Nekromanti Bästa med Eon

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För min del så gillar jag just EON för att det har en värld som tilltalar mig gansak mycket. Även att det har ett schysst upplägg av monster, människor & annat knytt som gillas från min sida.

/ Johan K, spm kanske får spela mer EON inom en snar framtid..
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Det bästa med Eon är världen. Oändliga kampanjuppslag, ofantligt intressanta officiella spelledarpersoner (och då syftar jag inte på Cerec Tzorcelan och töntgänget), särskilt de lite mäktigare, detaljerat och med en historia och en rikhet som är godis för spelledare som vill ha genomtänkthet och många trådar i sin väv. Många begåvade författare med stora talanger och kreativitet, även om vi inte fått se någon modul än detta år.

Om man ska gå in på detaljer så är
tirakerna
alverna
cirefalierna
Legio Colonan, och magin öht
Västlanden när Ymir har skummat det
episka kampanjer i Mundana
rauner
kragg
hela Rhung-Alari
regelsystemet
drakarna, drakpersonligheterna
de gamla rikena
Drunok, i Drängars tappning.
kamorferna
hyggelmonstret
Mithera-skogen

Men framförallt - humorn. Eon är skrivet med glimten i ögat och genom att läsa flera av stämningstexterna så får man sig ett gott skratt. Detta ser jag som någon slags kärlek, att författarna faktiskt gillar det de gör. Och det är det som värmer mest, drakarnas anfall mot Edron får ursäkta.

-Hjalle, Eonanist javisst.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Det faktum att reglerna inte är så krångliga som de först verkar och att världen i många fall faktiskt hänger ihop (även om den givetvis har sina fel). Det känns som ett spel där det finns solid information om det mesta och en hel del spelglädje och entusiasm från författarnas sida, utan att det som i vissa spel förfaller till rena tirader från författarnas sida (jag tittar på er, Burning Wheel och Sorcerer!).
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Momolan... [ANT]

...eftersom att det alltid uppstår ljuv dekadens när kvinnor får sitta vid makten för mycket. Ymir, jag litar på att du gör det MER lesbiskt och dekadent än vad det redan är i Västlanden!

:gremwink:

- Danne, manschauvinist javisst.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Förr var Eon ett unikt rollspel, ett realistikt fantasy där rustning skyddade och bonde kunde dräpa drakar.

Idag är Eon ett typiskt mainstream rollspel. Dock kommer bakgrunden alltid vara bäst.
 

Perola

Veteran
Joined
16 Jun 2000
Messages
32
Location
Ronneby men bor i Rimforsa
Det som jag tycker ät bra med Eon är att då det i de flesta rollspel saknas information om världen och du får hitta på det mesta själv. Så finns det i bland för mycket information i Eon, så du blir ibland tvungen strunta i vissa saker i världen/reglerna eller bara gör om det som redan står skrivna. (mycket lättare än att skriva/hitta på allt själv)

//P-O
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Massor av kampanjuppslag. Man får ångest när man måste välja ut några få godbitar ur böckerna för att få med något. Världen är inte för stor och inte för liten och det är lätt att knyta an rollpersonernas bakgrund till handlingen.

Regelsystemet är förvisso tidskrävande (framförallt strider med fler än tre personer inlandade) men å andra sidan känns skadorna jätterealistiska. En pil i magen dödar 50% av gångerna och tar inte bara bort ett antal KP bara.
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Jag tycker att regelsystemet suger FETT men världen är helt underbar och det är därför EON är definitivt ett av mina favoritrollspel. Just nu ligger det nere för min del då andra saker är viktigare men jag kan fortfarande ta ngn timme och läsa lite moduler för att insupa världen igen. Det absolut sämsta med EON är i och för sig Neogames totala brist på uppdatering av sin hemsida och information om deras planer på just deras hemsida. Om man är en forumit så vet man en del men annars inte. Dock så är det väl mest Neogames som är dåligt där och inte direkt EON....
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
att det är uppbygt på ett litet regelsystem.
då pratar jag om ob1T6. alla extra regler är baserade på den. det finns inga regler som av viker från det. en tärning är alltid lika svårt. vilket ledar till att det är lättare att improvisera och att reglerna blir mycket lättare, och det behövs då EON är mycket detaljerat. vilket ochså är en bra sak. detaljrikedomen. och förstås hur världen beskrivs. olika folkslag agerar olika på situationer. man vet hur magi fungerar istället för den vanliga ramsan med att man bara brukar magin så beskrivs vad som händer när man brukar magi och det används i reglerna också.

kort sagt. regelsystemets användbara upplägning. spelets detaljrikedom. detaljerade beskrivningar på förteelser.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Personligen så giller jag det avmystifierade magisystemet. Att det är psedou ( :gremconfused:)vetenskapligt tycker jag är en välkommen brytning mot det vanliga.

Världen har många sagt och det får jag hålla med om. Den känns mer sammanhängande än många andra fantasyvärldar.

Tyvärr så är spelet för mig lite för mycket lika med mina första trevande steg som rollspelare. Även om det finns mycket nostalgi så är det lite väl mycket historia ibland. (Det blir dåligt fukos på det vi håller på med precis och bara berättande av gamla minnen).

/Marcus ska ha konstruktion i 1h 55min. :gremmad:
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
"Misslor! [NT]" När kommer boken då? [NT][OT]

NT = Not Thinking.

Lijat - OT'ar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
När den är klar [ANT]

...och hur lång tid det tar kan jag inte svara på. Jag behöver sätta mig in i Eon IIIs rollpersonsgenerering i detalj för att avsluta det sista i manuset, och det har jag inte tid med förrän efter Borås Spelkonvent som tidigast.
 
Top