Bästa du äger?

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vilken är din bästa rollspelsprodukt (regelbok, äventyr, favorit T6:a, en av dina tennfigurer etc)? Välj en grej och motivera. Inga delade förstaplatser, ingen andra och tredje plats och inga kategorier.

Min bästa är Stealing Cthulhu som är smart, fyllt av nyttigheter, kort, kreativt och som, till skillnad från tex Play Unsafe, också hållit i längden.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Prosopopée
Det öppnade en helt ny värld för mig inom rollspel. Jag visste inte att man kunde göra sådär! En helt unik rollspelsprodukt som lyckas med konststycket att inte bara vara innovativ och konstig, utan samtidigt vara ett riktigt bra spel som är kul att spela. Det finns många experimentella och udda spel, men få av dem är bra.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Zombie Cinema.

Spelat det MASSOR.
Bra för att introducera nybörjare i hobbyn.
Lätt att hacka så det funkar även om man inte vill spela zombie-rulle.
Går att spela på en kväll.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Nr 1 av Journal of Travellers' Aid Society, GDW:s Traveller-tidskrift. Trycktes i alltför liten upplaga och nådde därför aldrig Sverige. Jag köpte mitt ex i London augusti 1979. Under måååånga år var jag den ende svenske Traveller-spelaren med just det numret.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Den bästa rollspelgrej jag äger i fysiskt format och som jag faktiskt läst får nog faktiskt bli äventyrssviten Tatters of the King. Jag äger en himla massa rollspel jag gillar, och har en hel del folk sagt är bra men som jag inte hunnit läsa ännu. Men det får nog bli Tatters. Trots att de senare två delarna i kampanjen inte är så bra. Så egentligen är väl min bästa rollspelsgrej ungefär halva den här boken, då… =)

Tatters är alltså en äventyrssvit till Call of Cthulhu. Första delen tar mellan 7 och 14 spelmöten utan att jag som SL egentligen behöver improvisera så mycket – ganska schysst bang-for-buck med andra ord. Strukturen är väldigt nätverk:ig – spelarna har ofta flera spår att följa och måste välja mellan dem. De inblandade karaktärerna är intressanta och ganska välbeskrivna. Väldigt lite bygger på lyckade slag och det extremt lilla antal strider kan lätt moddas bort.

På det hela taget är detta en kampanj som påverkat mig mycket, i hur jag tänker kring rollspelande och vad jag vill få ut av det och hur jag vill att äventyr ska vara konstruerade. Det passar mg som hand i handske.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
Stod mellan DoD och D&D5e (PH) då det första fick mig att börja spela medans det andra gav mig självförtroendet att våga vara SL.

D&D5E gjorde även att jag hamnade här och även om jag nu mestadels spelar annat där strid är mindre väsentligt har de en varm plats hos mig. Således de spel som gjorde de möjligt att ha kampanjer i KULT och Ur Varselklotet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Damnation city är den bästa guiden till att bygga en Urban fantasy stad och också den BÄSTA Vampire boken.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Usch, svårt, det finns ju så många... Men jag säger ändå Symbaroum (1a utgåvan då eftersom det är den jag äger). Kanske inte för att det egentligen är bäst utan eftersom det ledde mig hit och där igenom till en massa andra intressanta spelupplevelser och trevliga bekantskaper, till DanCon och till Gothcon, till att jag färdigställde min första kampanj skriven för utomstående, till min första publicerade produkt o.s.v.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Jag köpte en limiterad version av old school essentials rules tome som jag gillar jättemkt. Kommer nog aldrig spela med det reglsystemet rakt av, men den är så trevlig att ha. Snygg, kompakt och allmänt härlig :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Min clipboard är det absolut bästa jag äger för rollspel både som spelledare och spelare.

Den hjälper mig hålla mina papper samlade och organiserade; jag skriver alltid ut mina rollformulär enkelsidigt i A4, och jag inkluderar ett par tomma sidor för anteckningar, plus eventuella listor jag vill ha nära till hands (om jag har besvärjelser eller dylikt). Som SL skriver jag ut mina stödanteckningar enkelsidigt, plus namnlistor, slumplistor och vad jag nu tror att jag kommer behöva för kvällens äventyr.

Eftersom papperna sitter fast med en klämma så behöver jag inte häfta ihop dem för att hålla ihop dem vilket är superviktigt, för då kan jag enkelt byta ut listor allteftersom jag ser ett behov för dem. Så på många sätt blir det som en modulär SL:skärm för mig.

Plus att den för mig fyller många av SL-skärmens andra plikter. Så länge översta bladet inte innehåller några hemligheter så håller den mina anteckningar och kartor dolda, och jag kan enkelt hålla upp den för att dölja ett tärningsslag om jag känner ett behov av det.

För all del, jag kan inte ha mina hemligheter ligga uppslagna, som de kan bakom en faktisk SL-skärm, men fördelarna väger upp det för mig.

Plus, med min clipboard spelar det ingen roll om jag sitter vid ett bord eller inte. Jag kan ha den i knät, eller vilandes på ett mjukt armstöd eller bara helt enkelt hålla upp den framför mig och jag kan skriva och rita, och har en platt, lagom stor yta att slå tärningar på.

clipboard.jpg
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag säger Cracken's Rebel Field Guide, en bok jag köpte under tidigt 90-tal och som med sitt innehåll av tekniska prylar verkligen förhöjde upplevelsen under de 15 år jag nästan uteslutande spelledde Star Wars D6 (men spelade många andra rollspel).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Gav bort den första jag hade, men tack vare internationell frakt kan jag nu återigen säga All Flesh Must Be Eaten, first edition. Älskar upplägget, älskar toolkit-grejen (och tycker fler rollspel bordes skrivas på det sättet), och använder nu än en gång reglerna som en sorts go-to när jag behöver generiskt stuff. Inspirerar mig lika mycket idag som för 20 år sedan.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Tärningslådan. Denna turkosa kub nedklottrad med blyerts varav man numera nog bara kan läsa ”Mötley Crue” hålls blott ihop av tejp och smuts. Den är från mitten av 80-talet och innehåller de flesta av mina tärningar som har överlevt tidens tand, inklusive en försvarlig mängd Äventyrsspelstärningar 80s-style. Lådan var ursprungligen min kompis S*****s (han diggade Mötley Crue, det har jag aldrig gjort) och det var nog också en del av tärningarna men det var ju jag som spellede så vid något tillfälle fick jag helt enkelt lådan och alla tärningar. Lådan tror jag han fick av sin morsa någon gång, och både hon och han har nog glömt den vid det här laget. Jag använder den och tärningarna varje gång jag spelar och det har jag väl gjort i 30 år nu. Hoppas att vi får i alla fall 20 år till ihop. De kommer få ta den ur mina kalla döda händer.
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Polaris av Ben Lehman. Det är då fint och hemskt och så gillar jag den högtravande lite poetiska tonen. Det har gett mig några av mina bästa upplevelser och fiktionen väcker min fantasi på ett sätt som ingen annan produkt gjort. Annorlunda regler, annorlunda spelvärld, unikt och fantastiskt spel!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Leaves from the Inn of the Last Home är en extramaterialbok till Dragonlancevärlden och bokserien. Den innehåller visor, kakrecept, en novell med mera. Den visade att rollspelsvärldar är en plats man lever i, som känns som den finns på riktigt, och inte bara är en kuliss för äventyr.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
1596322900474.png
Det är ett spel som blir bra varje gång, och som till synes inte borde gå att spela om så ofta som det går. Det är genialisk minimal design och att vi alla vet de stora dragen i hur det slutar gör det mycket lättare att våga ta ut svängarna och skapa dramatiska historier. Dessutom skitsnygg box och spelmatta.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Sjukt svårt att säga. Men en billig liten bok som jag alltid har nära till hands och använder till i pricip alla spel (samt när jag själv skriver grejer) är D30 Sandbox Companion.

91LoTWodc5L.jpg
 
Top