Nekromanti Bästa 90-tals-animen?

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Några personliga favoriter som inte nämnts tidigare:

Cyber City Oedo 808
Kriminella hackers och våldsbrottslingar tvingas ta hand om andra farliga brottslingar i en ljuv cyberpunkmiljö.

Doomed Megalopolis
En uråldrig demon försöker förinta Tokyo under det förra sekelskiftet.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
226
Rurouni Kenshin: Trust & Betrayal från -99. Utan tvekan. TV-serien är okej, men Trust & Betrayal är helt fenomenal. En sorts origin-story om hur protagonisten blir en ronin som vägrar att döda. Snyggt animerad, våldsam utav helvete och ångestladdad som bara japansk ångest-anime kan vara.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jag kommer upprepa några som andra redan sagt. :p Är kanske inte så himla mycket, men det är för att det mesta som jag har sett är från efter år 2000.

Blood - The Last Vampire: Eftersom vissa tagit med år 2000 också, så slänger jag in den här med. Detta var ju filmen som drog igång hela serien av grejer som kom senare, som mangan, och Anime-serierna Blood+ och Blood-C. Tror inte jag har sätt C än... men jag gillade filmen och + väldigt mycket. Vampyrer, rå, blodig, våldsam, och allmänt MurderDeathKill-ig... what more could do you need?

Cowboy Bebop: Det är ju en klassiker som måste ses åtminstone en gång. Tror jag måste se om den dock, minns den inte särskilt väl längre... om ens alls. Hmm...

Ghost in the Shell: Well duh! It's Ghost in the mother-frelling-Shell! Cyberpunk = Awesome! :D Var rätt länge sedan jag såg den dock... tror inte jag har sätt serien heller. Så jag får väl fixa det snart.

Great Teacher Onizuka: En av de första Animes som jag fick tag på, och såg, efter jag fick permanent internet hemma (årskiftet 2002-2003). Minns den inte helt, för det var ju länge sedan jag såg den... men jag vet att jag tyckte den var rätt bra... även om den var lite så där pervy som många Animes har en tendens att vara. XD

Hajime no Ippo: Knappt... Animen började 2000. Det var min första sport Anime som jag såg, men jag fastnade starkt för den. Jag började mer aktivt söka efter sport baserade Animes efter det, trots att jag inte igentligen är särksilt förtjust i att kolla på sport (med undantaget av kampsport och Martial Arts grejer då så klart, som K-1 vilket har alltid varit mitt favorit evenemang bland kampsport).

Macross: Det är ju i grunden en 80-tals serie, men där var ju många olika serier, OVA's och kanske filmer på 90-talet också. So check it out! Jag skrive rmer om den i "före 1990" tråden.

Neon Genesis Evangelion: Oavsätt vad man tycker om slutet (företaget som gjorde serien gick bankrupt, varpå slutet av serien blev väldigt lidande av det när de tvingades attförsöka slänga ihop något) så är det en oerhört bra Anime serie trots allt. Jag personligen hade inga problem med slutet, varken orginalet eller det senare retcon'adde slutet. Igen så minns jag inte serien särskilt väl längre... väldigt många serier som jag såg för en ca 10 år sedan som jag inte sett igen sedan dess.

Ninja Scroll: Att ingen har nämnt denna juvelen än är i närheten av ett brott mot någon typ av Anime lag eller något! XD Väldigt rå som film, coola strider, MDK, blodig, awesome! Ninja Scroll var en av mina första (om inte den första) riktiga kontakt med Anime som jag hade (jag hade ju sätt grejer här och där på Svensk TV innan dess, men det var inget jag sökte ut för att se)... Det var en kontakt som lämnade mig med ett oerhört positivt intryck dock. Visserligen så såg jag filmen första och andra gången på Engelska (japanska sedan dess) och i en uppspeedad hastighet (videobandet var NTSC (Amerikansk standard) där om ens videobandspelare inte hade en valmöjlighet att spela ett band med NTSC hastighets så spelades denna typ av videoband som standard för snabbt på svenska videobandspelare (eftersom här i Europa har vi ju Pal som standard)... men det ledde ju till rätt roliga grejer, som Chip & Dale låtande röster, men specielt scenen i början där en snubbe säger "Mahahahaa... you fool!" som med Chip & Dale rösten låter oerhört roligt när den är uppspeedad. XD Senare, runt 2001-2002, var det min upplevelse med Ninja Scroll som var orsaken till att jag bestämde mig för att gå till det där klassrummet, där någon visade Anime under ett Sydcon, för att kolla och se what the fuss was all about med Anime. Det var där som jag blev totalt krokad på Anime när jag såg hela "Sadamitsu The Destroyer" serien (men även "Oh/Ah My Goddess!" serien... jag fick killens nummer där, och när jag kom hem från Sydcon så ringde jag honom och "beställde" skivor med båda serierna på). Men det tog tills ca 2003 innan jag faktiskt började aktivt söka efter och kolla på Anime (tack vare att jag fick permanent internet hemma från årsskiftet mellan 2002-2003).

Oh/Ah My Goddess! och Mini Goddess: Det var ju denna serie, tillsammans med Sadamitsu The Destroyer (mest Sadamitsu), som jag blev helt krokad på Anime ju. Tyckte den var rätt rolig dock, så jag har ju sätt allt som kommit ut (så långt jag vet i alla fall).

One Piece: Knappt... de 8 första avsnitten, utav 704 (för tillfället), kom ut i slutet av 1999 ju! XD Detta är min nr 1 favorit anime, och har varit så i över 10 år. För så fort jag hittade den, runt ca 2003-2004 (fanns ca 150-200 avsnitt ute då tror jag), så var jag helt fast. Så pass så at jag blåste igenom alla befintliga (undertextade) avsnitten på en vecka som mest. Sen periodsvis (några månader, till upp till 12 månaders, intervaller som vanligast) så kollade jag på alla nya avsnitt som kommit ut. Dock runt ca avsnitt 300 (2007) så hade jag starten på ett uppehåll på ca 3 år från One Piece (det bara råkade bli så), och det var inte igen förrän år 2010 (runt ca avsnitt 450) som jag kom tillbaka. När jag kom tillbaka dock så bestämde jag mig för att börja om på serien från början. Så under kanske en månads tid, som mest, så gick jag igenom hela serien igen. XD Det kanske låter som mycket på en månad, 450 avsnitt. Men när man räknar bort intro, recap, och outro så hade du oftast ca 18 minuter kvar av 22-23 minuters avsnitt... vilket då blir "bara" ca 135 timmar (istället för ca 165-173 timmar)... så om man kollade på 5 timmar av One Piece per dag så skulle det ta 27 dagar at gå igenom 450 avsnitt. Nu kollade ju jag på serien långt många fler timmar än så per dag, så jag skulle inte vara förvånad om jag blåste igenom de 450 avsnitten på 2-3 veckor. XD För kanske 1.5 veckor sedan så blåste jag igenom 80 avsnitt på 2 dagar, och har sedan dess sätt 1-4 avsnitt till per dag medan jag har ätit, och för för någon dag sedan såg jag 25 till under en den dagen, har fortfarande 32 avsnitt till innan jag är ifatt helt. Sen efter det har jag över 120 avsnitt Naruto att kolla ifatt på (plus 51 avsnitt av "Rock Lee no Seishun Full-Power Ninden" vilket är en spinn-off från Naruto)... plus en 110 avsnitt av en 5 andra serier också. XD


Sen kommer vi till två grejer som inte borde hamna här i denna tråd...

Sadamitsu The Destroyer: Denna serie är "för ny" igentligen för 90-tals kategorin (2001)... men den är nära nog ändå, och jag har ju redan nämnt den ett par gånger i denna tråd... så varför inte liksom. Detta var serien som totalt vann mig över till Anime... utan denna serie hade jag nog inte dykt in i Anime som jag gjorde... eller ja... det hade antagligen bara tagit lite längre tid innan jag gjorde det. Enda nackdelen med serien igentligen, för mig, är att den är väldigt kort. 10 avsnitt, med en längd på ca 20-23 minuter per avsnitt. Men jag antar det kan vara en fördel också för den delen. Men i alla fall... Bara intro låten i sig borde ju ge serien åtminstone en titt från folk! XD

Första avsnittet nedan. Japanskt tal (as it should be!), och engelsk undertext.



BattleTech: The Animated Series: Detta är ju inte Anime ju... men eftersom IP'n i sig själv var så pass baserad på Animes så kände jag att jag borde åtminstone nämna den... det är åtminstone från rätt årtionde. XD Det var kanske inte den bästa tecknade serien som finns, men den var rätt banbrytande ändå, eller åtminstone någerlunda unik... och det var denna serie som var starten på mitt gillande av BattleTech/MechWarrior IP'n (det tog några år innan jag tillslut förstod att BattleTech = MechWarrior... det lampan tändes för mig när jag i ett uppdrag i MechWarrior 3 blev pulveriserad av en Timber Wolf/Mad Cat för första gången, varpå jag kände igen dennes utseende från tv-serien, där den Mechen hade varit min favorit från början). Serien var en av få, kanske bland de första, tecknade serierna som blandade traditionel tecknar/målar teknik med CGI. Den är bara 13 (14) avsnitt lång, 22-23 minuters avsnitt, och som jag sa kanske inte det bästa som gjorts... men jag tycker den är värd att se ändå. :)

Första avsnittet av BattleTech nedan. Ljudet kan vara lite högt så skruva ner lite för säkerhet's skull.

 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Rhodryn;n108618 said:
Neon Genesis Evangelion: Oavsätt vad man tycker om slutet (företaget som gjorde serien gick bankrupt, varpå slutet av serien blev väldigt lidande av det när de tvingades attförsöka slänga ihop något) så är det en oerhört bra Anime serie trots allt. Jag personligen hade inga problem med slutet, varken orginalet eller det senare retcon'adde slutet. Igen så minns jag inte serien särskilt väl längre... väldigt många serier som jag såg för en ca 10 år sedan som jag inte sett igen sedan dess.
Var inte grejen med Death & Rebirth att den snarare visade hur det slutade "ute i verkligheten" medan de två avslutande avsnitten i originalserien visade Shinjis inre? Det var nog så jag tolkade det iaf. Hursomhelst har jag inte heller några större problem med några av versionerna.

Och det är rätt spännande att de väljer att sticka iväg i en helt annan riktning med Rebuild of Evangelion. Film 1 var ju i princip likadan som originalserien, men film 2 och 3 är ju helt off the rails... Avslöjar dels stora grejer som "vad en Eva är" tidigt, men introducerar sen en massa nya märkligheter... Längtar efter film 4 nu.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
@Krank

Heh... jag minns som sagt inte riktigt serien längre, så jag kommer inte heller ihåg vad min tolkning var av det.

Men jag vet att där var rätt många som kände "what the fuck?!" om orginal slutet. XD Och sedan hur väldigt många människor, på internet, igenom årens lopp har försökt tolka slutet, och deras svar om vad det betyde var väl nästan lika många som bestämde sig för att tolka det.

Jag måste se om serien igen snart... få se om jag kommer ihåg och har tid när jag kommer ihåg det... :) men min "Future Interest" del, av min Anime notepad fil, innehåller redan bortåt 100 olika grejer som jag inte sätt än men vill se. Så vem vet... det kanske tar 10 år till innan jag ser den. XD
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Har för mig att anledningen till NGEs slut är att de gjorde slut på¨seriens budget. Sedan blev det en smash hit och de gjorde en OAV-remake på slutet (Death & Rebirth) och en filmavslutning (End of Evangelion) vilka båda täckte ungefär samma tid som sista TV-avsnitten.

... Sedan åkte de dit för skattesmitning. Det var 1997.

Kare Kano är en annan (helt ok) serie de släppte (98-99) som verkade ha lite liknande problem med att planera budget ordentligt.

Men de åkte inte in för drogbrott, det gjorde en av de ansvariga för Record of Lodoss War...
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Mellan krank och Rhodryn så har i stort sett alla mina favoriter från nittitalet täckts in, men några ska jag väl få klämma in i alla fall:

Revolutionary Girl Utena
Record of Lodoss War
Princess Mononoke
Porco Rosso

De två Studio Ghibli filmerna är förstås sevärda. Porco Rosso är en personlig favorit. Revolutionary Girl Utena är så sjukt snygg, så sjukt mångbottnad, så mycket symbolik i bildspråket. Älskar den serien. Record of Lodoss War är nog den mest traditionella fantasy serien som har gjorts i anime. D&D the anime, typ.
 
Top