Nekromanti Bästa Feat i FR?

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: Jag tycker om "Education"+fråga?

Tja, man kan överleva generellt; undvika ras och kvicksand, inte gå vilse, jaga villebråd, hitta vatten och ätbara saker, göra eld, etc med Wilderness Lore vilket till viss del tangerar till dessa nämnda Knowledge Skills. Dock inbegriper nog inte Wilderness Lore samma fakta bas som dessa skills gör.

Helt klart är Wilderness Lore en av de mest prisvärda skills som finns i 3rd edition, dock begränsad till ett fåtal yrken så vidare man inte vill köpa cross-class. Generellt brukar jag råda spelare att inte offra skill points på cross-class skills men Wilderness Lore är nog en av de skills som kan vara värd det.
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: Humans

Evil characters in the hands of poor roleplayers, menar du väl? Om man kan spela så tycker jag definitivt att det borde tillåtas. Men det gör sig faktiskt helt underbart med solo roleplay, att spela en Lawful Evil assassin ute för att ha ihjäl den söta Lawful Good Priestess of Sune. Eller ngt sådant.
Anledningen till att Evil inte håller i en grupp är ju snarare att de som vill spela det inte riktigt fattar vad det inebär att vara ond. Sedan är det ju dessutom inte riktigt en Chaotic Evil karaktärs sinnesläggning att följa en grupp (om det inte är under hot, press eller liknande). Men en Lawful evil karaktärs ändamål är desamma som de andra spelarnas, men hans slutgiltiga mål är annorlunda... Använd det magiska svärdet till att ta över stan, i stället för att skydda den t.ex. I det fallet passar han ju utmärkt för er spelledare som en twist inside the twist, så att säga.

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: Humans+Assasins

Först gillade jag idén. Sedan frågade jag mig "hur vet man dock alignment på den man anfaller, eller hur gör ens vapen det?" Svaret verkar sukta någon form av magi för att förklara.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Assasins

...hmmm. Tänkte i så långt. Det är ju inte så att man frågar någon innan man utför en sneak-attack, vilket alignment de har! :)

"When the DM laughs it is already to late"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Humans

Fungerar endast i enstaka äventyr Gabri, inte i längre kampanjer.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Jag tycker om "Education"+fråga?

Ett annat bra tillfälle att lägga poäng på cross-class skills är om man har hög Int (= mycket skill points) men har en klass vars klassfördigheter suger. Säg t ex att man bygger en mänsklig trollkarl med Int 16 (rätt standard), och därmed får 6 SP per level. Concentration, Spellcraft och Knowledge (Arcana) är ju rätt givna, men vad ska man göra med sina kvarvarande 3 SP/level? Scry är ju trevlig så småningom, men den kan man inte lära sig förrän man har något att scrya med (spellen eller en kristallkula eller nåt sånt).

Vad finns då kvar? Alchemy, Craft, Profession, och övriga Knowledge-färdigheter. Inte direkt något som tilltalar en äventyrarmagiker (OK, Alchemy är trevligt att IDa potions med), men däremot kan man gärna slänga lite poäng på Listen, Spot, Search, Diplomacy eller så. Tumble kanske, så man kan ta sig ur folks kontrollzoner utan att få späk?

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Jag tycker om "Education"+fråga?

Spot och Search skadar aldrig att ha några ranks i, cross-class eller ej.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
evil or not

Men javisst! Det är främst så evil karakters kan funka. Som en sorts säkerhetsventil... Min poäng var bara att det finns tillfällen då en eller ett par evil karakters i händerna på välspelande spelare kan höja prestationsnivån...

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: evil NPC!

Självklart Gabri, men en evil'artad karaktär är roligare för mig som DM att kasta in i en grupp som en NPC. Appropå det så skall vi ju snart spela....hmmm...ni kanske får ett tillskott i er party....he...he...he...buahahahahah!!!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: evil NPC!

Oh, no! Om du gör det så får du inte smaka på mina chips...eh, inte smaka på min sprit! Muahahahaha! Nu vart du rädd eller hur?

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: evil NPC!

Dricker ni brännvin på era spelmöten? Nog för att jag varit med att spelare svalkat sig någon gång med en öl eller två men sprit. Ni dör ofta med era karaktärer eller? ;)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Jag tycker om "Education"+fråga?

Listen ska heller ej föraktas, eftersom den är ytterst praktisk då man slåss mot osynliga saker.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: evil NPC!

Sprit på spelmöten. Nej. Men vi brukar filosofera kring rollspel över ett glas eller två, och även då vi skapar karaktärer (vilket kan ta några månader) så händer det att man tar sig en slurk. Oftast blir det dock inte värre än en pilsner eller två, även fast rödvin och absinth passade väldigt bra till Vampire; men det var många år sedan =)

"When the DM laughs it is already to late"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
precis...

...dessutom är det rätt svårt att motivera onda karaktärer att överhuvudtaget göra något som de inte får massor med belöningar för.

Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Assasins

Dessutom är det väl inte riktigt trevligt att lönnmörda folk bara för att de är onda?

Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Assasins

...nej, men för mycket godhet leder till ondska.

"When the DM laughs it is already to late"
 
G

Guest

Guest
Re: Humans

Ja humans kan inte välja humans som favored enemies, men om du läser noga i FR boken så ser du att rangers kan valja organisationer som favored enemies vilket innehåller alla raser som är medlem i den så kallade kulten,även humans.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Humans

Vilket betyder att wizards har gjort fel då de lät Artemis Entreri ha humans som favored enemy i just FR boken!

"When the DM laughs it is already to late"
 
Top