Bästa nybörjarspelet?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Vilket rollspel tycker ni är allra bäst för nybörjare och varför?

Personligen tycker jag nog att Barkhäxan är ett av de bästa spelen att introducera nybörjare till hobbyn med. Reglerna är jättelätta, boken är tunn så den avskräcker inte folk och settingen är jättelätt att förklara i bara en mening (”Det är typ Blair Witch Project fast i de norrländska skogarna”).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Utgår vi ifrån att ingen i gruppen har spelat rollspel innan, eller att någon kunnig introducerar ett gäng nybörjare?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Utgår vi ifrån att ingen i gruppen har spelat rollspel innan, eller att någon kunnig introducerar ett gäng nybörjare?
I mitt exempel är det att en kunnig introducerar nybörjare, men alla varianter är ok 🙂
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Utgår vi ifrån att ingen i gruppen har spelat rollspel innan, eller att någon kunnig introducerar ett gäng nybörjare?
Ja det blir ju rimligen olika svar beroende på det. Jag säger så här lite ogenomtänkt:

1. Med erfaren spellededare.

D&D eller DoD, för att folk känner till varumärkena. Jag skulle själv använda DoD för att det är lättare att få överblick över och jag tycker att färdigheter hjälper nya rollspelare att fatta vad man kan göra med sin rollperson.

2. Utan erfaren rollspelare

Tänkte säga Gloomhaven, men det kanske är för stort. Då skulle jag säga D&D Starter Set, eller vad de nu heter. Återigen för att folk känner till det och att det är lätt att hitta recensioner och genomgångar och spelexempel på nätet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Fria ligans DoD?
Ja men jag skulle vänta tills jag har boxen. Jag tror att sånt är viktigt för nya att se, boxen, bilderna, kartan, alltså se "på riktigt".

Om jag skulle ta nått ur bokhyllan och spela idag så skulle jag nog ta ... öööööh ... hmmmmmm ... Call of Cthulhu faktiskt. Femte upplagan, och spela nått enkelt skräckäventyr.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Vilket i
Om jag skulle ta nått ur bokhyllan och spela idag så skulle jag nog ta ... öööööh ... hmmmmmm ... Call of Cthulhu faktiskt. Femte upplagan, och spela nått enkelt skräckäventyr.
Vilket i och för sig får mig att tänka på Nordiska väsen eller Ur varselklotet, det är ju mysiga spel som kanske lämpar sig för nybörjare. Lite krångligt kanske med att förklara tärningspölarna, men om det inte är ett hinder så passar nog de spelen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
*Drar fram den vågiga kult dolken från under min svarta kåpa och slår den i bordet*

Call of Cthulhu i nutid.

Du spelar en normal människa (så ingen bullshit magi att hålla koll på), det är nutid så alla kan världen, reglerna är lätta och sedan finns det fantastiska överraskningar och fasor att upptäcka. Det är standard spelledare så man lär sig språket av rollspel utan att det är särskilt komplicerat också.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Ett av de lättaste att snabbt komma in i är Prince Valiant RPG, både för helt oerfarna och en erfaren som introducerar nya spelare.

På ett sätt är nog ”nästan-friform” bäst, några t6:or och en erfaren som improviserar regler.

Edit: det viktigaste är inte att lära sig ett spel och dess regler utan att förstå att man hittar på fritt ihop och att man ibland stöter på hinder.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,037
Fantasy: Självklart Drakar & Demoner när det kommer. Av redan utgivna spel är såväl Hjältarnas tid som Fantasy! lämpliga, men frågan är väl om de spelen lever fortfarande... Sedan finns det många fatasyspel jag inte har koll på som kanske också passar, så där är det min okunskap som avhåller mig från rekommendation.
Urban fantasy: Legend
Skräck: Nordiska väsen, Call of Cthulhu Sverige, Kutulu, Sagospelet Skräck eller Barkhäxan. Och för kombon skräck-fantasy är Mörk Borg given. Ur Varselklotet eller Flodskörden känns också givna förutsatt att de kan klassas som skräck.

Andra genrer har jag för dålig koll på.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,326
Jag tycker Cthulhu Dark är perfekt för vuxna nybörjare eftersom de minimala reglerna inte stjäl någon fokus alls från rollspelandet och berättelsen.
Sist jag körde en session med nybörjare hade jag ett mer plottrigt regelsystem och många av dem blev helt låsta av rollformuläret. Exempelvis frågade en av dem om han kunde använda sin Skaldekonst, mitt i en strid. Alla satt och stirrade på rollformulärets siffror och det blev ingen bra inlevelse.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,037
Jag tycker Cthulhu Dark är perfekt för vuxna nybörjare eftersom de minimala reglerna inte stjäl någon fokus alls från rollspelandet och berättelsen.
Sist jag körde en session med nybörjare hade jag ett mer plottrigt regelsystem och många av dem blev helt låsta av rollformuläret. Exempelvis frågade en av dem om han kunde använda sin Skaldekonst, mitt i en strid. Alla satt och stirrade på rollformulärets siffror och det blev ingen bra inlevelse.
Instämmer. Jag tipsade bara om svenskspråkiga spel, men breddar vi till engelska är Cthulhu Dark bland de bästa som finns, och det för såväl nya som erfarna spelare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Mitt standardval för att spela med nybörjare över typ 13 år i Indierummet är Lasers & Feelings. Enkel premiss som kan pitchas på tio sekunder, simpelt och gemensamt rollpersonsskapande. Du har exakt ett sifferattribut att hålla reda på. På en kvart är man igång och så är man färdig under tre timmar.

Är de yngre än så så är det Drakar och bananer som gäller. Kreativa utmaningar, lite klur, systemet är lite meckigare, men funkar ganska smärtfritt under guidning. Framförallt brukar barn tycka att det är skitkul.

Om alla är nybörjare har jag ingen aning. Något spel med ordentligt med förklaringar och tips, antar jag.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Chock - Åter från graven.

Det är nutid och i vår värld. Men det är mer än så. Det är en setting ALLA kan. Det finns ingenting i världen som är komplicerat, som behöver förkunskaper eller på annat sätt hindrar folk från att delta (till skillnad från exempelvis spel baserat på Cthulhu-mythos). Kör valfri skräckfilm and go liksom.

Skräck är enklare att få ombord folk som inte är intresserade av rollspel, jämfört med till exempel fantasy och scifi.

Reglerna är enkla. I sin absolut simplaste grund slår du tre T6 och vill få över 11.

Reglarna främjar ROLLspelande på ett pedagogiskt sett, i och med att det har mekaniserat vissa karaktärsdelar. Så det är hyfsat enkelt att komma in i tänket med att gestalta en karaktär och tänka på vad personen varit med om tidigare och hur det har format en.


För min del är det väl beprövat att fungera perfekt till just ändamålet "få folk som aldrig spelat, eller ens visat intresse för rollspel tidigare, att öppna upp ögonen för rollspel".
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
Jag har förmodligen introducerat några tusen nybörjare till rollspel vid det här laget. Personligen tycker jag att fantasy-genren är enklast att börja med. Än så länge är det bara en enda person som har tackat nej med hänvisning till att det kändes så overkligt.

Själv skulle jag ju naturligtvis välja Dunder & Drakar, men jag tror att kombinationen Dunder & Drakar, färdiga rollfigurer och ett enkelt äventyr som Vintervila i Veum, skulle fungera utmärkt som introduktion även med en annan spelledare.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Jag skulle säga antingen Trikåer eller InHuman.
  • Båda har relativt få sidor. Färre än 20.
  • Båda presenterar en tydlig spelstruktur, istället för att spelledaren/gruppen måste pussla ihop värld+regler+spelledartips för att kunna spela. Man kan i princip läsa spelen för första gången medan man spelar dem.
  • Båda har en insinuerad värld (via bilder, mekanik och troper) som gruppen kan bygga vidare på.
  • Det är inte en allt för plottrig spelmekanik. Inte för att jag tror att nybörjare skräms iväg av komplexa system, men det är skönt att kunna fokusera på få saker när man lär sig något för första gången.
  • Spelen tar inte en gigantisk tid att spela, vilket gör att folk inte behöver känna att de anmäler sig till någonting gigantiskt.
Färre trösklar att ta sig igenom, helt enkelt.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,560
Ett spel där det inte tar en evighet att skapa en karaktär (ja jag tittar på dig DoD91 och Warhammer 4ed) alternativt starta med färdiga rollpersoner.

Ligans DoD känns ganska lättstartat så varför inte, eller Nordiska väsen - där kan man med fördel använda tabellerna för att skapa en rollperson om det ska göras tillsammans med nybörjaren. Kutulu har jag inte spelat själv men verkar enkelt att komma igång med efter genomläsning av reglerna.
 
Top