Nekromanti bästa rollspelen att läsa?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Agone – jag blev väldigt inspirerad när jag läste spelet. Min hjärna satte igång direkt. Tråkigt D&D-liknande system dock, vilket gjorde att jag aldrig spelade spelet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Jag har aldrig läst en dåligt text från någon av våra forumiter Afert och Krille. De skriver effektivt, begripligt och elegant på samma gång. Det ser kanske inte märkvärdigt ut, men det de gör i sina rollspelstexter är mycket, mycket svårt.

Världsbeskrivningen i Fantasy! är troligen den bästa rollspelstext jag någonsin läst, näst efter Trakorienmodulen till Drakar och Demoner Expert (synd att Granström inte skriver romaner som är lika bra och roliga, han var mycket bättre på att skriva på 80-talet än idag; eller så skriver han medvetet "dåligt" som HPL).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Svärdets Sång är absolut läsvärt än så länge! Nu har jag så klart bara PDF:erna men jag brukar tröttna ganska fort, men jag har läst en hel del. De fysiska böckerna blir nog betydligt bättre (för mig, att läsa).

Annars tycker jag fortfarande att Zonernas Zoologi är den bästa modulen. Och Oktoberlandet bör man verkligen inte missa. Sannolikt av de mest läsvärda rollspelen någonsin, även internationellt.

För lite retroläsning så är Berlin 2089 riktigt bra!

Men det finns ju så många...
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
Måns;n291514 said:
Annars tycker jag fortfarande att Zonernas Zoologi är den bästa modulen. Och Oktoberlandet bör man verkligen inte missa. Sannolikt av de mest läsvärda rollspelen någonsin, även internationellt.
+1 på Oktoberlandet
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag blir ju framförallt inspirerad av -koncept-. God prosa är också berömvärt och viktigt, det är alldeles för låga krav på rollspelsförfattares skrivförmåga, men det som verkligen är givande läsning för mig är texter fulla av idéer så koola att jag aldrig hade fått dem själv. Det är trots allt det rollspel gör allra bäst. Jag kan tyvärr inte komma på en enda rollspelsmodul som kombinerar verkligt god prosa med verkligt coola koncept (möjligtvis nån bortglömd gammal WoD-bok).

Ur den bemärkelsen är många gamla moduler till Vampire och Vampire - Kindred of the East väldigt läsvärda, till exempel Constantinople by Night, Blood Sacrifice, Gehenna och The Thousand Hells. Andra rollspelsböcker med exceptionellt hög kvalitét på koncepten är Veins of the Earth och A Red and Pleasant Land till LotFP, Thalamur, Tiraker och Alver - Förbannelsens folk till Eon, och världsbeskrivningen i grundboken till DoD Chronopia. FFGs Star Wars-moduler har däremot ofta besvikande mediokra koncept, givet vilken underbart färgstark setting de har till sitt förfogande.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Castle Falkenstein, Oktoberlandet och Beckett's Jyhad Diary till Vampire toppar listan just nu. (Och Anarch-boken, men den är inte ute än.)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Skarpskytten;n291513 said:
Jag har aldrig läst en dåligt text från någon av våra forumiter Afert och Krille. De skriver effektivt, begripligt och elegant på samma gång. Det ser kanske inte märkvärdigt ut, men det de gör i sina rollspelstexter är mycket, mycket svårt.

Världsbeskrivningen i Fantasy! är troligen den bästa rollspelstext jag någonsin läst, näst efter Trakorienmodulen till Drakar och Demoner Expert (synd att Granström inte skriver romaner som är lika bra och roliga, han var mycket bättre på att skriva på 80-talet än idag; eller så skriver han medvetet "dåligt" som HPL).
Oj, tack så mycket! Kul att höra!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Skarpskytten;n291513 said:
(synd att Granström inte skriver romaner som är lika bra och roliga, han var mycket bättre på att skriva på 80-talet än idag; eller så skriver han medvetet "dåligt" som HPL).
Konfluxsviten är lätt det bästa jag läst. Är helt oförstående till kritiken...
 
Top