "Mekanik" och "roligt" går inte riktigt ihop för mig.

Vilket rollspel stödjer spelledande och äventyrsskrivande bäst?
Rotsystem Agency Null State More than Human Bra fråga. Jag gillar hur Ur Arselklotet och Flodskörden gör det. Även nya Oktoberlandet har rätt dugliga tekniker. Delta Green var helt okej.

Vilket är det bästa rollspelsäventyret?
Tatters of the King, del 1.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Varför gör inte Wizards sånt till DnD5?
Därför att det är lättare att konvertera en knippe äventyr från tidigare upplagor, hitta på en flortunn tematisk koppling mellan dem, slänga in lite regler för skeppsstrid som ingen speltestat, och sedan ta ledigt. :sneaky:
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Därför att det är lättare att konvertera en knippe äventyr från tidigare upplagor, hitta på en flortunn tematisk koppling mellan dem, slänga in lite regler för skeppsstrid som ingen speltestat, och sedan ta ledigt. :sneaky:
Men, du får det att låta som att Wizards jobb är att tjäna pengar, inte göra bra stuff åt folket!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Vilket är det bästa rollspel du spelat?
Symbaroum, bl.a. för att det finns en harmoni mellan regler, setting och illustrationer och för djupet.

Vilket är det bästa bordsrollspelet?
Jag väljer att omtolka frågan till "rollspelsliknande brädspel" och svarar Mansions of Madness.

Vilket är det bästa för att spela online?
Call of Cthulhu har funkat väldigt bra, både på Roll20 och på Foundry VTT. Jag har valt att köra med många bilder och handouts för att förmedla hur 1920-talet såg ut. Visst hade det funkat även IRL men nu kan jag dessutom söka efter nya bilder och fakta vid behov utan att behöva ta en paus i spelandet.

Vilket rollspel är det mest intressanta du spelat?
Oktoberlandet är väldigt intressant, men det har jag inte spelat än. Svaret får bli Symbaroum för världsbygget och Call of Cthulhu för att det är så kul att utforska både 1920-talet och Cthulhu-myten.

Vilket rollspel tycker du andra borde testa?
Tails of Equestria. Alla borde testa att spela ponny någon gång i livet! =)

Vilket rollspel har roligast mekanik?
Jag gillar PbtA och Fate i teorin och det blir roligt om alla omfamnar mekaniken till fullo. Men det är lätt att det inte blir ett dugg roligt. Jag är kluven, med andra ord.

Vilket rollspel stödjer spelledande och äventyrsskrivande bäst?
Svärdets sång och även andra År noll-spel känns som att de är byggda för att stötta spelledaren och i praktiken generera äventyr.

Vilket är det bästa rollspelsäventyret?
Tjurmannen från Kungsskär (Call of Cthulhu Sverige)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Därför att det är lättare att konvertera en knippe äventyr från tidigare upplagor, hitta på en flortunn tematisk koppling mellan dem, slänga in lite regler för skeppsstrid som ingen speltestat, och sedan ta ledigt. :sneaky:
Med tanke på att detta har gjorts i en enda produkt känns det väldigt osjysst att peka ut det på de sättet. De övriga äventyren är alla nya.
 
Top