Nekromanti Bästa Dod versionen?

Salir

Veteran
Joined
6 Nov 2000
Messages
129
Location
Västerås
Vilken version av Dod är bäst tycker ni?
Jag spelar i Dod Expert som spelare. Men kommer nog att köpa Dod 6.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Vilken version av Dod är bäst tycker ni?
Jag spelar i Dod Expert som spelare. Men kommer nog att köpa Dod 6."


Något som är dåligt i alla versioner är att man antingen slår fram grundegenskaperna (vilket kan om man har otur ge en rollperson med 3 i alla egenskaper, och en annan 18 i alla), den andra varianten är poängbaserat som då gör alla rollpersoner exakt lika starka. Jag föredrar en blandning, och har inte arbetat ut något, men gjorde en snabb planering igår, men inte vidare utarbetad, men kommer göra det och eventuellt applicera det på DoD version 6 när den kommer ut om ett mellanting saknas.

En blandning. Dod version 4 och DoD Expert är relativt lika, men endel stora skillnader finns. DoD version 4 och version 5 (=Chronopia) är reglerna näst intill identiska, den stora skillnaden ligger i rollpersonsskapandet. Där jag tycker att Chronopia har för lite variation i val av färdigheter, men gillar att man för extra BP kan skaffa flera yrkesfärdigheter.

Däremot är ju Altor (där ju Ereb ligger) den bästa världen hitills, säger jag, då jag ju inte vet hur världen Trudvang kommer se ut.

Riddaren - har förbeställt DoD version 6


Även den bäste har dåliga dagar
 

Salir

Veteran
Joined
6 Nov 2000
Messages
129
Location
Västerås
Jag tycker att det e roligt att slå fram Grundegenskaper så att det blir lite mer variation på rollspersonen så att man inte alltid gör Rp med 18 i sty,fys. Jag tycker att RL har ett stort ansvar när man skappar rollspersonen. Han/hon måste låta personen få slå om någon grundegenskap om man slår bara under typ 5 eller så. När jag gör en rollperson så får vi slå två kollumer och sedan välja mellan två attribut. ex. jag slår 9 i sty och 14 då väljer jag skälvklart 14 i sty om jag ska vara en krigare men kanske 9 om jag ska vara något annat för att passa in på rollpersonen
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Jag tycker att det e roligt att slå fram Grundegenskaper så att det blir lite mer variation på rollspersonen så att man inte alltid gör Rp med 18 i sty,fys. Jag tycker att RL har ett stort ansvar när man skappar rollspersonen. Han/hon måste låta personen få slå om någon grundegenskap om man slår bara under typ 5 eller så. När jag gör en rollperson så får vi slå två kollumer och sedan välja mellan två attribut. ex. jag slår 9 i sty och 14 då väljer jag skälvklart 14 i sty om jag ska vara en krigare men kanske 9 om jag ska vara något annat för att passa in på rollpersonen"

Jag säger inte heller att det är kul med att bara ta fram rollpersoner med poäng, men inte heller enbart med slumpen. En spelare kanske har bestämt sig för att för en gångs skull skapa en magiker. Hur roligt är det då om denne slår 6 på PSY och 8 på INT. Att som det finns som variation att byta ut t.ex. PSY mot 14 tycker jag blir lite fel då. Därför brukar jag förespråka en kombination. Dvs, det finns en slumpfaktor, men spelaren har också möjlighet att påverka värdena något. Just för DoD har jag inget sådant klart, men jag håller på med att testa lite varianter som jag inledde med igår.

Vill det sig illa så slår kanske spelaren för PSY två gånger som du säger, ena gången slår han 3, 1 och 2, den andra gången slår han 1, 1 och 3. Det innebär att han har att välja mellan 6 och 5 på PSY, hur bra magiker blir det av det? När han nu hade bestämt sig för att skapa en magiker.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Annars kan man ta och slå grundegenskaper före man väljer yrke och sedan se vad den passar till för yrke."

Visst...har man PSY 6, lär man inte välja Magiker även om det var det man ville bli. Normalt har man en liten bild vad man vill spela, och med enbart slumpen så blir det mycket svårt om inte nästan omöjligt att få en sådan rollperson.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Salir

Veteran
Joined
6 Nov 2000
Messages
129
Location
Västerås
Men om man nu har bestämmt att bli en magiker innan man slår fram grundegenskaperna så finns det olika sätt att bli bättre. Sl kan låta dig slå om eller att man använder systemet där man kan sänka två steg i en grundegenskap och höja med ett på en annan. Men just när man väljer att bli magiker kan det bli ett stort bakslag om man följer reglerna punkt till pricka. eftersom man måste slå för att få bli magiker.

You were not ment to be someone but to stay somewhere
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Men just när man väljer att bli magiker kan det bli ett stort bakslag om man följer reglerna punkt till pricka. eftersom man måste slå för att få bli magiker.

Har för mig att magiker klarar sitt magiförmågeslag automatiskt.

Den stolta krigaren Master_Z har sagt sitt
linus_gbg@home.se
 

Bombadill

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
57
Location
Hörby
"Har för mig att magiker klarar sitt magiförmågeslag automatiskt."

Du har helt rätt för dig /images/icons/wink.gif

/Bombadill, ondast vinner...
 

Fanatic Assasin

Veteran
Joined
28 Sep 2000
Messages
143
Location
Stockholm, Sverige
Jag gillar precis som "Riddaren" möjligheten att "köpa" färdigheter i Chronopia, däremot är väll världen som tidigare stått lite väl överdriven...

/ Fanatic Assasin
"mångsidig som en plattfisk"
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Man kan ju också göra så att man slår alla sina tärningar och skriver upp resultatet på ett papper. Sedan kan man slå om det sämsta av värdena om man vill och efter det sätter man ut egenskaperna. Jag brukar köra med denna regel. (regeln gäller ej Storlek

Den stolta krigaren Master_Z har sagt sitt
linus_gbg@home.se
 

Fanatic Assasin

Veteran
Joined
28 Sep 2000
Messages
143
Location
Stockholm, Sverige
En teknik som vi använder till det egna spelet är att slå för alla Grundegenskaper med 3t6 och sen vällja vad som passar bäst för den person man ska skapa. Om man är missnöjd med något slag blir man dock tvungen att slå om hela "raden". Man kan även byta mellan Grundegenskapernha men då till priset av "2" för att höja "1".
Ex. Jag slår fram talen: 15,12,9,11,17,7. ( Nu använder vi iof. fler egenskaper men detta räcker som exempel. Om jag nu vill göra en krigare kanske jag sätter 15 på STY men sänker "2" poäng på ett annat tal för att höja STY med ytterligare "1". Denna teknink funkar alldeles utmärkt specielt med tanke på att SL bestämmer om slagen är för bra och hur många gånger man får slå fram sin rad.

/ Fanatic Assasin
"mångsidig som en plattfisk"
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Min erfarenhet är att det inte går att köra med bara slumpen. De gånger som jag gör det får jag väldigt sällan NÅGON grundegenskap högre än 11-12.
Vi brukar göra så att man antingen slår flera uppsättningar grundegenskaper och väljer den bästa, eller att man slår alla och sedan placerar ut värdena på vilka egenskaper man vill. Det funkar bra tycker jag, då jag vill ändå ha nån aspekt av slumpen kvar.

Don Kennetho
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Själv brukar vi i våran grupp improvisera mycket. Visst slår man, men blir resultaten så fel att man inte kan rätta till dem genom "två poäng bort- en poäng dit" systemet brukar man få slå om. Som någon har sagt:"Det är bättre att ge än att ta" (Iofs kan man inte ta något som inte finns ännu, men ni förstår väl hur jag menar ;)

"Is that thunder, or are you just rolling damage"? - Sett på WebRPG
 

Krell

Veteran
Joined
20 Oct 2000
Messages
42
Location
HBG
Jag själva är fan av Expert men när 91 kom börajde vi spela den men det blev komflikter direkt, så i dag spelar vi en blandning av Expert och 91.
plus att jag och en annan spelledare har gjort om stridssytemet så det passar vår spelstil.
Jag har precis gjort om magi systemet också så magiker är lite flexiblare också. Jag får väl se vad riotgames har haft för sig när den nya versionen kommer men vi kommer troligtvis att plocka bitar där också så man får väl se..
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Men vem säger att en magiker måste ha högt i PSY? Eller en tjuv högt i SMI? Jag har kört sådana och det är faktiskt rätt roligt. Annars kan man hamn i stereotypgubbar som den starke, stryktälige barbaren, den smidige tjuven..

Jag brukar köra med att slå grundegenskaperna 2 ggr och ta det bästa sedan väljer man yrke.
Andra system som att slå först och sedan sätta ut grundegenskaperna är också sjysst eller som Riddaren förslog: Köpa ett basvärde och sedan slå tärningar för att addera till det "basvärdet".

Jag körde tidigare att om man ville vara magiker så kunde man välja att bli det. Det blev att magikerna blev för vanliga så jag gick tillbaka till den gamla regeln att magiker måste slå om de klarar magikerprovet (under INT+PSY med 1T100). Detta för att få fram lite utav mystiken i magin.

Dra bort 2 från en grundegenskap och addera 1 till en annan är också en regel jag kör med.

/[color:green]Han</font color=green> som hatar att köpa grundegenskaper i DoD.
 

Schesuz

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
94
Location
Älmhult, Kronobergs Län
Jag håller med..

Man vet redan innan man slår eller köper grundegenskaperna vad man vill göra och slår man sug grundegenskaper kan man inte göra det man vill och det är inte bra.

Mvh Schesuz
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
"Men vem säger att en magiker måste ha högt i PSY? Eller en tjuv högt i SMI?"

;) En gång gjorde jag en karaktär till ett egenproducerat spel. Spelet utspelade sig i en värld som skulle likna gamla japan och förmodligen DoD Samuraj. Min gubbe skulle vara ninja, och fick 3 i smi.

"Is that thunder, or are you just rolling damage"? - Sett på WebRPG
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Kommentar om mitt eget inlägg

<EM>Jag har kört sådana och det är faktiskt rätt roligt.</EM>
Jag menade givetvis att det var kul att spela sådana som inte hade högt i den nämnda grundegenskapen.

[color:green]Han</font color=green> som inte kunde ändra på sitt första inlägg
 
Top