Nekromanti Bästa Feat i FR?

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Vilken feat anser ni vara bäst/mest praktisk/roligast i Forgotten Realms kampanjboken?

-Själv gillar jag Foe Hunter. Tänk er en rogue/assasin, foe hunter: humans....he...he...he!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Humans

Brukar inte WotC alltid tjata om att humans är en allt för stor grupp för att ta för dylika förmågor. Rangers kan inte ta humans som favored enemy osv.

Själv gillar jag den där eldföddvarianten man kan ta om man är från Calimshan. Det kan bli riktigt svårt att ducka för de eldbollarna. Blooded är också bra, spot och initiative har jag för mig det var. De är båda mycket användbara.

/The Danno
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Humans

Kolla in Artemis Entreri i FR boken, han är ranger lvl 1 och har favorite enemy humans.

Men jag antar att en begränsning skulle vara nödvändig, och att man är av evil alignment (vilket man ändock måste vara för att kunna bli assasin).

"When the DM laughs it is already to late"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Jag tycker om "Education"+fråga?

Fick man inte +1 eller så i en valfri knowledge skill, med den featen?

"When the DM laughs it is already to late"
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Vilken elak fråga :gremwink:
Det är ju så många som är bra. Beroende på vilket yrke jag spelade för stunden skulle jag svara annorlunda.

bäst, generellt: Luck of Heroes
bäst, warrior: Twin Sword Style
bäst, wizard: Mind over Body
bäst, andra spellcaster: Spellcasting Prodigy
mest praktisk: Education eller Create Portal
roligast: Improved Familiar eller Thunder Twin
köttigast: Twin Spell eller Foe Hunter
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: Humans

Hrm, har inte PH till hands men får man inte ta sin egen ras som favored enemy om man är evil, det borde väl också gälla humans, eller?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Humans

Man kan mycket väl ta "human" som favored enemy om man är ranger. Dock får människor bara göra det om de är onda själva.

Däremot får man inte ta "Humanoid" eller "Outsider" som favored enemy, utan man måste ta en undergrupp. För Humanoid kan det vara t ex Elf, Orc, Reptilian (täcker både kobolder och lizardfolk), Goblinoid (goblin, hobgoblin, bugbear), och så vidare. För Outsiders är jag lite osäker på om man tar "Evil", "Water" och liknande eller om man tar en mer specificerad grupp som Devils, Slaadi, Genies eller liknande.

Vad gäller Foe Hunter är det väl ett regionellt feat, och vad den appliceras på beror väl på regionen?

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: Jag tycker om "Education"+fråga?

... och viktigast av allt: alla knowledge skills räknas class skills för en karaktär med denna feat.

Väldigt coolt för den som vill ha en mångkunnig karaktär men för den skull inte vill spela en wizard.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Humans

Jo den är regional, men drömma kan man ju alltid:)

"When the DM laughs it is already to late"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Humans

...vet ej om PH säger något sådant, men mitt snusförnuft tillåter det, men jag brukar inte alltid uppskatta att mina spelare är onda. Om de inte verkligen klarar av att rollspela det; till sina kamraters förtret.

"When the DM laughs it is already to late"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Jag tycker om "Education"+fråga?

Själv tycker jag nog att featen är bättre för vissa klasser snarare än andra. Undrar vad en barbar skall med den till, om han inte ens kan läsa. Men många klasser har stor nytta av den, tveklöst.

"When the DM laughs it is already to late"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Den är cool!

Ja den featen är bra. Tycker faktiskt att många feats är väldigt trevliga, och det är kul att vissa har en socialkaraktär. De kan hjälpa till att ge lite mer djup åt karaktären.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: Jag tycker om "Education"+fråga?

Om jag får vara viktigpetter: En Barbarian borde väl ha nytta av Knowledge Nature, Geography, och Local. Kanske även History och Religion även om de inte är direkt högprioriterade. Problemet med en sådan här feat är väl dock att de Classes som bara har 2 eller 4 skill points /level förmodligen har betydligt viktigare skills att investera sin futtiga poäng i än Knowledge Skills. Sätter dock en hel del färg på karaktären.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Jag tycker om "Education"+fråga?

Fast knowledge nature och geography klarar väl barbaren ganska bra med sin wilderness lore, eller?

"When the DM laughs it is already to late"
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: Humans

Nej inte jag heller. Ett av villkoren jag satte för karaktärena i den nuvarande kampanjen jag spelleder var:

"no evil characters"

Har sett alldeles för groteska exempel på hur sådana ballar ur. Antingen ska dessa karaktärer förolämpa alla andras karaktärer + npcer eller så spelas de ändå inte evil för 5 öre. Det blir liksom någon sorts cool status att vara evil och har inget med rollspelande att göra. Drygt är ordet jag bäst sammanfattar evil characters med.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Humans+Assasins

Har dock vid något tillfälle låtit alla i gruppen varit evil, typ en raiding scaud med drow. Dock bara för ett enstaka äventyr, för att släppa på trycket.

Dock fick jag en idé angående assasins, de tillåts vara neutral kanske good, men då fungerar bara deras sneak-attack och andra onda abilities mot evil aligned creatures. Låter det vettigt, eller tokigt?

"When the DM laughs it is already to late"
 
Top