Nekromanti bästa rollspelen att läsa?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Poners att man vill köpa rollspel eller rollspelmoduler bara för att läsa men inte för att spela. Vad är då det mest läsvärda att införskaffa?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Om du gillar Granströms konfluxsvit så är världsboken till spelet "svavelvinter" ett bra tips
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Om du gillar bokserien Dresden Files, så är Dresden Files-rollspelet väldigt roligt att läsa. Konceptet är att en av bifigurerna i böckerna skriver rollspelet som en dold manual för hur världen egentligen fungerar (på samma sätt som Bram Stokers "Dracula" var skriven för att lära folk hur man dödar en viss sorts vampyrer), och spelet är hans beta-version som han har lämnat till Harry och Skallen Bob som skriver en massa marginalanteckningar överallt.

För att titta på något äldre: originalboxen till Dark Sun bestod av två primära böcker plus lite lull-lull (intro-novell, äventyr, och sånt). Den ena av de primära böckerna var regler, och som sådana ganska torra. Men den andra var en världsbeskrivning, gjord som något som skrivits i själva settingen, och den berättar både i allmänna ordalag om världen och i form av anekdoter som den tänkta författaren själv varit med om.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Både Old World Bestiary och Children of the Horned Rat till Warhammer 2nd innehåller roliga sjok med in game beskrivningar ur olika perspektiv.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
Oktoberlandet är väldigt bra läsning. Nästa all information om världen är skriven "från" världen. Så istället för ett stat block om de olika raserna så får man läsa ett obduktionsprotokoll osv
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Secrets of the Covenants till Vampire the Requiem 2ed. Det är i fiktionen dokument från de olika Vampyriska maktgrupperna. Vi har ett Vampire fanzine, intervjuer, en dagbok med mera. Det är kul Vampire fiktion med mycket stämning och snygga bilder.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Tant Ragnar;n290572 said:
En bok som jag förvisso inte läst själv, men är väldigt sugen på är "the nazi occult" till GURPS.

https://www.bokus.com/bok/9781780965987/the-nazi-occult/

Anledningen att jag vill läsa den är att jag vet att författaren är en bokmal av stora mått, och har själv sagt att boken är typ 80% fakta rakt av, och 20% hittepå.
Ehh, den är inte till GURPS. Den är inte till något spel.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Bolongo;n290573 said:
Ehh, den är inte till GURPS. Den är inte till något spel.
Huh. Det har du helt rätt i. Fick för mig att de sa att det var ett tillbehör till GURPS då de pratade om den på podden. Måste ha blandat ihop med något annat.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Lemur;n290569 said:
Oktoberlandet är väldigt bra läsning. Nästa all information om världen är skriven "från" världen. Så istället för ett stat block om de olika raserna så får man läsa ett obduktionsprotokoll osv
Dessutom finns det boken "Lintovaffären" som är en spännande berättelse som samtidigt ger ännu mer av världen.

Sen är ju frågan vilken behållning du vill ha utifrån ditt läsande. Vill du läsa intressanta regelmekaniker, världsbeskrivning eller ett spännande äventyr?

För en bra kampanj rekommenderar jag MUA-sviten. Dels tycker jag kampanjböckerna i sig är helt grymma, men dessutom finns det ju fantastiska spelrapporter gjorde (t.ex. "Den vilda jakten på gryningen" och "Skrot svett och tårar").

Själv har jag läst "Emissarien som försvann" till Coriolis nu på semestern och blev vansinnigt sugen på att spelleda det trots att jag egentligen inte ens gillar rymd-sci-fi.

Även Järnringens Symbaroum-kampanj Törnetronen är bra läsning.

Vill man läsa regelböcker så gillar jag det mesta Fria Ligan har släppt (Svavelvinter, Mutant År Noll, Coriolis, Ur Varselklotet, Oktoberlandet m.fl). Har läste en hel del indie-spel på PDF nu i sommar, men lite svårt att rekommendera utifrån att jag inte vet vad du är ute efter.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Eclipse phase innehåller många frågor kring mänskligheten, vår moral och vårt samhälle på ett roligt och tillspetsat vis. Hur skulle t.ex ett samhälle utan pengar fungera? Vad är en person? Hur är etiskt att agera mot någon som du kan hävda inte finns? Bad händer med en människa som inte kan dö? Osv. Klassiska sci-fi frågor men uppdaterade till den digitala tidsåldern. Är du inte bekant med transhumanismen är det en utmärkt ingång, och är du bekant med begreppet är det ändå bra läsning. Dessutom finns pdfer gratis och lagligt på nätet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,546
Location
Fallen Umber
Veins of the Earth, som är en underjordsmodul till Lamentations of the Flame Princess, utgörs till ungefär hälften av varelsebeskrivningar som i det närmaste är väldigt välskriven prosalyrik. Högst underhållande.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Var inte Clanbook: Malkavian rätt cool? Skriven som av någon med ganska stora mentala problem. Jag vill minnas att det funkade rätt bra och skapade en jobbig, paranoid stämning.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Night's Black Agents är kanske den nyttigaste rollspelsboken jag läst. Det finns så mycket information om hur man bygger en bra konspiration/thriller kampanj.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,461
Location
Stockholm
Cyberpunk 2013 är rätt kul, i och med att den har så tydlig "attityd". Ett bra exempel på hur tilltal och ton förstärker kampanjvärlden.
 

Örnie

Veteran
Joined
5 Jun 2017
Messages
11
Även gamla Castle Falkenstein är kul att läsa tack vare att in-game-perspektivet är nästan 100%: ingenjören Tom Olam (som naturligtvis också är rollspelare) transporteras från vår egen värld till Castle Falkensteins steampunk-värld, upplever en massa äventyr där, och bestämmer sig sedan för att skriva ett rollspel som handlar om den världen, och det är Castle Falkenstein.

Kul replikväxlingar i boken om att det är omöjligt att använda tärningar för att ordna slumpmoment i CF eftersom tärningar ses som ett vulgärt hasard-verktyg, så Tom Olam får skapa ett system som bygger på en kortlek istället då det är mer respektabelt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Dimfrost;n290584 said:
Veins of the Earth, som är en underjordsmodul till Lamentations of the Flame Princess, utgörs till ungefär hälften av varelsebeskrivningar som i det närmaste är väldigt välskriven prosalyrik. Högst underhållande.

Stor +1 på denna, och för den delen en hel drös med böcker till Lamentations of the Flame Princess. Kan särskilt rekommendera Vornheim, Frostbitten and Mutilated och Death Frost Doom. Har egentligen inte läst tillbehör till något rollspel som varit lika välskrivna och underhållande som de till LotFP. Slår det mesta i hobbyn med hästlängder.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Vitulv;n290634 said:
Stor +1 på denna, och för den delen en hel drös med böcker till Lamentations of the Flame Princess. Kan särskilt rekommendera Vornheim, Frostbitten and Mutilated och Death Frost Doom. Har egentligen inte läst tillbehör till något rollspel som varit lika välskrivna och underhållande som de till LotFP. Slår det mesta i hobbyn med hästlängder.
Gillade A Red and Pleasant Land får jag säga! Rackarns grann bok oxå.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Dark Heresy. Den är sprängfylld med små bitar av info och jag upptäcker nya varje gång jag bläddrar i den.
 
Top