Bästa layout-tipsen för bättre ös!

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
Sitter o mekar med layouten för The Kroaker King of Thunder Mountain, och det är både en och annan sak man kan virra bort sig i! Fonter, att få text att uppdateras från Word in i InDesign, att få fonter att följa med, osv osv.

Vad är era bästa tips för att få mer ös i layout-flödet? Själv använder jag inte google eller molnlösningar alls, så jag är intresserad av tips som inte involverar dessa!*

* är även tacksam om ni låter bli att försöka övertala mig att börja med detta, eller angränsande diskussioner.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag tänker att det absolut viktigaste borde vara att använda stilmallar i Word, för jag är ganska säker på att InDesign kan ta in sådana och kanske t.om. matcha mot såna som redan finns i dokumentet. Idealet är ju egentligen att aldrig någonsin göra en manuell inställning av exakt vilket typsnitt ett visst stycke ska ha, utan att låta allt sånt skötas av stilmallar.

Sen skulle jag nog se till att göra så lite designarbete i Word som möjligt. Jag brukar beskriva det som att jobbet man gör i Word (eller motsvarande program) framför allt bör vara semantiskt snarare än estetiskt. Alltså, det viktiga du gör där är att säga "den här biten text är en rubrik" eller "den här biten text är ett exempel". Allt val av typsnitt etc gör man i InDesign sen istället.

…nu har jag kollat import-funktionen i InDesign.

1603032046227.png

Jag skulle alltså:
  1. I Word, se till att markera rubrikerna med rätt stilmallar ("Rubrik 1" etc)
  2. I Word, skapa stilmallar för sånt som jag saknar – t.ex. "exempelrutor" och sådant.
  3. I Word, skippa exakt alla former av fancy schmancy formatering eller design. BARA göra rak, rå text med tabeller. Inga bilder, inga små sidorutor.
  4. I InDesign, skapa motsvarande stilmallar som jag vill ha, typ rubrikstorlekar och exempelrutor etc.
  5. I InDesign, vid import/placering, välja "Customize style import" och matcha ihop mina Word-stilmallar med mina InDesign-diton.

Som sagt, det viktigaste för ett bra flöde är egentligen att minimera mängden bös som behöver flöda mellan programmen. Ju mindre bös som ska flöda, desto enklare blir flödet.

Om de här inställningarna är korrekt gjorda så BÖR det helt enkelt vara en fråga om att dra fram Links-panelen i InDesign och uppdatera länken till wordfilen när man gjort ändringar i den.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
Tack, Krank! Precis såna grejer jag frågar efter!

Har kört noll formattering annat än att ange rubriker i Word-dokumentet. Verkar som det är viktigt vilka settings man kör i InDesign om man vill editera texten i word efter man kört importering. Min första snabblayout, för att bara kolla lite hur bild/text-ration såg ut, åker därför antagligen i vasken för där kan man inte "reloada" texten från word-dokumentet. Annars har jag även problem med att om jag editerar en stil i word (byter typsnitt) så följer det inte med in i InDesign. Mkt om att hitta bra workflow där.

Det jag tänker är att kanske borde man hantera allt med fonter inne i InDesign kanske?? InDesign borde ju haja vad som Word märkt upp som rubrik, brödtext osv. Jag tänker mest försöka hitta några andra typsnitt än Calibri och Cambria för med just dem så dör ju folk av uttråkning, det ser ut som en skolrapport rakt från Word liksom..

Unconnected ramblings!! Hoppas nån därute sitter med massor av svar! ;)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
Customize style import verkar ju extremt gjutet. Blir nästa grej att utforska. Körde bara "place" rakt av med texten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Har kört noll formattering annat än att ange rubriker i Word-dokumentet. Verkar som det är viktigt vilka settings man kör i InDesign om man vill editera texten i word efter man kört importering. Min första snabblayout, för att bara kolla lite hur bild/text-ration såg ut, åker därför antagligen i vasken för där kan man inte "reloada" texten från word-dokumentet. Annars har jag även problem med att om jag editerar en stil i word (byter typsnitt) så följer det inte med in i InDesign. Mkt om att hitta bra workflow där.

Det jag tänker är att kanske borde man hantera allt med fonter inne i InDesign kanske?? InDesign borde ju haja vad som Word märkt upp som rubrik, brödtext osv. Jag tänker mest försöka hitta några andra typsnitt än Calibri och Cambria för med just dem så dör ju folk av uttråkning, det ser ut som en skolrapport rakt från Word liksom..
Exakt så menar jag, ja. Alltså låt det vara vad nu Word har som standard nuförtiden i Word, men gör allt typsnittsjobb och snygghets-finlir i InDesign. Separera vilket program som gör vad, helt enkelt.

Då bör reloaden funka betydligt bättre. Om man aldrig byter typsnitt i Word slipper man ju krånglet med att ens typsnittsbyte inte följer med från Word… Se Word som en ren texteditor och matcha ihop stilmallarna bara (alltså uppmärkningarna brödtext/rubrik/etc).


(Få saker tycker jag så mycket om som när jag fått till stilmallarna och layoutmallarna i InDesign precis rätt och så bara place:ar man sin originaltext och BAM så gör den allting snyggt och rätt direkt, skapar alla sidor automatiskt och fyller ut hela layouten. Det är en magisk känsla! Sen får man ju lägga in bilder och sånt i efterhand, men just den där "whoop, 200 sidor dugligt layoutade på en sekund"-känslan, den är rätt najs.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag borde ta tag i att göra den där serien youtube-filmer om grejer jag gör när jag layoutar rollspel. Jag är ju ingen spännande yrkesman och gör mest brukslayout, det finns duktigare än mig på forumet, men jag har ändå gjort det här i över tio år nu så lite kan jag väl…
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Jag tänker att det absolut viktigaste borde vara att använda stilmallar i Word, för jag är ganska säker på att InDesign kan ta in sådana och kanske t.om. matcha mot såna som redan finns i dokumentet. Idealet är ju egentligen att aldrig någonsin göra en manuell inställning av exakt vilket typsnitt ett visst stycke ska ha, utan att låta allt sånt skötas av stilmallar.

Sen skulle jag nog se till att göra så lite designarbete i Word som möjligt. Jag brukar beskriva det som att jobbet man gör i Word (eller motsvarande program) framför allt bör vara semantiskt snarare än estetiskt. Alltså, det viktiga du gör där är att säga "den här biten text är en rubrik" eller "den här biten text är ett exempel". Allt val av typsnitt etc gör man i InDesign sen istället.

…nu har jag kollat import-funktionen i InDesign.

View attachment 4828

Jag skulle alltså:
  1. I Word, se till att markera rubrikerna med rätt stilmallar ("Rubrik 1" etc)
  2. I Word, skapa stilmallar för sånt som jag saknar – t.ex. "exempelrutor" och sådant.
  3. I Word, skippa exakt alla former av fancy schmancy formatering eller design. BARA göra rak, rå text med tabeller. Inga bilder, inga små sidorutor.
  4. I InDesign, skapa motsvarande stilmallar som jag vill ha, typ rubrikstorlekar och exempelrutor etc.
  5. I InDesign, vid import/placering, välja "Customize style import" och matcha ihop mina Word-stilmallar med mina InDesign-diton.

Som sagt, det viktigaste för ett bra flöde är egentligen att minimera mängden bös som behöver flöda mellan programmen. Ju mindre bös som ska flöda, desto enklare blir flödet.

Om de här inställningarna är korrekt gjorda så BÖR det helt enkelt vara en fråga om att dra fram Links-panelen i InDesign och uppdatera länken till wordfilen när man gjort ändringar i den.
Om man har samma namn på formatmallar i Word och Indesign funkar ju " Import styles automatically" väldigt bra. Kör med det själv - kräver ju dock lite förberedelse.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
kräver ju dock lite förberedelse.
Mjao. Man behöver då antingen stå ut med Words namn när man bygger i InDesign, eller sitta och döpa om saker i Word… Men visst, det funkar väl det också.

Jag antar att det finns något bra sätt att få det att funka ihop med att lägga sina InDesign-stilmallar i mappar också? Det gör jag alltid för att få lite struktur, t.ex. en mapp för stilmallar som används för register, en för listor av olika slag, etc. Hur döper man sina Word-stilmallar för att de ska matcha då?

(Jag har inte ens Word installerat, så jag kan inte ens testa)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Det första du ska göra är att sätta upp en baseline i Indesign. Du säger var någonstans din top margin börjar och din baseline ska vara din radhöjd på texten. Sedan låter du brödtext-paragrafmallen följa baseline (samt rubriker, fast med justerad baseline - vertikalt upp eller ned) och allt "faller på plats".

Eftersom baseline är så avgörande för resten av layouten är det skitviktigt att sätta upp korrekt paragraph styles, som rubriker, brödtext, listor, med mera. Framförallt är det viktigt med rubriker så att du med några enkla klipp kan skapa en innehållsförteckning på heltid.

Lär dig regex, där du använder skriver "patterns", och använd Indesigns kraftfulla search and replace-funktionalitet. Det här är perfekt för att kunna ge character styles. Du kanske vill ha vissa termer i kapitäler eller känner att "inte" alltid bör vara i kursiv stil. Det kan dock vara farligt om du inte tar alla mönster i beräkning, eftersom du antagligen inte vill ha "inte" i "intelligens" kursivt.
 
Last edited:
Top