Nekromanti Bästa DoD äventyret?

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Jag tycker helt enkelt att Vildhjarta är ett perfekt äventyr för Drakar och Demoner, kanske lite svårt att börja med det men det är väldigt bra genomtänkt tycker jag, och äventyret är magiskt och roligt. :gremsmile:
 

Duregar

Veteran
Joined
23 Dec 2003
Messages
8
Håller precis på att lira Vildhjarta med mina polare, fast det är det ända äventyret som våran sl köpt som vi spelat, men man kan även inte säga att ett äventyr är bäst, det gäller att ha bra sl också :gremsmile:
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Men om SL är dålig så spelar det ingen roll på kvalitén på äventyret, däremot kan en bra SL göra ett värdelöst äventyr bra och roligt.
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Jo men det jag mer menade var att om man har en bra SL och har Vildhjarta, vad härligt det skulle vara att spela :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Finns så många...

Hemm, skulle nog säga att Vildhjarta är bra !!
Men den kampanj som rocka i alla kategorier är svavelvinter-serien. Kan nån klå den så har ma nett äventyr som är till duga.

/ Johan K, som precis sett Sagan om Konungens återkommst
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
InI second that (ant)

men jag måste ge hedersomnämnande till; barbia, marsklandet och rösten från forntiden (som jag haft oerhört kul med allihop).
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Absolut !!

Ja, de är ju böcker som absolut måste få ett hedersomnämnade !!!
Håller helt med dig om att de är mer än väl läsvärda !!
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Men om SL är dålig så spelar det ingen roll på kvalitén på äventyret, däremot kan en bra SL göra ett värdelöst äventyr bra och roligt.
Fel fel fel, eller halvrätt, men en annan ganska viktig detalj: Spelarna!!!

För utan vettiga spelare spelar det absolut ingen roll hur 'skillad' sl man än har, eller hur vettigt äventyret är. Dessutom kan 'bra' spelare också vara helt ovärdeliga och styra upp ett medelmottigt äventyr med en halv ok sl.

Summa sumarium så krävs 3 saker för en lyckad spelkväll. Alla lika viktiga.

Spelare

Spelledare

Äventyr/Kampanj

Dessutom får man önska gottt nytt på er alla från oss alla!
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Summa sumarium så krävs 3 saker för en lyckad spelkväll. Alla lika viktiga.

Spelare

Spelledare

Äventyr/Kampanj
Det beror på vad du menar med "Äventyr/Kampanj" iof... jag har nämligen haft lyckade spelmöten utan större förberedelser eller nedskrivna äventyr... ibland blir det bara så kul att improvisera med aktiva spelare... :gremsmirk:

Gott nytt år!
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Det beror på vad du menar med "Äventyr/Kampanj" iof... jag har nämligen haft lyckade spelmöten utan större förberedelser eller nedskrivna äventyr... ibland blir det bara så kul att improvisera med aktiva spelare...
Jag skall erkänna något, det är hemskt, å håll för öronen.

Jag är lat.

Detta är mig en stor last och det är inte ofta jag skrivit ner några hela äventyr, långt därifrån, mina 2-3-4 första äventyr överhuvudtaget skrev jag ner, dem blev 2-6 a4 var, dem följe jag slaviskt.

Men idag så får jag tvärr erkänna att ett 'förberett' äventyr mer har några slps, och är något som jag filat lite på i huvudet, och sedan improviserar jag lite underspelets gång, så visst, man behöver inte förbereda alls för att ett äventyr i sig skall vara bra, det behöver ju inte ens finnas innan spelmötet, det kan ju bli ett bra äventyr om man ser det rent äventyrsmässigt endå.

Men, jag tror, att om äventyret man spelar är av sämre kvalitet, så krävs mer av spelarna och spelledaren, är spelledaren färsk, krävs det ofta lite mer av spelarna eller äventyret osv. Om man ska råka ut för de däringa 'guldklimpskvällarna'.

Jag tror i vilket fall så här, eller något liknande.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Svavelvinter serien, Barbia

Svavelvinter serien och Barbia är nog mina favoriter, fast de är till EDD/DoD'91. De följs av Snösaga till DoD6.
(detta är dock endast mina favoriter till DoD, och inte de bästa äventyr jag vet överlag).
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,276
Location
Örebro
Tre vinnare... :p

Enskilda bästa äventyret får jag nog ge priset till Barbia, tätt följd av Oraklets Fyra Ögon. Bästa kampanjen är onekligen Svavelvinterserien och överlägset bästa nostalgiäventyret är Enhörningshornet :gremgrin:
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Tre vinnare... :p

överlägset bästa nostalgiäventyret är Enhörningshornet

Varför? berätta!!..

/revan - nyfiken
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Den Nidländska reningen

Med risk för bannlysning från alla rollspelskretsar och forum så måste jag säge Den Nidländska reningen :gremblush:

Jag vet att det är ett av dom mest styrda äventyren man kan hitta men jag älskar det av nån anledning...det har en sån skön story och så sköna SLP. Som spelare är man hela tiden ivirg att få reda på mer..att komma vidare och det gillar jag.

Dessutom spelar väl, som Sleepwalk påpekat, nostalgin in ganska mycket :gremwink:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,276
Location
Örebro
Re: Tre vinnare... :p

Dels kan det bero på att det var det första Expert äventyret jag köpte och spelade (nummer fyra i sammanlagd kvot). Mn äventyret är annars uppbyggt på ett klassiskt sätt med att man hyrs in som "äventyrare" av de "goda" prästinnorna och förföljs av de onda mörkerprästerna.

Men den stora behållningen finns i själva sökandet av Larm Legasts arv i Kandra. Just det upplägget älskar jag - och det inspirerade mig till att skriva en liknande del i ett äventyr (de som spelat/läst De Tre Ädelstenarna vet vad jag menar :gremwink: ). Just ifrån den episoden har jag så mycket goda minnen och det är därför jagt håller den högt som nostalgitripp.

Sedan gillar jag ju också regebros andra modul, Marsklandet så det kanse är något i hans sätt att skriva.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,276
Location
Örebro
Re: Tre vinnare... :p

Inte för mig... Men det kanske beror på att jag inte kunde infröskaffa hela kampanjen förrän efter att hela nostalgimomentet var bortblåst... :gremcrazy:

<font size="-2"> Edit: Ooo...jubileum! </font size> :gremgrin:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,276
Location
Örebro
Re: Den Nidländska reningen

Jag har uinget egentligen emot Den Nidländska Reningen heller, trots den hårda railroading. Den är inte alltid av ondo, utan kan vara rätt skön om man inte har gott om tid att spela eller om det är långa hopp mellan spelmötena.

Det som jag dock finner tråkigt med kampanjen är Nidland, den avslutande delen där Bestraffaren (om jag minns rätt) blockerar Victoniks krafter. Det känns lite grann som en nödlösning jag inte gillar, utan då jag spelleder det nästa gång kommer jag nog bygga ut äventyret med en lämplig artefakt som måste användas för att göra slut på Victonik, i sin fulla kraft.

Och antagligen kommer jag nog då att värva spelet med att spelarna tar an sig dels hjälteroller och sedan en grupp med nidländska ondingar. Dessa två varvas sedan under hela kampanjen och når sitt klimax i Hacktachas ankomst (ett äventyr som publicerades i en Sinkadus). Det tror jag kommer tillföra kampanjen en annan sida som jag inte fått till tidigare. :gremcool:
 

Per Ejemar

Veteran
Joined
23 Jul 2002
Messages
128
Location
Eskilstuna
OT

"Sedan gillar jag ju också regebros andra modul, Marsklandet så det kanse är något i hans sätt att skriva."

Jag har hört rykten om att Regebro gjort uppföljare till både enhörningshornet, och marsklandet ... sen var det något äventyr som jag tror hette "Alvstaden" men jag är mindre säker på det sista.

Ryktena kommer från en polare som har en polare som spelat med Regebro själv och jag har dessutom hört dessa rykten från andra som spelat med upphovsmannen. Själv tror jag på det, men kan inte garantera det. Dessutom så vet jag inte om äventyren går att få tag på.

Själv äger jag en kopia av Regebros eget tillverkade rollspel ....
 
Top