D&D Bästa megadungen att dekonstruera?

De sista veckorna har jag arbetat på en spelvärld som jag har en vag idé till en megadungeon till. Men det har inte riktigt velat lossna med den senare. Spelvärlden har jag massor av idéer kring, men megadungen har egentligen inte kommit mycket längre än till ett koncept.

Under en promenad i förrgår slog det mig att rätt sätt att göra det här på är att börja med megadungen och bygga världen runt den, inte tvärtom.

Och vad är kärnan i den processen? Det jag tar med mig från den här tråden är att du behöver bestämma hur många nivåer du vill göra, och sedan fylla den ungefär lika många fraktioner som du har nivåer. Du ska så klart ha flera fraktioner per nivå, och fraktioner på flera nivåer, men om man har ungefär en per nivå så tror jag att man får en dynamisk situation för spelarna att leka runt i.

Medan jag tänkte på detta fick jag en idé till en helt annan megadunge, och det tog mig typ tio minuter att bygga den i huvudet, med koncept, fraktioner, nivåer, värld och allt. Nu ska jag bara skriva 540 rum ... och min egen OSR-klon.

Oavsett, tack för input i den här tråden.

Back