Bästa enkla BRP-fantasy-spelet?

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Andra utgåvan av Drakar och demoner (den med Elric-framsidan). Det är som den första utgåvan (Magic World alltså) men med en mängd knasigheter som gör första utgåvan bitvis lite svårhanterad borttagna.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
DoD87 är lite bättre än DoD84/85 i min mening, men skillnaderna är rätt små. HT/KH tycker jag inte riktigt känns tillräckligt mycket som BRP även om jag förstår att man kan argumentera för motsatsen. ROLLSPEL är en mer strömlinjeformad version av gamm-DoD. Annars skulle jag personligen vänta på antingen Fria Ligans DoD eller på att jag själv skriver ner min DoD87-klon. :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Annars skulle jag personligen vänta på antingen Fria Ligans DoD eller på att jag själv skriver ner min DoD87-klon. :)
Jo, jag är också här någonstans i tankarna. Vänta in och se vad FL tar sig för.

Men jag tror att det hade gått att kasta ihop WDoD på några helger om jag verkligen kände suget. Att ha gjort sin egen DoD-klon är väl något som man bara skall ha gjort som svensk spelmakare.

Dock är vi så uppslukade av Kuf just nu att det går lite trögt med annat skrivande.:-D
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jo, jag är också här någonstans i tankarna. Vänta in och se vad FL tar sig för.

Men jag tror att det hade gått att kasta ihop WDoD på några helger om jag verkligen kände suget. Att ha gjort sin egen DoD-klon är väl något som man bara skall ha gjort som svensk spelmakare.

Dock är vi så uppslukade av Kuf just nu att det går lite trögt med annat skrivande.:-D
WDoD = World of Drakness och Demoner?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Jag tänkte Wilhelms Drakar och Demoner. Likheten med WoD är naturligtvis en olycklig slump.
Fast det är så att vampyr-grevar och andra odöda är fokuset på motståndarsidan snarare än orcher och vättar.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
På tal om Fria Ligans DoD. Har det kommit info om att det blir BRP? Eller går det utgå ifrån att det blir det för att allt annat vore konstigt?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Skulle säga att det finns ett värde att gå tillbaks till urkällan för att sörpla. Dvs Runequest 1/2. Det är otroligt spelbart, ibland roligt och quirky, ibland otäckt så in i helvete, det har en tydligt koppling hur karaktär och värld samspelar som ex Drakar och Mutant inte ens kan drömma om, samt genom det ett bra strukturellt avstamp att skapa din egen värld och inte alls bara för att spela i Glorantha.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
På tal om Fria Ligans DoD. Har det kommit info om att det blir BRP? Eller går det utgå ifrån att det blir det för att allt annat vore konstigt?
Det har gjorts mycket klart att det blir T20-baserad BRP.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
På ett sätt tycker jag om Symbaroums grundmekanik där man har grundegenskaper att slå emot och så ger motståndarna minus. Det är egentligen en vidareutveckling av motståndstabellen.

Förmågor och magi kan man skippa, för de bryter spelet, så egentligen är det bara grundegenskaper och stridsreglerna som finns kvar.

Dock är Symbaroum inget spel man bör köpa för just denna eftefrågan, eftersom det jag skrev ovan kan man lätt skriva ihop själv. Små vapen ger 1T6 i skada, större vapen 1T8 och tvåhandsvapen 1T10. Där har du vapentabellen till Symbaroum. :D
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det känns konstigt att ta upp ett spel på över 450 sidor som enkelt, men Mythras är väldigt straightforward utan en massa konstigheter. Grundsystemen är sunda och det mesta av utrymmet tas upp av annat, särskilt ett antal olika magisystem.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Skulle säga att det finns ett värde att gå tillbaks till urkällan för att sörpla. Dvs Runequest 1/2. Det är otroligt spelbart, ibland roligt och quirky, ibland otäckt så in i helvete, det har en tydligt koppling hur karaktär och värld samspelar som ex Drakar och Mutant inte ens kan drömma om, samt genom det ett bra strukturellt avstamp att skapa din egen värld och inte alls bara för att spela i Glorantha.
Medhåll! Och vill man spela på svenska kommer det så småningom en svensk version av Runequest från Eloso förlag.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Skulle säga att det finns ett värde att gå tillbaks till urkällan för att sörpla. Dvs Runequest 1/2. Det är otroligt spelbart, ibland roligt och quirky, ibland otäckt så in i helvete, det har en tydligt koppling hur karaktär och värld samspelar som ex Drakar och Mutant inte ens kan drömma om, samt genom det ett bra strukturellt avstamp att skapa din egen värld och inte alls bara för att spela i Glorantha.
Det är ju en bra idé. Det finns även att köpa nu igen:

Den utgåvan som heter "RuneQuest Classic" är alltså 2an med errata införd och ett par extra essäer tillagda.
Med moderna mått mätt är det en smal men extremt kompakt volym som innehåller i stort sett allt som behövs. Det är egentligen bara Cults of Prax som jag skulle säga att man "måste" lägga till.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Det är egentligen bara Cults of Prax som jag skulle säga att man "måste" lägga till.
Och egentligen bara om en vill spela i Glorantha, man skulle kunna argumentera för att Cults of Prax är ett bra exempel för hur värld och kulter kan skissas upp och beskrivas förvisso (bra och bra, vafan, kan vara det bästa som någonsin skrivits till något spel ever!), men grundboken gör det även riktigt jäkla bra. Framförallt gillar jag hur de två som tas upp i grundboken inte är en "god" och en "ond" kult, utan helt andra relationer till varandra och till världen runt om. Men ja, Cults of Prax + Cults of Chaos är ju än idag bland det förnämsta som skrivits som supplement till något rollspel öht.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Framförallt gillar jag hur de två som tas upp i grundboken inte är en "god" och en "ond" kult
Fast Black Fang som den tredje dock, apropå ond. :)

(Orlanth, Kyger Litor, Black Fang... för en modern läsare är en av dem inte som de andra två. :) )
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Fast Black Fang som den tredje dock, apropå ond. :)

(Orlanth, Kyger Litor, Black Fang... för en modern läsare är en av dem inte som de andra två. :) )
Förvisso. :) Jag tenderar nog att tipp-exa ut den i mitt huvud då den inte heller är som de andra två i omfång och kvalitet, skulle jag säga. :)
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Det känns konstigt att ta upp ett spel på över 450 sidor som enkelt, men Mythras är väldigt straightforward utan en massa konstigheter. Grundsystemen är sunda och det mesta av utrymmet tas upp av annat, särskilt ett antal olika magisystem.
Mythras är ju rätt krunchigt, men vad jag kan se är det elegant och väldesignad krunch.
 
Top