Nekromanti bästa disciplin

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Så vulgärt...

Du talar traditionsbrott, slyngel!! Vare sig man använder sig av en fosforladdad blyslungare, ett vitglödgat bredsvärd eller klor och huggtänder så är det kanske inte en så bra idé att på så öppet och uppséendeväckande manér göra sig av med sina rivaler?
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Du vet Brujah´s

Ja du vet dessa brujah´s, inget manér. Vart är världen på väg igentligen när ingen går fri från dessa råskin i skinjackor. Ack, tackar vet jag oss. Vi slemiga, tunnelkrypande, kloaklevande Nosferatos och våra väl artikulerade vulgära meningar.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Humbug!

Jag försökte med mitt IC-inlägg poängtera den vanliga vampyriska synpunkten att Discipliner är alltför uppséendeväckande och opålitliga för att förlita sig till fullständigt, vilket jag härleder till min personliga åsikt att Discipliner är en så väldigt liten del av Vampire att diskutera vilken som är "bäst" är ganska meningslöst.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Du vet Brujah´s

Så sant. Vänd bort ansiktet och försök att begränsa sekretflödet från dina varbölder så kan du alltid betrakta mitt haven som ditt. Vi kan säkert upprätta ett meningsfullt utbyte.

Som en god vän till mig en gång sade: "One does not achieve the august state of elder by brawling." Sedan blev han förstås ihjälsliten av en flock Brujah. Ingen gillar en besserwisser.
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Re: Inte direkt...

Det är ju disciplinerna som gäller. Han vill inte möta någon med Protean då denna disciplin kan vara minst sagt hård.



Ximnipot - huvudvärken personifierad
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Scary

"Men ändå... det går få WoD spelen till icke Påwergäjmer spel... tror jag... kanske... äh... glöm det."

Visst. Det kräver bara att man ignorerar reglerna och att stårytällaren har mer disciplin än en normal artonhundratals tyskalärarinna eller ett normalt preussiskt underbefäl. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Onödig diskussion?

Nightfang skriver: "Jag tycker själv att denna diskussion är lite onödig... för alla har sina egna favoriter"

Så du menar att en diskussion är onödig om man har olika åsikter? Är det inte mer onödigt att diskutera om alla har samma favorit?

Nightfang: "dessutom är ingen disciplin "bäst". Dom är all bra i olika lägen"

Om vi nu ska prata om vad som är onödigt så ligger nog i ärlighetens namn ovanstående påpekande rätt bra till... Att olika discipliner är bra i olika lägen är liksom inte någon direkt nyhet för den som testat att lira Vampire. Men även om disciplinerna har olika användningsområden så kan man ju ändå ha favoriter beroende på vad man vill uppnå, hur man spelar, på vilket sätt man tycker det är roligt att ta sig an saker m.m. Dessutom är det ju så att även om två discipliner har olika användningsområden så kan den ena anses vara bättre; om det användningsområde den lämpar sig för är något som förekommer mycket oftare än den andra disciplinens användningsområde.

Nightfang: ”Så kort och gott. Alla Discipliner är bra på sitt sätt... det finns igentligen inte en dicsiplin som är "bättre" än alla andra.”

Eftersom du (enligt vad jag kunnat läsa på den här sidan i övrigt) verkar ha klart mer koll på Vampire än vad jag har så är det trevligt att höra att du inte tycker någon disciplin egentligen är bättre än de övriga. För mig som inte spelat Vampire så mycket är detta nämligen inte så självklart. Många års spelande har ju lärt en att det ofta kan vara rejäl missbalans i spelen. Detta faktum tycker jag är en god anledning till att diskutera sådant som hur bra man tycker att olika discipliner är. Visar det sig att flera rutinerade spelare alla menar att en viss disciplin är överlägsen de andra (ur ren effektivitetssynpunkt då) är det ju bra om de som inte har samma erfarenhet på områden kan få reda på det och kanske justera reglerna för att få bättre balans i spelet (inte för att skaffa sig den ”bästa” disciplinen!).

Slutsats: en diskussion om vilka discipliner som är bäst är inte onödig, åtminstone inte för alla.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Lättskrämd?

Skulle du kunna förklara för mig varför det skulle vara skrämmande att någon tycker att obfuscate är den bästa disciplinen?
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Förhastad slutsats

Det ska erkännas att jag inte känner till ordet "påwergäjming", men om det nu är vad det låter som så förstår jag inte varför en diskussion om vilken som är ens favoritdisciplin skulle göra en till "påwergäjmer". Tycker du har väldigt dåligt underlag för att bedöma hur jag spelar rollspel.
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Re: Förhastad slutsats

Nej, det är sant att jag inte kan veta hur du spelar rollspel. Dessutom får du gärna spela hur du vill (så länge du inte förstör för dem du spelar med). Jag vill gärna förbehålla mig rätten till en viss snobbism, att mest som ett maner och lite på skämt uttrycka min upphöjelse över vissa spelstilar jag anser mig övermogen för. :gremsmile: Alltså ingenting att ta på allvar, och jag ber om ursäkt om du uppfattat det som mer verkligt förakt från min sida.

Men... om överväganden av typen "vilken disciplin ger mig störst chanser att ta över världen?" upptar en stor plats i ditt rollspelande så är chansen stor att detta är ett skolexempel på det som brukar gå under beteckningen "påwergäjming", åtminstone om det inte är knutet till att din rollperson är en sådan figur som större delen av sin vakna och sovande tid funderar på hur han/hon skall ta över världen. Inte nödvändigtvis något dåligt.

Gå i fred,
Pacifistpingvinen

"Go, my lord. Your Puck will stay,
the last hobgoblin of a dreary world."
R. Goodfellow
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Japp

"Skulle du kunna förklara för mig varför det skulle vara skrämmande att någon tycker att obfuscate är den bästa disciplinen?"

Inte så mycket det som att obfuscate i kombination med två andra discipliner gör att man kan ta över världen. Det är en tydlig pekare (eventuellt missförstådd) att spelarens syfte med att skaffa discipliner är att göra en übermäktig rollperson, inte att rollspela inre eller yttre skräck eller ångest eller konflikt mellan människa och best, eller vad man nu påstår sig syssla med i Vampire.

Det finns två orsaker till att jag inte spelar Vampire. Det ena är när spelet spelas "korrekt" och det andra är när det spelas "inkorrekt".

När det spelas "korrekt" (jefla puckad fras, egentligen) så påminner det mig mest om en sanning om blues: "Playing the blues ain't for making ya feel better. It's for making others feel worse." Jag har aldrig riktigt förstått meningen med att ha eller låtsas ha ångest över sina inre demoner, och jag tycker solsken är klart mycket trevligare än nattligt regn. Och intriger? Vad ska man med dem till? En bra story behöver högst två intriger, och den blir inte bättre (snarare tvärtom) om man har fler.

När Vampire spelas "inkorrekt" så har vi det som antyds i den här tråden: superhjältar i svarta långrockar som är ute och flänger nattetid. Och i så fall spelar jag hellre Marvel Superheroes.

Om ni ursäktar så ska jag nu fundera vidare på min riddarromantiska saxiska hjältesaga à la Beowulf och Ivanhoe, samt hacka vidare på jobbet (jag måste ju få mat på bordet, juh...).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Trevligt

Nämen så ytterst vänligt av dig min kära Doimedes. Du har du sanerligen ordets underbara gåva. Jag ska med glädje någon gång hindra mitt flöda av sekret bara för din skull så att vi kan ha en ytterst diplomatisk och väl informerad konversation.

Och jag hållre sannerligen med dig. INGEN gillar en besserwisser. Förutom en och annan söt liten malkav då.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Mycket kan man säga

För mig som inte spelat Vampire så mycket är detta nämligen inte så självklart. Många års spelande har ju lärt en att det ofta kan vara rejäl missbalans i spelen

Jo, visst har du rätt i ditt påstående här ovan. Vampire är inte direkt något spel där missbalansen kan vara lite. Men som Nightfang påpekar så är diceplinerna bra i olika lägen och enligt mig på vilket sätt man spelar. Visst gör de här krafterna spelet lätt att powergejma men en erfaren SL sätter stopp för dig. Jag måste hålla med dig att jag tycker diskutionen är ytterst intressant. För enligt mig så kan man se på personers favo disepliner vad dom är för typ av spelare. Kanske inte stämmer på alla men på en del.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Japp

Jag ingen koll på vem diskussionens grundare (malk) är eller hur han spelar Vampire, och jag anser inte att inlägget ger någon större ledtråd till det heller. Bara för att någon säger sig ha obfuscate som favoritdisciplin och menar att man med den och två andra discipliner kan ta över världen så är det ju egentligen inget som säger att denne spelar på ett visst sätt. Att man diskuterar olika discipliner är är såvitt jag kan se endast ett tecken på att man är intresserad av Vampire i största allmänhet. Inte konstigare än att man gillar att prata om andra saker som intresserar en (t.ex. fotboll, tjejer, musik eller vad det nu kan vara). Eftersom jag själv inte har någon jättekoll på Vampire vill jag gärna höra vad andra har att säga om discipliner och andra regler i spelet eftersom det hjälper en att upptäcka eventuella missbalanser i spelet. Sambandet mellan att diskutera regler och att spela superhjälte är enligt min mening obefintligt.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Sant

Håller med om att en persons favorit bland disciplinerna kan säga något om vad det är för typ av spelare. När man spelat länge med folk märker man ofta hur de tenderar att göra liknande rollpersoner, även om spelen och dess mijöer skiljer sig. Någon vill vara den listige tjuven, en annan den farlige krigaren m.m. för att tala i klyschor. Att rollpersonen får representera den som någon skulle vilja vara i verkligheten är något man sett flera gånger.

Sambandet mellan powergejmande och mäktiga discipliner (eller liknande) tror jag faktiskt inte är så starkt, i varje fall har jag inte den erfarenheten från de spel jag lirat. Boven bakom hetsjakten på att vara "störst, bäst och vackrast" tycker jag oftast är eventuella obalanser i spelet. Det uppstår lätt avundsjuka i en spelargrupp om man upplever att någon annan hela tiden får fördelar i olika situationer. Istället för att inrikta sig på rollpersonens karaktär börjar man fundera på dess prestanda och tävla spelare mot spelare. Nu var det dock några år sedan jag senast såg fenomenet, vilket är tur eftersom det kan paja en hel kampanj. Bra balans i reglerna och att alla deltagare upplever att de har en plats i gruppen och kan tillföra något är en mycket god medicin mot powerjakten .
 
Top