Nekromanti Bästa D&D 5 köpäventyret?

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Hej

Är sugen på att köpa nåt av de utgivna äventyren från WotC, men vet inte vilket.

Jag skulle helst vilja ha ett äventyr som inte är så rälsat utan låter RP utforska som de själva vill och där problem ofta har lite olika sätt att lösas på.

Efter att ha läst runt lite så verkar Princes of the Apocalypse intressant.

Curse of Strahd och Out of the Abyss verkar vara skräckäventyr men jag har inte riktigt förstått på vilket sätt de är skräckäventyr. Jag är väl mer ute efter ett "klassikt" fantasyävetyr och vet inte om ett skräcläventyr klassas som det.

Jag tycker Storm Kings Thunder verkar intressant men det verkar ha fått blandat mottagande av det jag sett på nätet.

Rise of Timat och Hoard of the Dragon queen verkar vara väl rälsade efter vad jag läst.

Ni som har spelat/SLat vad tycker ni om äventyren? Har jag missat nåt äventyr?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag har hört bra saker om curse of strahd, men kan inte komma på vad just nu :p

Rise of tiamat har väl spelats av några här på forumet iaf, men osäker på de andra :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,107
Location
Göteborg
Det går inte att säga att något till D&D egentligen är "skräck" IMO.

Curse of Strahd är gotisk monster-romantik. Out of the Abyss är helt vanligt underjords-krälande med en liten twist gällande startvillkoren.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Bolongo;n200503 said:
Det går inte att säga att något till D&D egentligen är "skräck" IMO.

Curse of Strahd är gotisk monster-romantik. Out of the Abyss är helt vanligt underjords-krälande med en liten twist gällande startvillkoren.
Jäpp
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Curse of Strahd är den modul som kan ge mest tillbaka, för en grupp som prioriterar att spela sina roller. Det är den modul som mest vinner på att man bygger atmosfär och skapar band med de SLP man möter.

Princes of the Apocalypse är väl bäst åt andra hållet. Här får du rejält med grottröj, och tydligt monstruösa fiender med endimensionella motiv.

Mixa inte ihop dessa, då blir det d.å.l.i.g.t

(Att murderhoboa sig genom Curse tror jag vore lika meningslöst som att ta plotten och ondingarna i Princes på fullt allvar)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Out of the Abyss har en bra första halva, men slarvar med andra halvan. Säger jag som är kanske 85% klar, mina spelare är för närvarande level 13.

Om du inte är beredd på mycket eget arbete, rekommederar jag dig att antingen köpa boken för sin första halva (äventyret "fly underjorden", levels 1-8!) eller hoppa helt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Eftersom TS utryckligen skriver "äventyr från WotC" tänkte jag bara nämna att produkter från andra utgivare än WotC börjar bli vanligare
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
anth;n200526 said:
Eftersom TS utryckligen skriver "äventyr från WotC" tänkte jag bara nämna att produkter från andra utgivare än WotC börjar bli vanligare
Ja, och det tänkte jag fråga: Är den nån som har köpt och spelat nåt riktigt bra från http://www.dmsguild.com/ ?
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Anledningen till att jag vill ha nåt från WotC är egentligen för jag tänkte att det skulle vara kul att se hur de tänker sig att ett D&D äventyr ska vara. Mitt rollspelande formades till största del av Riotminds Trudvang vilket jag fått för mig skiljer sig ganska mycket från WotCs äventyr.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dr. Acula;n200732 said:
Anledningen till att jag vill ha nåt från WotC är egentligen för jag tänkte att det skulle vara kul att se hur de tänker sig att ett D&D äventyr ska vara. Mitt rollspelande formades till största del av Riotminds Trudvang vilket jag fått för mig skiljer sig ganska mycket från WotCs äventyr.
Min högst personliga åsikt (som alla inte håller med om) är:

Köp DnD5 Starter Set. Det innehåller äventyret "Lost Mines of Phandelver". Det är det enda prisvärda äventyr som WotC släppt till DnD5.
 

Mäster

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
76
Lost Mines of Phandelver är en riktigt höjdare. Ovanligt fritt i sin utformning men ändå lagom rälsat, roliga miljöer och dungeons med en del alternativa vägar. Uppskattades av spelare och spelledare. Vi håller precis på att spela "Hoard of the Dragon Queen" och tycker nog att den håller lägre kvalitet. Delarna håller inte riktigt ihop och mycket onödiga transportsträckor kan jag tycka som spelledare. Men ska nog vänta med någon slags helhetsbedömning tills vi är klara (är väl omkring 2/3 igenom äventyret). Det finns något superamerikanskt både i namngivning och spelledarpersonernas handlingar i "Hoard of the Dragon Queen" som om det uppskattas är det givet (detta är mina egna fördomar som såklart spelar in).

Sammanfattningsvis: anth har rätt "Lost Mines of Phandelever" är en riktigt höjdare, speciellt som introduktionsäventyr (kanske ett av de bästa?) och billigt också.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Storm kings thunder verkar ganska lovande faktiskt. Men jag har bara börjat läsa den.
De verkar ha tagit fokus på stor spelarfrihet (med några flaskhalsar) samt att ha ett bra upplägg på informationen i boken.
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Du får jättegärna återkomma med dina intryck av Storm King! De klagomål jag främst läst om är att vissa verkar tycka att det är för mycket platser och uppslag i boken som man läser igenom men sen är det väldigt osäkert om spelarna tar sig dit. I mina öron låter inte det som nåt dåligt. Det som inte blir använt i äventyret kan man ju alltid använda i framtiden i andra äventyr.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Dr. Acula;n201410 said:
Du får jättegärna återkomma med dina intryck av Storm King! De klagomål jag främst läst om är att vissa verkar tycka att det är för mycket platser och uppslag i boken som man läser igenom men sen är det väldigt osäkert om spelarna tar sig dit. I mina öron låter inte det som nåt dåligt. Det som inte blir använt i äventyret kan man ju alltid använda i framtiden i andra äventyr.
Det är berättigad kritik. Äventyret är enbart bitvis rälsat, så många saker kan missas med lätthet. Vissa saker kommer nästan garanterat att missas. Äventyret är faktiskt upplagt så att över hälften av innehållet kommer väljas bort av spelarna. Det är lite som ett experiment i valfrihet (för att vara ett officiellt äventyr), men jag har svårt att se det som något negativt, förutom just att jag garanterat betalade för mer än jag kommer använda. Men!!! så vill jag ju inte tänka, för då kommer hela min spelsamling bli provocerande.

Så, boken är tjockare och dyrare än den behöver vara, men vem har någonsin haft för många dungeons liggande? (retorisk fråga)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Dr. Acula;n200732 said:
Anledningen till att jag vill ha nåt från WotC är egentligen för jag tänkte att det skulle vara kul att se hur de tänker sig att ett D&D äventyr ska vara.
Medhåll.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
anth;n200769 said:
Min högst personliga åsikt (som alla inte håller med om) är:

Köp DnD5 Starter Set. Det innehåller äventyret "Lost Mines of Phandelver". Det är det enda prisvärda äventyr som WotC släppt till DnD5.
Nu blev jag sugen på att köpa startpaketet, dels för att jag aldrig varken spelat eller varit spelledare till D&D, dels för att du skriver att äventyret i boxen är bra. 199kr är ingen jättesumma. Enda problemet är tiden...
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Rangertheman;n204397 said:
Nu blev jag sugen på att köpa startpaketet, dels för att jag aldrig varken spelat eller varit spelledare till D&D, dels för att du skriver att äventyret i boxen är bra. 199kr är ingen jättesumma. Enda problemet är tiden...
Jag håller med anth (iallafall om man har en liten budget).

Själv skulle jag dock säga att prisvärdheten är större från ett tidsbudget-perspektiv än ett plånboksperspektiv.

Du får ett jättefint litet äventyr och allt du behöver direkt i lådan. Spendera en timme med att ögna igenom storystrukturen och sedan är det bara att börja.

:)
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Nu är Lost Mines inköpt och speldatum är bokat i november. Tror det här kommer bli riktigt bra :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Dr. Acula;n206578 said:
Nu är Lost Mines inköpt och speldatum är bokat i november. Tror det här kommer bli riktigt bra :)
Samma här förutom att vi inte har hittat något datum än. Min känsla efter att ha läst igenom materialet i Starter kit är att det kommer att bli grymt kul att testa D&D5e!
 
Top