Bästa äventyrsgeneratorn?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Sitter precis och kollar på äventyrstabellen i Mausritter. Det är tre kolumner som kan kombineras till resultat såsom "Farmer - has been murdered - It is deep in a cave" eller "Pigeon rider - want to assassinate rival - it's protected by strange beasts". Inte fantastiskt men helt okej i sin enkelhet.

Annars är Tome of Adventurers Design väldigt bra. Men det är ju massvis med tabeller snarare än en.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Spännande!

Nu jobbar ju jag inte med tabeller utan med flödsdiagram (Mystery path med fast slut och Nodes som öppen mind map) när jag genererar äventyr (eller ja, inspiration till äventyrets stommar).

Vad är din tänkta slutprodukt? Är det en one-liner i stil med "Nervös adelsman jagas av lönnmördare" eller är det genererandet av flera intrigerande fraktioner som man får fisktanka loss med eller något helt annat?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Det fanns tidigare en app till Operation Fallen Reich som var ganska cool och genererade grundstolpar med ett knapptryck:
Den är otillgängligt på Android också. Men!

Den finns i Flash-format här. Och OK, det hjälper kanske inte för Flash är inte en grej längre. Men! Man kan lägga in Ruffle i sin webbläsare och då plötsligt kunna köra Flashinnehåll igen som om det vore 2005.

Eller om man inte vill installera mer eller mindre skumma addons så kan man såklart använda den här direktlänken som jag grävde fram ur Fallen-hemsidans källkod för att ladda ner swf-filen. Sedan kan man leta rätt på valfri offline-flashplayer och spela upp den. Till exempel Adobes egna Projector Content Debugger från den här arkiverade sidan. Den är en exe-fil man inte ens behöver installera, man bara laddar ner och kör, och bläddrar till den swf man vill öppna. Eller så drar man bara swf-filen till programmet och så Funkar Det Bara™.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Stort tack för alla tip! Många bra grejer att spana in.

Vad är din tänkta slutprodukt? Är det en one-liner i stil med "Nervös adelsman jagas av lönnmördare" eller är det genererandet av flera intrigerande fraktioner som man får fisktanka loss med eller något helt annat?
Ja, mer åt det tidigare hållet, fast något som gör det lite mer… intressant. Något man inte bara hittar på själv på några sekunder.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
The Day After Ragnarok har en mycket bra.
12 sidor lång, med tabeller och beskrivning för "The Hook", "Location", "Heroes' Goal", "Villain", "Villain's Goal", "Henchmen", "Victim", "Guest Star", "Guest Star's Goal", "Obstacles", "Twist". Och sedan fyra exempel på hur man gör, för ytterligare några sidor.

"Snakes and Leaders
Our third Savage Sample is for “Our Own Private Iowa,” a “Phoenix and the Sword” type
campaign. I rolled: 9, 1, 4, 4, 6, 5, 3, 3, 6, 10, 7. The Hook is 9, an “Old Enemy.” Let’s say it’s one
of the political bosses of Cedar Rapids, just to start with. The Location is 1, “City,” so maybe the
adventure happens in Cedar Rapids. (Our City Location is 4, “Church.”) A 4 on the Heroes’ Goal
is “Escape/Rescue.” Are they trapped in Cedar Rapids? Or does their old enemy the boss want the
heroes to rescue someone? Or did the boss kidnap someone the heroes have to rescue? All good
story possibilities; let’s see.
Our Villain is 6, a “Cultist,” and since we got a Church location, we’ll let it ride. The Villain’s Goal
is 5, “Kidnap,” which works well enough with the Escape/Rescue heroes’ goal to keep around. For
Henchmen we get a doozy, 3, a “Corrupted Hero.” This sounds like a former ally in Davenport who
has fallen for the Serpent cult. The Victims are 3, “Decent Folk,” which fits well enough, too. For
Guest Star, we get a 6, a “Love Interest.” Did she get kidnapped? Let’s leave her goal out of it, as
it’s probably to rescue the heroes or get rescued by them. The Obstacle is “10,” Social Opposition –
the boss (or the Cult, or both) have grass-roots support in Cedar Rapids. The Twist is 7, a “Natural
Hazard,” which is probably a fire given the setting.
Putting it all together: The heroes track the disappearance of their ally and girlfriend to Cedar
Rapids, where their old enemy the boss seems tied up in things. But (after suitable persuasion,
which alienates the townsfolk) he claims he’s as confused as they are. Do they trust him? They
have to find the girl, and root out the Serpent Cultist, and suffer the shock of finding their old
friend on the Serpent’s side. It can only end in fire…"
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
En grej jag gillade skarpt i Guildmasters' Guide to Ravnica (till D&D 5E) var att de gav alla settingens tio "guilds" samma behandling. Det innebär att hela er rollpersonsgrupp kan tillhöra vilket gille som helst, och du kan även skapa villains från vilket gille som helst. Inklusive en del tips kring hur det kan se ut. Så oavsett om de är Lawful Good eller Chaotic Evil så är de lika gångbara som en kampanjs protagonister OCH antagonister. Tyckte det var ett snyggt drag. Och "äventyr" av den typ jag föredrar bör inte ha någon plot planerad, men får gärna ha aktörer med agendor på det sättet.

1659025307119.png
 

Dr Blue

Veteran
Joined
19 Jun 2020
Messages
67
Jag vill tipsa om en som jag använt några gånger från @Khan:

 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Mycket är redan sagt i den här tråden, men ska jag försöka lägga till något annat så blir det: genre och gruppkoncept. Genre gör det specifikt vad som brukar hända, hur det kan sluta och vilkens sorts typer som är inblandade. Gruppkonceptet gör det hela mer speligt och visar vilka RP är, vad de har gemensamt och kanske vem eller vilka de arbetar för. Möjligen kan man också lägga till slutboss eller nemesis, om det passar i sammanhanget. En del av detta har berörts ovan, men inte riktigt från de här vinklarna.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Den är otillgängligt på Android också. Men!

Den finns i Flash-format här. Och OK, det hjälper kanske inte för Flash är inte en grej längre. Men! Man kan lägga in Ruffle i sin webbläsare och då plötsligt kunna köra Flashinnehåll igen som om det vore 2005.

Eller om man inte vill installera mer eller mindre skumma addons så kan man såklart använda den här direktlänken som jag grävde fram ur Fallen-hemsidans källkod för att ladda ner swf-filen. Sedan kan man leta rätt på valfri offline-flashplayer och spela upp den. Till exempel Adobes egna Projector Content Debugger från den här arkiverade sidan. Den är en exe-fil man inte ens behöver installera, man bara laddar ner och kör, och bläddrar till den swf man vill öppna. Eller så drar man bara swf-filen till programmet och så Funkar Det Bara™.
Så, öh, jag kunde inte riktigt släppa det där så nu har jag grävt lite i den där flash-filen och fått ut alla slumpalternativ till ett Google Sheets-dokument.

Ifall nån annan är intresserad så finns det här nu.

EDIT: Och om nån verkligen är intresserad så använde jag det här verktyget för att dekompilera swf-filen.
 
Top