Bästa nybörjarspelet?

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Jag tror egenkligen inte det finns något spel som är rätt start spel för alla.
Men visst kan man prata om spel som förmodligen är bra start punkt för många.

Jag tror att det viktigaste är att det är ett spel borde den som introducerar och den som är ny tycker låter kul att testa tillsammans.
Så länge alla vill testa spelet och ge det en ärlig chans tror jag nästan alla spel kan vara det bästa nybörjarespelet för olika grupper.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,513
Location
Göteborg
Jag skulle valt Ur varselklotet för 18-60-åringar. Premissen är lätt att förklara och många har sett Stålenhags bilder. Och vem gillar inte 1980-talet?

Eftersom jag just nu layoutar de sista sidorna av mitt och @Skymning s solospel, så funderar jag också på hur många som börjar sitt spelande på egen hand. Fighting Fantasy och Ensamma vargen introducerade många till rollspeltänket under 1980- och 1990-talet. Men med Mythic GM Emulator - som kom för typ 10 år sedan - kan man spela solo på ett friare och mer rollspeligt sätt. Undrar hur vanligt det är?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,948
Location
Örebro
Svärdets sång fungerade riktigt bra när jag som erfaren spelade med nybörjar, samma med castle & crusaders. Men annars skulle jag nog kika på CoC för att det känns som att vem som helst kan greppa vår egen värld, även i en historisk kontext, och även greppa procent som chans för att lyckas.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
Att man gillar spelvärlden tycker jag är viktigast. Det trumfar pedagogiska regler.

Så länge spelledaren har erfarenhet och kan spelet så behöver ingen annan kunna någonting. Spelledaren måste nog anpassa sig om de andra är fullständiga nybörjare, men det måste man ändå.

Är hela gänget nybörjare och inte har någon speciell preferens om spel så skulle jag tipsa om Hjältarnas Tid. Enkla - men ändå hjälpande - regler, standardfantasy, skrivet på svenska och mycket pedagogiskt och lättillgängligt presenterat.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
jag saknar erfarenhet med andra spel så en jämförelse kan jag inte göra, men kan säga som en nybörjare så är HT hands down extremt bra i pedagogi att lära sig med, och sedan utveckla med KH för världsbygge/politik.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,549
... De fördömda ...
Min erfarenhet är att De fördöma fungerar utmärkt för nybörjare. Det brukar inte krävas någon närmare förklaring av "västern med övernaturliga inslag". Det tar kanske tjugo minuter att göra rollpersoner och förklara reglerna. Rollpersonerna har sex egenskaper plus tålighet, turpoäng och en talang så det är inte mycket för spelarna att hålla reda på. Talang och personlig utrustning brukar också fungera bra som inspiration till karaktärerna. Tärningsmekaniken är okomplicerad och kräver ytterst lite räknande. Vad som krävs är däremot en spelledare som har läst reglerna och förberett ett äventyr. De fördömda är av uppenbara skäl inte ett spel för folk som är helt ointresserade av västern. Efter att ha spelat med mina syskonbarn kan jag dock intyga att det passar oväntat bra för små tjejer som gillar hästar. :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,012
Det är lätt att gå i fällan att tro att enklare är bättre. Men det beror helt och hållet på personerna i fråga. En del går igång på en tjock regelbok, även om det är lite svårare att sätta sig in i.
Det kan också vara enklare att spela något regeltätt och strukturerat, där man i alla fall kan interagera med reglerna om inte annat, än något väldigt löst eller friformigt som kräver att spelarna är på (vilket vare sig nybörjare eller erfarna nödvändigtvis är).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Som några varit inne på redan så finns det nog inget spel som generellt är bäst för alla nybörjare. Vi hade med oss en kompis barn (ca 8år) när vi spelade Svavelvinter RPG och han hade t.ex. inga problem att greppa det.

Jag har spelat Svärdets Sång med två av mina egna barn som då var 9 och 7. Det var inga problem heller.

Om vi istället snackar om att introducera vuxna så är jag ärligt talat inte säker på att jag spelat med någon som inte spelat innan (bortsett de som började samtidigt som jag själv i mitten på 80-talet).

Generellt skulle jag säga att enklare regler är en feature när man introducerar rollspel. Det man vill förmedla är ju inte en regelmässig mattelektion utan spännande berättelse, frihet i spel (på ett helt annat sätt än de flesta andra sorters spel) och interaktionen mellan spelare <> spelare och spelare <> spelvärld (SL).

Så vilket spel skulle jag välja? Jag intalar mig att nya DoD sannolikt skulle vara ett bra alternativ. Inledningsvis vore det enkelt att skala bort alla tilläggsregler som man sedan kan skjuta in efter hand. Fördel/Nackdel-reglerna är en enkel och elegant lösning. Hjälpmedel som skattkort, initiativkort etc. gör det enkelt att visualisera (även om jag personligen ogillar rollspel som begränsas av kort).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,012
Jag tror det behövs en MOT-tråd ("vilket rollspel ska man introducera nya spelare med för att skrämma bort dem från hobbyn?") :D
Med tillägget att det inte bara ska vara en lista på allmänt dåliga rollspel (alla är med på att FATAL är ett dåligt nybörjarspel, men det är för att det är ett dåligt spel för alla), utan specifikt nybörjarovänliga.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Det kan också vara enklare att spela något regeltätt och strukturerat, där man i alla fall kan interagera med reglerna om inte annat, än något väldigt löst eller friformigt som kräver att spelarna är på (vilket vare sig nybörjare eller erfarna nödvändigtvis är).
Ja, något som Wilding Tales funkar bra med många nybörjare, eftersom det är såpass strukturerat. Du lägger ett kort och säger en grej, och när alla lagt alla sina kort så är spelet slut. Tar typ en halvtimme att spela också, så kräver lite investering.

For the Drama-spelen är också väldigt strukturerade och snabbspelade, och extremt lämpliga för grupper där ingen spelat förr. Jag har inte gjort det själv, men vet att Matthieu Bé har gett kortleken till en grupp personer som aldrig spelat rollspel förr och bara sagt ”Dra ett kort i taget och gör som det står”. En timme eller två senare så har de spelat färdigt, utan att behöva hjälp, och har haft jättekul.

Generellt tror jag att om ingen spelat förr så är spel med spelledare inte optimalt, medan spelledarstyrda spel som L&F är bättre när en erfaren person ska introducera ett gäng nybörjare. Men det förutsätter ju att denna erfarna person kommer att fortsätta att spela med dem. Vill man sätta igång en grupp så att de kan spela själva känns det svårt att göra det genom ett spelledarstyrt spel, eftersom den viktigaste rollen runt bordet är något de inte får öva på när du introducerar dem. Så då är nog återigen spelledarlösa spel bättre.

Sedan kan nog vissa jobba bättre med mer strukturerade spel där det finns tydliga instruktioner om "Nu är det din tur; du ska göra det här", medan andra kommer att börja tappa intresset eller bli skrämda så fort du börjar snacka regler och plocka fram rollformulär. Folk som kommer från en dramabakgrund eller framförallt är intresserade av att hitta på balla historier mår nog bättre av något lösare och improvisationsfokuserat.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,280
Jag skulle valt Ur varselklotet för 18-60-åringar. Premissen är lätt att förklara och många har sett Stålenhags bilder. Och vem gillar inte 1980-talet?
Skulle också säga Ur Varselklotet. Har folk sett Stranger Things/The Goonies/E.T. fattar de direkt viben, så det är väldigt lätt att komma in i stämning och karaktärer. Reglerna är busenkla (och bara en typ av tärning) och väldigt förlåtande, så nya spelare vågar ta ut svängarna (delvis då ingen kan dö). Dessutom finns det flera enkla verktyg för att snabbt komma in och rollspela, som skrivna relationer till SLPer/andra spelare. Det är också ett spel som är väldigt lätt som en ny spelledare, eftersom du inte slår tärning själv och behöver ha koll på saker som initiativ. Har spelat det med många personer som aldrig sett ett rollspel innan och de kom direkt in i spelet. Det är också ett av de jag lärt ut spelledare (bland annat till Slay Beyond Slay) och efter att ha spelat det en gång som spelare fattade de hur det funkade och hur de skulle SLa det.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,199
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Tolkar svaren som:
Flera olika och andra svar said:
[förstå och använda regler/rollspelsstruktur]
Svaret på frågan [Vad vill man (enligt er) skola in till?]. Fokus verkar ligga där (kan i och för sig ha med startpostens fråga att göra).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
Generellt skulle jag säga att enklare regler är en feature när man introducerar rollspel. Det man vill förmedla är ju inte en regelmässig mattelektion utan spännande berättelse, frihet i spel (på ett helt annat sätt än de flesta andra sorters spel) och interaktionen mellan spelare <> spelare och spelare <> spelvärld (SL).
Framförallt skulle jag vilja att man kom igång med spelandet så snabbt som möjligt och skippade hela matematikbok-rollpersonsskapandet. Antingen genom att det är enkla genereringsregler eller genom att man spelar med färdiggjorda karaktärer. Även här tycker jag rollformuläret spelar in så att folk lätt hittar, även om jag inte direkt kommer på rollformulär jag tycker är direkt dåliga i det avseendet.
 
Top