Nekromanti Bästa 90-tals-animen?

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,338
Location
Malmö
Jag tror min personliga favorit från 90-talet är Slayers. Nu räknar jag utgivningen till c:a 2000 - Revolution & Evolution-R är okej, men det känns som att de kom rätt rejält mycket senare. Och inte är riktigt lika bra, även om det finns bra grejer i dem.


Där finns ett gäng bra anime-serier, och klart det finns bättre "seriösa" serier, men allt i beaktande - tårta varje dag är awesome. Och med Slayers blir det många dagar tårta. ;)
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Slog mig just att jag inte har en aning om några 90-tals anime. De flesta jag kollat på är från 80-talet ursprungligen eller 2000-talet.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,338
Location
Malmö
Botulf;n108339 said:
Slog mig just att jag inte har en aning om några 90-tals anime. De flesta jag kollat på är från 80-talet ursprungligen eller 2000-talet.
Åh, du har nog sett några stycken. Som den här...
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Jag vet inget om animé, men av en händelse såg jag just 'Darkside Blues' och den var från 1994. Fast du kanske bara syftar på serier?
Hursom, jag misstänker att den inte är i toppskiktet.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,338
Location
Malmö
Voldstagg13;n108346 said:
Jag vet inget om animé, men av en händelse såg jag just 'Darkside Blues' och den var från 1994. Fast du kanske bara syftar på serier?
Hursom, jag misstänker att den inte är i toppskiktet.
Jag syftar på allt. :) Just Darkside Blues har jag inte sett, men har för mig att den legat på min "vill se"-lista tidigare. Av någon anledning tänker jag på Vampire Princess Miyu (OAV är '88 så yeah) av det lilla jag fått ut ur beskrivningen och bilder. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,686
Location
Rissne
Alltså... Anime från 90-talet? Då finns det ju vissa verk man helt enkelt inte kommer ifrån:
  • Neon Genesis Evangelion (1995-1996)
  • Serial Experiments: LAIN (1998)
  • Ghost in the Shell (1995)
  • Perfect Blue (1997)
  • Detonator: Orgun (1991)
  • Macross Plus (1994)
  • Cowboy Bebop (1997-1998)
  • Bubblegum Crisis Tokyo 2040 (1998-1999)
Däremot har jag väldigt, väldigt svårt för stilen i Slayers...
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
hmm om vi även lägger till filmer och inte bara serier:

Darkside Blues och Ghost in the Shell har jag sett. Kan jag också lägga till någon Street Fighter anime till listan också.

Kom Akira (animen inte mangan) på tidigt 90-tal eller sent 80?
Levande Slottet?
Prinsessan Mononoke?


Hur som helst så av ovan nämnda filmer så har jag nog gillat Dark Side Blues bäst. Jag såg även den där Street Fighter animen med behållning då men vet inte hur den skulle hålla idag.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,380
Location
Helsingborg
Berserk och Trigun är två bra serier från 90-talet.

Berserk räknas dock inte som trevlig. Alls.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,671
Cybot;n108364 said:
Berserk räknas dock inte som trevlig. Alls.
Berserk är en hjärtvärmande anime för hela familjen. Jag föreslår att du ser den med dina barn eller själv om du är känslomässigt sårbar och vill se något som fyller på din tro på mänsklighetens goda natur. Allting från de djupa vänskaperna till de upplyftande och värmande twisterna i handlingen leder alla till en final som du kommer bära med dig länge.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det kom ju massor med bra anime på 90-talet.
  • sailor moon
  • pokemon
  • yu gi oh
  • digimon
  • one piece

:) :) :)
(just kidding)

Det mesta bra har redan nämnts så det här blir det näst bästa.

Tenchi Muyo
Det finns massor med anime baserat på Tenchi, men det är bara den FÖRSTA serien som är sevärd.

Yu Yu Hakusho
De första fem avsnitten ger jag 10/10 i betyg. Sedan sjunker det ner till 7/10. Jag har dock inte sett hela serien, bara de första hundra avsnitten.

Mumin
Ja, Mumin tecknades i Japan, alltså är det anime.

Hunter x Hunter
Här är jag lite tveksam. Första HxH kom på 90-talet, men jag har bara sett den version som kom för ett par år sedan. Den senaste versionen är jättebra så jag gissar att den första versionen i alla fall är sevärd (jag tror ändå att den senaste versionen är bättre så jag rekommenderar ingen att se den första versionen).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
krank;n108353 said:
  • Serial Experiments: LAIN (1998)
  • Ghost in the Shell (1995)
This.

FLCL kom tidigt 2000 också, det är nästan 90-tal.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,686
Location
Rissne
chrull;n108371 said:
This.

FLCL kom tidigt 2000 också, det är nästan 90-tal.

Om vi ska snacka tidigt 2000 också, så vill jag dessutom ha med RahXephon som jag sitter och kollar igenom nu. Ruskigt bra, framför allt på designfronten.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
krank;n108373 said:
Om vi ska snacka tidigt 2000 också, så vill jag dessutom ha med RahXephon som jag sitter och kollar igenom nu. Ruskigt bra, framför allt på designfronten.
Men den kom sent 2001. FLCL kom alltså på början av År 2000, inte "i början på 00-talet" (fast det gjorde den ju, men det var inte det jag menade... :D ).
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,338
Location
Malmö
Sent 80-tal/tidigt 90-tal, på tal om BGC 2040:
(Jag tycker 2040 börjar starkare och sedan blir svagare till någonstans avsnitt 16. Original-BGC går lite åt andra hållet. Men vem bryr sig? Hardsuits! Bärsärkande robotar! J-pop i två olika musikstilar!)

Tenchi Muyo är bra skit, indeedy. Jag föredrog första två OAV-serierna (dragit mig för att se den tredje) men gillade första TV-serien, mangan och filmerna (ok, Tenchi Muyo in Love 2 kändes lite halvtrist vad jag minns. Bra ledtema dock)

På tal om robotgrejer, G Gundam är en sån där doldis. Bästa Gundam-serien som inte egentligen är en Gundam-serie. Wunderbar.

Och Turn A Gundam, som jag personligen sätter som min favoritgundamserie (även om Zeta Gundam är den mest arketypiska Gundam-serien och 8th MS Team den bästa "militär-Gundam"-serien). Varför? För att det är en postapokalyptisk industriell revolution-värld med invaderande människor från månen? För att det är en serie kriser där de flesta ledarna faktiskt inte vill ha krig med krigshökar i bägge faktioner? ... Det och mer faktiskt.

(och andra endingen)

Helt ok-kategorin: Outlaw Star. Hamnade lite i skymundan när Cowboy Bebop kom. Men kanske också för att det kändes lite som att en andra säsong hade varit på sin plats. Kanske bara min uppfattning.


El Hazard är också bra. Iaf första OAVn. Sedan vet jag inte riktigt. Det här var på tiden jag köpte (engelskdubbade) VHS-band från motsvarigheten till SFBok, ok? Iaf, enkelt men smart koncept: Kör typ John Carter-konceptet med person som transporteras till annan värld och får krafter. Släng in en hel grupp med personer från ye average Japanese high school. Ha några faktioner i krig med varandra som de landar i, på olika sidor.

 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,338
Location
Malmö
krank;n108373 said:
Om vi ska snacka tidigt 2000 också, så vill jag dessutom ha med RahXephon som jag sitter och kollar igenom nu. Ruskigt bra, framför allt på designfronten.
*håller munnen stängd tills Krank sett serien*

Men även om gränserna är lite flytande så tycker iaf jag att serien bör ha legat på 90-talet vid något tillfälle. Men det är en åsikt. Daft Punks Discovery är ett väldigt 90-taligt album och det är från 00-talet. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,686
Location
Rissne
Max Raven;n108467 said:
*håller munnen stängd tills Krank sett serien*
Det här är min tredje genomtittning av den, även om jag glömt mycket pga att det är många år sen senast...
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,338
Location
Malmö
krank;n108472 said:
Det här är min tredje genomtittning av den, även om jag glömt mycket pga att det är många år sen senast...
Bah. I så fall - Typ Evangelions handling fast med fler anime-klyschor. Varför säger jag det? För att det fanns folk som tyckte den var EVA fast bättre när den först kom ut. Det sagt, den är helt okej så länge man inte drar fram den jämförelsen. Och robot-designen är snygg. :)

Jag gillade nog Eureka 7 mer, personligen. (Fanns på US Netflix)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,686
Location
Rissne
Max Raven;n108529 said:
Bah. I så fall - Typ Evangelions handling fast med fler anime-klyschor. Varför säger jag det? För att det fanns folk som tyckte den var EVA fast bättre när den först kom ut. Det sagt, den är helt okej så länge man inte drar fram den jämförelsen. Och robot-designen är snygg. :)
Tja, jag tycker att de är i samma genre, men med tonvikt på olika saker. Båda hör till mina favoriter.

Eureka 7 ligger på min animelista. När jag kommit igenom antingen RahXephon eller Macross, om jag då fortfarande känner behov eller önskan att se anime, så kanske det blir den...
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,338
Location
Malmö
Maddafakkin Irresponsible Captain Taylor!


Taylor är kontorsslav som råkar glida in och bli kapten* på ett av rymdflottans skepp under brinnande krig med ett utomjordiskt imperium. Han driver sina stackars officerare till vansinne. Grymt rolig serie.


*Genom en serie osannolika händelser.
 
Top