D&D Bästa alternativet till 5e?

Ok, så jag spelar Curse of Strahd i en sällan-spelande-grupp. Min första erfarenhet av DnD. Ok i ärlighetens namn går det ... så där. Vi kämpar tidvis med systemet. Ingen lär sig ordentligt (inte heller jag), vår SL har det inte så lätt också en del och vi fastnar ofta i regelfunderingar.

Så jag har allvarligt fundera på att försöka pitch att växla över till något alternativ. Men vad? Hjälp wrnu!

Mina specifikationer är:
  1. Samma regelbas, d20.
  2. Enklare än 5e, gärna typ 30-50% mindre crunch.
  3. Tematiskt och strukturellt kompatibelt med 5e. Alltså om jag spelar Human Warlock lvl 3 ska jag kunna konvertera till nästan exakt samma klass i det nya spelet (även om den kan heta något annat). Ska det patchas och dömas av en massa kommer det gå bort. Antar att "race as class" också går bort men är osäker (vi har två ganska olika sorters alver (fråga mig inte vilka) i gruppen).
  4. Tillgängligt på marknaden. Jag vill inte automatiskt rata äldre versioner av DnD men jag gissar att de flesta kommer gå bort av pga p2 och någon jakt på begagnade ex kommer inte att ske.
  5. Inga slimmade OSR-spel, tack. Jag har spelat en del sådana och även om något åt det hållet nog hade kunnat funka om vi börjat, där kommer gruppen inte köpa ett alltför radikalt byte bort från DnD-känslan nu.
  6. Vi ses fysiskt så spel via olika digitala plattformar är inte aktuellt.
Tror du behöver vända dig till en bredare kunskapsbas, typ reddit eller rpg.net. Jag kan inte komma på något som passar in på alla dina specifikationer men det finns nästan oändligt med D&D-variationer. De kanske också kan bekräfta om förslagen i tråden gör det.

Jag kan svara på en del av fråga 4. Nej, du bör inte kolla på nån tidigare version av D&D. De kan vara allt från svårare till enklare (mycket beroende på vilka regler man väljer att köra med eller skippa) än 5E men faller på punkt 3 snarare och på det du beskriver i inledningen. Dock behöver man inte jaga mycket begagnat utan mycket finns som Print on Demand eller digitalt som pdf på Drivethrurpg.

Flera av de äldre faller också på punkt 1 då bara 3.0 och framåt har en enad tärnings/resolutionsmekanik och använder D20.

Om du nån gång blir sugen på en tidigare version så är min rekommendation 3.5 då det är D20, ligger hyffsat nära 5E i klasser och är mer definitivt och solitt i sina regelbeskrivningar så det ger mindre funderingar. Men den stora nackdelen är att yrkena har möjlighet till många fler specialförmågor och att det finns många mer avdrag och bonusar till skillnad mot advantage/disadvantage och mer att göra i strider så det är mängdmässigt mer crunch.

Äventyret med Strahd finns för 1st ed, 2nd ed och 3/3.5.

(1st ed är lite knepigt skriven, otydlig och motsägande på sina ställen och superspretig och nästan alla regler ska ses som nåt att köra med eller inte. Några av reglerna är enkla och några inte komplexa, bara tidskrävande på grund av mängden med saker som ska räknas in, nån procent hit eller dit. Kör man med alla regler så blir det mycket långsammare än 5E och mycket mer konsulterande av tabeller i Dungeon Master's Guide. 2nd är förenklat, tydligare och mer lättläst, med tydligt i vad som ska ses som grundregler och vad som man kan välja till eller inte. Med alla regler så är det lite långsammare än 5E och man kan lätt få plats med alla tabeller på en spelledarskärm så man behöver inte kolla i DMG lika ofta.
OriginalD&D kom i flera utgåvor med mångas favorit, BECMI, i nivå med 2nd ed i min bedömning, men snabbare. En stor nackdel är att den nog är för enkel om man ändå gillar grundkonceptet med dagens D&D.
4E är jag fel person att berätta om.)

Back