Nekromanti bästa disciplin

malk

Veteran
Joined
1 Apr 2001
Messages
10
tjenare alla vampirespelare!
vilken disciplen tycker ni, ensam, är bäst?
Jag menar om ni bara fick ha en disciplin vilken skulle det då vara?
Mitt självklara val skulle vara obfuscate! Finns det något bättre?

PS. kombinationen Auspex, obfuscate och dementation fullt tillräcklig för att ta över världen!
De tre är helt enkelt bäst!

//?
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Dominate väger tyngst

Tycker Dominate är den bästa disciplinen. Att kunna beordra andra att göra saker åt en och dessutom kunna ändra om deras minne är oslagbart; tänk så mycket kul man hade haft i verkliga livet med den förmågan! Tycker också att Dominate är den förmåga som det är viktigast att en grupp i Vampire har tillgång till, det blir ett elände om man måste slå ihjäl folk så fort de hört eller sett något olämpligt. Likaså slipper man massa krånglande och ljugande om småsaker; man säger helt enkelt till någon stackars människa att de ska fixa olika praktiska saker åt en och vet att det blir utfört.

Håller annars med om att Obfuscate och Auspex är bra - med andra ord: malcavians är den ultimata klanen sett ur ett rent taktiskt perspektiv. Å andra sidan har de en av de värsta nackdelarna vilket kan kompensera det hela något.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Flesh Shintai

Tja, i koboldvärde är det väl Yang Prana från "Kindred of the East" som slår hårdast...man köttar vad som helst med den. Men snackar vi mindre regeltekniskt så finns det ju ett par stycken som slår hårdare. "Thaumaturgy" är tråkig, men nog egentligen det bästa disciplinen imho- både grym och mångfacetterad. "Dominate" är skön, men begränsad till folk av lägre generation än en själv, vilket kan vara en ganska rejäl nackdel. Dock är det den jag helst skulle vilja ha i verkliga livet helt klart, även om Tapestry-4:an i "Kindred of the East" också ligger bra till (teleport). Obfuscate är störtskön också, även om min spelledare har en tendens att glömma bort dess begränsningar. "Internalize" i KotE är ytterligare en favorit...fy faen vad köttig den är. Summa summarum...tja, det kryllar av bra discipliner i WoD, både de jag nämnt och sannolikt ett par till, som jag inte kommer att tänka på just nu. Jag har svårt att utse en vinnare, men lutar nog vagt åt Flesh Shintai (KotE), om jag skall fula mig. De höga prickarna av den har nämnligen vissa regelmässiga luckor, som gör att du i praktiken kan förändra din kropp hursomhelst utan att begränsas av någon massa eller storlek. Mao, du skulle, om man nu är dum nog att tolka disciplinen så, kunna bli till en köttklump stor som Tokyo eller få tentakler långa som Kinesiska Muren- det skulle bara ta en liten stund. :)

- Ymir, som hatar de höga prickarna Flesh Shintai.
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
vadå "bästa"

Jag tycker frågan är ganska onödig. Det beror på hur man spelar spelet eller vad man vill uppnå. Vill man bara plotta så är ju Dominate eller Obfuscate skit bra. Det är grymmt bra att byta utseende till Prinsen om man vill få de små Vampyrerna att göra något. Medan Auspex som ni tycks tycka är grymt bra kanske inte fyller sitt syfte riktigt i plot grejen fören man får höga nivåer av den.
Men om vi ser det så här istället att ni råkar säga något som retar upp Bruhjan med Potens och han frensar och börjar gå lös på er. Försök dominata honom eller kanske gömma er med Obfuscate, med efter som en frensande vampyr ser "igenom" obfuscate så var det inte så roligt längre.

Min enkla lilla mening är att alla "nästan" disipliner är bra i olika lägen. Även om min personliga favo är Dominate eller Potens (specielt i lajv)

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Jag tycker själv att denna diskussion är lite onödig... för alla har sina egna favoriter, dessutom är ingen disciplin "bäst". Dom är all bra i olika lägen

Dominate är bra om man skall fixa till misstag som gjorts
Potence, Celerity, Fortitude och Protean är alla tre förbaskat bra om du hamnar i en fight.
Obfuscate är bra i flera tillfällen när man vill gömma sig/ha reda på olika saker. Unseen precence är en grymt bra i Lajv sammanhang
Presence är bra i och med att den har både en offensiv sida (Dread Gaze), och bra defensivt, typ Entrancement och Majesty (Majesty är super).
Auspex... Jag ser inte det riktigt "braiga" i "Auspex", den är bra men inte super bra...
Thamrmaturgy ja... en del Pather är bra, andra är bara jobbiga (Path of Corruption)
Sen har vi ju mäktigt bra "Serpentis" som gör dig i stort sätt oövervinnerlig. Även "chimestry" är bra för att göra illusion av en vägg som du står bakom... eller varför inte en eldkastare...
Obtenebration är super effelktiv för att skrämma skiten ur folk... där också Shroud of Night är super bra när du skall slåss eller fly...
Viccisitude är också enormt mäktig efter som du kan ändra ditt unsende helt!

Så kort och gott. Alla Discipliner är bra på sitt sätt... det finns igentligen inte en dicsiplin som är "bättre" än alla andra.

Nightfang som tycker att Malkavavians visserligen är bra, men inte så att dom kan ta över världen... Ventrue därimot...

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Re: Dominate väger tyngst

Själv tycker jag inte att malkarnas nackdel är så jobbig. Det blir bara ett ytterligare drag i deras personlighet.



Ximnipot - huvudvärken personifierad
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Derangements är jobbiga...

En del Derangements är ändå rätt så tunga... så det variar ju från karaktär till karaktär...

En malkav med Dissasiativ Blondspentiture är inte lika jobbig som en med Dezentisation eller den som gör att man "hör" färger och "känner" ord och "ser" ljud m.m.

Nightfang som vet att det är jobbigt att spela med Dezentization

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Re: Derangements är jobbiga...

Vissa Derangements är jobbiga, visst! Men det är väl därför du spelar malk, för att få en udda krydda till din karaktär

Alla klaner är kul, Bhurja, Maklav, Vosneratu, Treemr, Troeador, Ganrel, Sabulri...



Ximnipot - huvudvärken personifierad
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Re: Derangements är jobbiga...

Visserligen spelar jag Malkavians bara för att dom är lite orginella, men en del Derangements skulle man nog ku´nna klara sig utan...

förresten så är Salubri inte alls en skoj klan... inte Toreador heller....

Nightfang

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
vist dom flesta diciplinerna är ju bra det beror ju på hur man spelar och vad man spelar så är ju visa bra och andra dåliga.
 

Sir__Jake

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
55
Location
Habo, Sverige
Re: Derangements är jobbiga...

Det hela beror på vilket humor man är på och vad man har lust att spela för tillfället!

Det finns inga goda Vampyrer,
Bara Onda och mindre Onda,
Och Jag är en av de ONDA!!!
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Re: Derangements är jobbiga...

Tja, jag kan hålla med om att Salubri int är roliga men Toreadorer går faktiskt att spela så länge man inte spelar main stream toreadorer, by the way så måste det finnas en klan där allt slödder gömmer sig, t.ex Ravnosar, La Sombras och så vidare.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Blasheming wretch!

Ravnos är inget slödder!!! [color:red]*grrrr*</font color=red> Och defenitivt inte Lasombras!!!!

[color:red]*GRRRRRRRRRRRR*</font color=red>

Men det måste ju finnas en klan där dom underbart elaka Lasombras gömmer sig i Cammarillan.../images/icons/smile.gif

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Re: Blasheming wretch!

Nå då omdefinerar jag mig, det måste finnas något slödder för alla trevliga klaner typ Ravnos och de gulliga La sombras att göma sig ibland

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Humbug!

Discipliner? Bah! En sann vampyr behöver inte nedlåta sig till att använda sådana vulgära påhitt som "Discipliner"... de är bara kryckor för handikappade!
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Re: Humbug!

Jaså vad använder du? Står inte disipliner för "vampyrkrafter" i det här fallet. Jag vet inte men hur många vampyrer på en skala mellan 1 och 10 använder inte sina krafter vid ett eller annat tillfälle

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Scary

"Mitt självklara val skulle vara obfuscate! Finns det något bättre?
PS. kombinationen Auspex, obfuscate och dementation fullt tillräcklig för att ta över världen!"


Det som skrämmer mig är att det här kommer från en person som spelar skräckrollspel, inte från en påvvergäjmer med fem meter AD&D-prylar i bokhyllan.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top